جنگ غزه چطور باعث شده اسرائیلی‌ها در دنیا احساس انزوا کنند؟

یورونیوز: مجموعه‌ای از شکست‌های دیپلماتیک، محکومیت شدید حمله اخیر غزه و اعتراضات شدید در دانشگاه‌های غربی باعث شده اسرائیلی‌ها احساس کنند کشورشان به‌طور ناعادلانه منزوی شده است.

اسرائیلی‌ها پس از حمله حماس در ۷ اکتبر انتظار حمایت بی دریغ از متحدان خود و جامعه بین المللی را داشتند اما با تعمیق حملات تلافی جویانه اسرائیل در غزه که تاکنون به کشته شدن بیش از ۳۶ هزار فلسطینی انجامیده، به نظر می‌رسد که دیگر از آن هم‌دردی‌ها خبری نیست.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: هر روز اعتراضات جدیدی در سراسر دنیا علیه عملیات نظامی اسرائیل در غزه مشاهده می‌شود؛ هم‌دردی با فلسطینی‌ها محدود به چندین شهر نیست و از استانبول تا پکن و از پاریس تا واشنگتن مردم در اعتراض به کشتار اسرائیل در نوار غزه به خیابان‌ها می‌آیند.

اما ظاهرا تمام این اعتراضات و محکومیت‌های بین‌المللی برای کانبیه جنگی نتانیاهو اهمیتی ندارد و همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد. حتی بسیاری از اسرائیلی‌ها هم رویکردی مشابه کابینه دست راستی نتانیاهو دارند.

نتانل آرونسون، جوان ۲۴ ساله اسرائیلی-آمریکایی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «فکر نمی‌کنم اسرائیل به آنچه جهان می‌گوید اهمیت بدهد. من ۱۰۰ درصد از ارتش‌مان حمایت می‌کنم و هر روز برای آنها دعا می‌کنم که سالم باشند و به خانه برگردند.»
تراژدی برای همه
بنا بر آخرین آمار رسمی تاکنون دست‌کم ۳۶ هزار و ۳۷۹ فلسطینی که عمدتا غیرنظامی هم بوده‌اند در بماران و حملات زمینی ارتش اسرائیل از ۷ اکتبر به بعد در نوار غزه کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس آمار رسمی اسرائیل، کمپین تلافی جویانه اسرائیل پس از آن انجام شد که حمله حماس منجر به کشته شدن ۱۱۸۹ نفر در اسرائیل شد که اکثر آنها هم غیرنظامی بودند.

گروه‌ حماس و جهاد اسلامی همچنین ۲۵۲ نفر را به گروگان گرفتند که از این تعداد ۱۲۱ نفر هنوز در غزه نگهداری می‌شوند که ۳۷ نفر از آنها در پی حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.

ناتالی که ۵۰ سال دارد و یک یهودی است می‌گوید یک تراژدی برای همه اتفاق افتاده است. او در ادامه می‌افزاید: «می‌بینیم که چه اتفاقی دارد می‌افتد. ما احساس می‌کنیم که همه از ما متنفر هستند. ما متهم به استعمار و امپریالیسم می‌شویم.»

همزمان اسرائیل در هفته‌های اخیر چندین شکست دیپلماتیک تجربه کرده است. در حالی که دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا تهاجم خود به رفح را متوقف کند، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی به دنبال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو و یو‌آو گالانت به همراه سه رهبر ارشد حماس بوده است.

همچنین ایرلند، نروژ و اسپانیا نیز در تصمیمی هماهنگ روز سه شنبه، کشور فلسطین را به رسمیت شناختند، در حالی که پارلمان اسلوونی قرار است هفته آینده درباره چنین پیشنهادی رای گیری کند.
جهان علیه اسرائیل
دالیا شیندلین، تحلیلگر سیاسی، می‌گوید اسرائیلی‌ها می دانستند که جنگ به جایگاه جهانی آنها آسیب می‌رساند. او در ادامه به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند که جهان علیه اسرائیل است. آنها فکر می‌کنند که بسیاری از نهادها و کشورها یهود ستیز هستند و استاندارد دوگانه ای وجود دارد.»

او از تأثیر ویرانگر جنگ بر غزه ابراز تأسف کرد، اما گفت که اسرائیلی‌ها کارزار نظامی جاری را یک «مبارزه وجودی» برای مردم خود می‌دانند.

نکته قابل توجه این است که به جز اسرائیلی‌ها تقریبا تمام دنیا احساس می‌کنند که این کشور مورد حمایت جهانی قرار دارد و با وجود اقدامات این کشور در قبال فلسطینی‌ها هیچ کس قصدی برای اینکه اسرائیل را متوقف کند، ندارد.

شیندلین در ادامه می‌گوید اسرائیلی‌ها بسیار از انزوا می‌ترسند و معتقدند که جنایات فراوانی از جمله در ۷ اکتبر علیه آنها اجرا شده است.

مرکز تحقیقات پیو می‌گوید قبل از حمله ۲۶ مه اسرائیل به اردوگاه آوارگان در فح، ۴۰ درصد اسرائیلی‌ها فکر می‌کردند که این کشور قطعا به اهداف خود در جنگ غزه دست خواهد یافت. در مقابل تنها ۴ درصد بر این باور بودند که واکنش نظامی اسرائیل در نوار غزه بیش از حد بوده است.

در نتیجه نباید از آنچه دولت بنیامین نتانیاهو انجام می‌دهد چندان متعجب شد و او را باید احتمالا آینه‌ای از بخش مهمی از افکار عمومی و جامعه اسرائیل دانست.

اما برای مسیحیانی چون آنی دیک بیکیان، جنگ تنها باعث افزایش «نفرت» در هر دو طرف شده است.

این آرایشگر مقیم اورشلیم که امیدوار بود «صلح، عشق و احترام» به زودی بازگردد می‌گوید این جنگ بر زندگی مسیحیان هم اثر گذاشته است.
+6
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    به نظرم متن باید اینطورباشد:ناتانیاهو چطور باعث شده اسرائیلی‌ها در دنیا احساس انزوا کنند.شاعر میگوید:مرا دردیست اندر دل که گر گویم زبان سوزد--وگر پنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد. حالا هم پسربنیامین ناتانیاهو با پست اینستاگرامی خود با طرح «همه چشمها به کردستان» نقشه کردستان بزرگ را ترسیم کرده است.سلطنت طلبها حالا جمعش بکنید،این هم مشابه شعاری است ازطرف یاسمین خانم:مرگ بر۳فاسد ملا،چپی،مجاهد!😝
    12
    11
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.