احضار شدن سفیر چین درپی تکرار حمایت این کشور از ادعای ارضی امارات بر روی جزایر سه گانه

رادیو فردا: خبرگزاری‌های داخلی ایران خبر می‌دهند که جمهوری اسلامی، درپی تکرار حمایت دولت چین از ادعاهای ارضی امارات متحده بر جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس، سفیر چین را احضار کرده است.

جمهوری خلق چین و امارات متحده عربی به تازگی نشست مشترکی داشتند که در بند ۲۶ بیانیه پایانی آن ادعای ارضی امارات بر سه جزیره تکرار شده است.

امارات متحده عربی دهه‌ها است همواره‌ ادعاهایی را بر سر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در آب‌های خلیج فارس مطرح می‌کند.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، سفیر چین در تهران روز یکشنبه ۱۳ خرداد توسط محمد علی بک، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه احضار «و مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی در خصوص تکرار حمایت دولت چین از ادعا‌های بی‌اساس مندرج در بند ۲۶ بیانیه پایانی نشست مشترک جمهوری خلق چین و امارات متحده عربی به وی ابلاغ و یادداشت اعتراض تسلیم او گردید.»

جمهوری اسلامی با اعلام سیاست «نگاه به شرق» همواره از «روابط راهبردی» خوب ایران با چین و روسیه خبر می‌دهد اما با این تصمیم چین، دستیار وزیر امور خارجه ایران روز یک‌شنبه گفت که «انتظار این است که با توجه به همکاری‌های راهبردی دو کشور ایران و چین، دولت چین مواضع خود را نسبت به این موضوع اصلاح نماید.»

از «اصلاح» رویکرد چین نسبت به این حمایت از ادعای ارضی امارات علیه ایران خبری منتشر نشده است.

روابط ایران و روسیه نیز اخیراً تحت تاثیر پشتیبانی روسیه از موضع امارات متحده عربی در مورد جزایر سه‌گانه در خلیج فارس قرار گرفت.

مسکو از ابوظبی در این زمینه حمایت کرده و خواستار ارجاع پرونده این جزایر به دیوان بین‌المللی دادگستری شده است
+73
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    مثل همیشه ، یک احضار ساده ، تنها برای شوآف ! بعد از مدتی ، دوباره تأکید و تأئید مالکیت سه جزیره برای امارات توسط ارباب شرقی ! رژیم حاکم بر ایران در واقع حافظ منافع چین و روسیه برای تصاحب و غارت ثروت ملی توسط اینها و مافیای بیت و سپاه و خودیهاست !
    1
    76
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    چرا چین و روسیه اینجور به اعراب امتیاز میدن و به رژیمی که منابع مملکت رو دو دستی تقدیمشون کرده و براشون همه رقمه دم تکان میده نارو میزنند؟ چون اعراب انتخاب دارند،هم غرب هم شرق و مثل این رژیم اشغالگر منزوی و ناچار نیستند. رژیم اینقدر خوار و دلیل هست که برای خودش هیچ یار و انتخابی نگذاشته جز روس و چین که هر دو هم از ضعف و استیصال رژیم نهایت سو استفاده رو میکنند برای چاپیدن منابع ایران،و بهمین هم قانع نبوده دنبال جلب نظر اعراب هم هستند.بعد بیشرفهای چپ و مصدقییان و طرفداران رژیم ادعا میکنند در زمان پهلوی ایران به غرب امتیاز میداد! همان غربی که دقیقا بخاطر امتیاز ندادن و میهن پرستی شاه سر نفت به شاه خیانت کرد و از خمینی ملعون متحجر حمایت کرد تا هم از شاه خلاص شوند و هم جلوی کمونیستی شدن ایران توسط کا گ ب روس را گرفته باشند.
    1
    24
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    کماندوی سبز - تهران، ایران
    فلانه چین رو هم اگه پیدا کنن هم نمی تونن بخورن
    0
    11
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    MrJason - جابلسا، انگلستان
    تا جایی که بنده میدونم چیزی به نام حمایت از یک طرف موضوعیت نداشته. بلکه امارات خواهان حل یک دعوا از طریق مراجع قانونی است و همه این جماعت هم از این روش حمایت کرده اند و نه از طرف خاص. با توجه به اینکه هیچ کشوری رو نمیشه به زور به دادگاه بین المللی برد در نتیجه این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد. و این صرفا یک نمایش سیاسی است.
    7
    3
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    َپارتیزان - سپیدار، ایران

    خاک بر سر مردمی که یک مشت عوضی بیسواد و بیعرضه الدنگ بعنوان دولت قبول کرده که حتی یک مشت چینی چشم بادامی با یک کلمه حرف کک توی تونمانشون میاندازند، زمان پهلوی ها کشور های اطراف خلیج همیشه فارس تنها کاری که جرات داشتند سرشان جلوی شاهنشاه ایران خم کنند تا افتخار قبول سلام شان از شاه نصیبشان بشود. پدران بیعرضه طمعکار ما چکار کردند ، اون همه شکوه و جلال را با یک آفتابه بدست عقده ای بیسواد عوض کردند.
    0
    20
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    کماندوی سبز - تهران، ایران
    َپارتیزان - سپیدار، ایران
    اخوند از سر ملته ایران هم زیاده،اگه اوضاع روبراه بشه زوباره گوسفند ای ٥٧ لگد پرانی میکنن
    0
    10
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    دیارکو - قره تپه، آذربایجان
    ایران هیچوقت دوستان واقعی و خیرخواه نداشته از همسایگان گرفته تا خاور دور و غرب وحشی
    6
    1
    دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.