آیا خوردن سی‌بی‌دی بی‌خطر است؟ و آیا روان‌ انگیز است؟

بی بی سی: کانابیدیول یا چنان که مشهور است سی‌بی‌دی، کانابینوئید (ماده شیمیایی موجود در گیاه شاهدانه) است که به طور قانونی در برخی کشورها عرضه می‌شود.

این کانابینوئید مانند تتراهیدرو‌کانابینول یا تی‌اچ‌سی خاصیت روان‌گردان و روان‌انگیز ندارد. مصرف‌کنندگان این ماده بر این باورند که دارای خاصیت‌های شفا‌بخش مانند ایجاد آرامش و جلوگیری از دل‌به‌هم‌خوردگی و رهایی از درد و التهاب و اضطراب است هرچند هنوز پژوهش‌ها در این زمینه به نتیجه قطعی نرسیده است.

چرا مشاهده محصولاتی با برچسب سی‌بی‌دی مانند قهوه، کیک و کروسان در فروشگاه‌ها و کافه و رستوران‌ها اینطور عمومیت پیدا کرده است؟

و اگر مصرف آن ایمن است چرا آژانس استاندارد‌های مواد‌غذایی بریتانیا به‌تازگی مقدار مجاز مصرف روزانه سی‌بی‌دی را از ۷۰ میلی‌گرم در روز به ۱۰ میلی‌گرم در روز کاهش داده است؟
نقش سی‌بی‌دی در مواد‌غذایی چیست؟سی‌بی‌دی به‌طور‌معمول به صورت ترکیب با روغن‌هایی مانند روغن زیتون و نارگیل، مکمل‌های غذایی، ویپ یا سیگار الکترونیکی، ژل برای مصارف پوستی و در سال‌های اخیر در خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها عرضه می‌شود.

هری سومنال، پروفسور دانشگاه جان موریس لیورپول در زمینه مواد اعتیاد‌آور می‌گوید:«کسب‌و‌کارها از افزایش آگاهی عمومی استفاده کردند و محصولات خود را به صورت آنلاین و به‌طور روزافزون در مواد خوراکی عرضه می‌کنند».

ما با مدیران دو رستوران گفتگو کرده‌ایم که از سی‌بی‌دی در منوی رستوران‌های خود به طور کاملاً متفاوت با یکدیگر بهره برده‌اند.

گِرِگ هانگر، مدیر سابق رستوران کالیفرنیا کیچن در لندن که عصرانه کامل با سی‌بی‌دی را ابداع کرده می‌گوید:«آشپزی و پخت‌و‌پز با سی‌بی‌دی سخت است. مزه ناخوشایندی دارد». گِرِگ به روغنی که سی‌بی‌دی با آن ترکیب می‌شود اشاره می‌کند و در ادامه می‌گوید:« سی‌بی‌دی همراه با روغن نارگیل در آشپزی تایلندی با گشنیز، زنجبیل و لیمو ترکیب متعادلی می‌شود. سی‌بی‌دی همراه با روغن زیتون برای غذا‌های مدیترانه‌ای مانند مانند حمص ایده‌آل است همچنین می‌توانید مزه سی‌بی‌دی را با رزماری یا اکلیل‌کوهی بپوشانید یا در سس پنیر و پوره سیب‌زمینی بریزید».

مگ گرینکر، مدیرو سر‌آشپز سابق رستوران ارپینگهام هاوس در نوریچ (شرق انگلستان) می‌گوید:«سی‌بی‌دی همراه با مواد‌غذایی با طعم قوی و غالب مانند شکلات و قهوه هماهنگی خوبی دارد».

«من با الهام از منو رستوران‌های لندن تصمیم گرفتم براونی سی‌بی‌دی خوشمزه‌ای برای مشتری‌های رستوران خودمان تهیه کنم. برایم جالب بود که در جریان چشیدن آزمایشی آن هیچ‌کس نتوانست بگوید که کدام براونی دارای سی‌بی‌دی است و بیشتر افراد در تشخیص این ماده در براونی‌ها اشتباه کردند».

مگ توصیه می‌کند:«وقتی با سی‌بی‌دی آشپزی می‌کنید باید مراقب باشید که آن را زیاد حرارت ندهید». با جستجو در وبسایت‌های مربوط به سی‌بی‌دی نکات مهمی درباره تبخیر و از بین رفتن خاصیت‌های «مفید» آن در دمای بالاتر از ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد مشاهده می‌کنیم. پروفسور سومنال می‌گوید:« هنوز اطلاعات کافی درباره آنکه هنگام پختن یا افزودن سی‌بی‌دی به نوشیدنی‌ها چه بر سر آن می‌آید نداریم».
آیا سی‌بی‌دی درمان جادویی است؟پروفسور سومنال می‌گوید:«آگاهی عمومی بیشتری در مورد ویژگی‌های درمانی احتمالی شاهدانه (کانابیس) و کانابینوئید‌ها مانند سی‌بی‌دی به وجود آمده است به‌ویژه پس از آنکه دولت بریتانیا تصمیم گرفت در پاسخ به کمپین‌های پر‌طرفدار خانواده کودکان مبتلا به صرع شدید ناچار شد اجازه تجویز دارویی برخی انواع شاهدانه را صادر کند».

