افزایش کلاهبرداری با «جعل عمیق» در اثر توسعه هوش مصنوعی

موج فزاینده‌ای از کلاهبرداری‌ها با استفاده از «جعل عمیق» منجر به سرقت میلیون‌ها دلار از شرکت‌ها در سراسر جهان شده است، و کارشناسان امنیت سایبری هشدار می‌دهند که این قضیه ممکن است بدتر شود زیرا مجرمان از هوش مصنوعی مولد برای کلاهبرداری سوءاستفاده می‌کنند.

جعل عمیق فیلم، صدا یا عکس یک شخص واقعی است که به صورت دیجیتالی تغییر داده شده و اغلب از طریق هوش مصنوعی دستکاری شده است تا آن فرد را در وضعیت دروغینی نشان دهد که غیرقابل تشخیص است.

در یکی از بزرگترین پرونده‌های شناخته‌شده در سال جاری، یک کارمند مالی هنگ‌کنگی فریب خورده و بیش از 25 میلیون دلار به کلاهبردارانی که در یک تماس ویدیویی با استفاده از فناوری جعل عمیق خود را به عنوان همکار وی معرفی کرده بودند، انتقال داده است.

گزارش شده که این کارمند در تماسی ویدیویی با افرادی که گمان می‌کرد مدیر ارشد مالی شرکت و سایر کارکنان هستند شرکت کرده بوده، و کلاهبرداران در آنجا از او درخواست انتقال پول کردند. با این حال، باقی شرکت‌کنندگان حاضر در آن جلسه با استفاده از جعل عمیق به صورت دیجیتالی ساخته شده بودند.

کارشناسان می‌گویند محبوبیت ابزارهای هوش مصنوعی مولد همچون «چت جی‌پی‌تی»، که به سرعت این فناوری را وارد جریان اصلی بازار کرد، کلاهبرداری‌های سایبری را افزایش داده است. به گفته آنها، دسترسی عمومی به این خدمات موانع ورود مجرمان سایبری را کاهش داده است، چرا که آنها دیگر نیازی به داشتن مجموعه مهارت‌های تکنولوژیکی خاصی ندارند.

در اثر پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، حجم و پیچیدگی کلاهبرداری‌ها افزایش یافته است. از سرویس‌های هوش مصنوعی مولد مختلف می‌توان برای تولید متن، تصویر، و محتوای ویدیویی شبیه انسان استفاده کرد. بنابراین این فناوری می‌تواند به مثابه ابزار قدرتمندی برای بازیگران غیرقانونی که سعی در دستکاری دیجیتالی و بازآفرینی افراد خاص دارند عمل کند.
+4
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.