صنعت نوپای سی‌بی‌دی بریتانیا با مشاهده موفقیت‌های صنعت قانونی شاهدانه در ایالات متحده، استراتژی بازاریابی مشابهی در پیش گرفت و با اینکه قوانین آژانس نظارت بر بهداشت و داروی بریتانیا اجازه نمی‌دهد محصولات فاقد مجوز رسمی ادعای سلامت‌بخشی داشته باشند، با استفاده از زبان و واژگان "تندرستی" توانسته‌اند مقررات را دور بزنند.

«اما هیچ شواهد علمی مبنی بر مفید بودن این محصولات تولیدی وجود ندارد».

سومنال نتیجه می‌گیرد:«بسیاری از محصولات عرضه‌شده برای مصرف عموم آنقدر سی‌بی‌دی اندکی دارد که باید مقدار فراوانی از آنها مصرف کنید تا بتوانید حتی به میزان تجویز‌شده در آزمایش‌های بالینی پزشکی برسید».

قهوه و کیک‌ها ممکن است حدود ۵ تا ۱۰ میلی‌گرم سی‌بی‌دی داشته باشند اما مقدار هر بار مصرف در آزمایش‌های بالینی با نظارت پزشکی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز است.
آیا سی‌بی‌دی ایمن است؟دکتر سارا جارویس، پزشک و مدیر بخش اطلاعات بیماران می‌گوید:«من نگران این موضوع هستم که مردم فکر کنند مقدار کم این ماده مفید و کاملاً بی‌خطر است و در نتیجه فکر کنند اگر بیشتر مصرف کنند اثر بهتری خواهد داشت».

ماجرا برعکس است، مقدار مصرف پیشنهادی سی‌بی‌دی بیش از ۱۰ گرم در روز نیست چون استفاده طولانی‌مدت آن خطرات احتمالی برای سلامتی دارد. این میزان کاهش چشمگیری نسبت به مقدار پیشنهادی ۷۰ میلی‌گرم مصرف روزانه آژانس استاندارد مواد غذایی در سال ۲۰۲۰ دارد.

پروفسور رابین می، مشاور علمی آژانس استاندارد مواد‌ غذایی توضیح می‌دهد:«هرچه در طول زندگی خود سی‌بی‌دی بیشتری مصرف کنید بیشتر ممکن است دچار عوارض طولانی‌مدت آن مانند آسیب به کبد و بافت تیروئید شوید. میزان خطر بستگی به میزان مصرف روزانه شما دارد، در مورد مواد مضر دیگر مثل نوشیدنی‌های الکلی هم همینطور است».

«ما به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنیم تا میزان سی‌بی‌دی را روی برچسب محصولات بررسی کنند تا بتوانند مقدار مصرف روزانه سی‌بی‌دی خود را در نظر داشته باشند و شاید لازم باشد با توجه به تغییر مقدار پیشنهادی مصرف روزانه در مقدار مصرف خود تجدید‌نظر کنند».

البته در مورد خرید مواد‌غذایی خانگی مانند براونی که مقدار سی‌بی‌دی موجود در آن به طور دقیق مشخص نیست این کار دشوار می‌شود.

آژانس استاندارد مواد‌غذایی توضیح می‌دهد که «گروه‌های آسیب‌پذیر» وجود دارند که باید به طور کامل از مصرف محصولات سی‌بی‌دی پرهیز کنند که شامل کودکان و زنان در دوران بارداری و شیردهی و افرادی که قصد بارداری دارند می‌شود و همچنین افرادی که دارو‌ مصرف می‌کنند (و در این مورد با پزشک خود مشورت نکرده‌اند).

دانشگاه هاروارد اعلام کرده است که عوارض جانبی سی‌بی‌دی ممکن است دل‌به‌هم‌خوردگی، خستگی شدید و تحریک‌پذیری و تند‌مزاجی باشد.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی در مورد خطر اعتیاد به سی‌بی‌دی آمده است «به نظر نمی‌رسد خطر سوء مصرف داشته باشد». سازمان بهداشت جهانی به دو پژوهش روی انسان و حیوان اشاره می‌کند که نشان داده است سی‌بی‌دی وابستگی ایجاد نمی‌کند.

ان‌اچ‌اس (نظام بهداشت‌ودرمان ملی بریتانیا) می‌گوید:«بسیاری از محصولات حاوی شاهدانه به صورت آنلاین عرضه می‌شوند اما کیفیت و مواد موجود در آنها نامشخص است».
+4
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.