نتانیاهو: آتش‌بس دائمی بدون نابودی حماس و آزادی تمام گروگان‌ها برقرار نمی‌شود

 بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیلبنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه ۱۲ خرداد، اعلام کرد آتش‌بس دائمی در غزه بدون نابودی حماس و آزادی تمام گروگان‌ها برقرار نخواهد شد.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد شرایط این کشور برای پایان جنگ تغییر نکرده است.

نابودی توان نظامی و حکومتی حماس، آزادی تمامی گروگان‌ها، و تضمین اینکه غزه تهدیدی علیه اسرائیل نیست، سه شرط عنوان شده از سوی دفتر نخست‌وزیر اسرائیل برای برقراری آتش‌بس دائمی است.

دفتر بنیامین نتانیاهو تاکید کرد که سیاست اسرائیل همچنان تحقق این شرایط، پیش از برقراری آتش‌بس دائمی است و تصور این که اسرائیل پیش از تحقق آنها با آتش‌بس دائمی موافقت خواهد کرد، نادرست است.

این دومین بیانیه بنیامین نتانیاهو پس از سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، است.

او در اولین واکنش خود به سخنرانی جو بایدن گفته بود: «دولت اسرائیل مصمم به بازگرداندن گروگان‌ها است و در اسرع وقت و برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند.»

دفتر نتانیاهو در این بیانیه تاکید کرده بود که نخست‌وزیر اسرائیل به تیم مذاکره‌کننده اجازه داده است تا طرحی برای دستیابی به این هدف ارائه دهد و تأکید کرد که جنگ تا دستیابی به همه اهداف از جمله بازگشت همه گروگان‌ها و از بین بردن ارتش و توانایی‌‌های دولتی حماس پایان نخواهد یافت.
تاکید لاپید بر خویشتن‌داری
یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، در واکنش به بیانیه دفتر نتانیاهو از او خواست به سخنرانی روز جمعه رئیس جمهوری ایالات متحده و دفاع او از طرح پیشنهادی اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس توجه کند.

لاپید تاکید کرد: «دولت اسرائیل نمی‌تواند سخنرانی عمده رئیس جمهوری ایالات متحده را نادیده بگیرد.»

رهبر اپوزیسیون اسرائیل به نتانیاهو اطمینان داد اگر ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، و بزالل استورمیچ، وزیر دارایی اسرائیل، کابینه ائتلافی او را ترک کنند، اپوزیسیون از نخست‌وزیر برای تحقق توافق به منظور آزادی گروگان‌ها پشتیبانی خواهد کرد.
سخنرانی جو بایدن
جو بایدن در سخنرانی روز جمعه خود گفت که اسرائیل یک پیشنهاد جامع جدید ارائه کرده که از طریق قطر به حماس منتقل شده و نقشه‌راهی برای آتش‌بس پایدار و آزادی تمامی گروگان‌ها است.

رئیس جمهوری ایالات متحده گفت پیشنهاد جدید متشکل از سه مرحله است و در مرحله نخست که شش هفته طول می‌کشد، آتش‌بس کامل ایجاد خواهد شد، سربازان اسرائیلی از تمامی مناطق مورد سکونت در غزه خارج می‌شوند، و تعدادی از گروگان‌ها از جمله زنان، سالخوردگان، و زخمی‌های اسرائیلی در برابر صدها زندانی فلسطینی آزاد می‌شوند.

به گفته او، پیکر برخی از گروگان‌های کشته‌شده نیز در این مرحله به خانواده‌های آنها باز گردانده خواهد شد.

جو بایدن افزود در مرحله نخست همچنین غیرنظامیان فلسطینی به خانه‌ها و محله‌های خود در غزه از جمله شمال باز خواهند گشت و روزانه ۶۰۰ کامیون کمک‌های بشردوستانه به آنها تحویل داده خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت در این شش هفته، اسرائیل و حماس به کمک ایالات متحده، مصر، و قطر درباره تدارکات لازم برای ورود به مرحله دوم و پایان دائمی خصومت‌ها مذاکره خواهند کرد.

بر اساس طرح پیشنهادی اسرائیل، در مرحله دوم تمامی گروگان‌های زنده اسرائیلی آزاد می‌شوند و ارتش اسرائیل از کل نوار غزه خارج می‌شود.

رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با مرحله سوم و پایانی طرح پیشنهادی اسرائیل گفت که در این مرحله بازسازی غزه آغاز می‌شود و پیکر بقیه گروگان‌های کشته‌شده اسرائیلی به خانواده‌های آنها بازگردانده خواهد شد.

طرح آقای بایدن با استقبال حماس مواجه شده است.
پیشینه
پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر سال گذشته حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ تن و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی و بازگرداندن گروگان‌ها آغاز کرد.

در جریان مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده، قطر، و مصر در پاییز سال گذشته، بیش از ۱۰۰ گروگان ربوده‌شده آزاد شدند اما هنوز ١٣٣ گروگان اسرائیلی در اسارت حماس در غزه هستند و اسرائیل معتقد است دست‌کم ۱۰۰ تن از آنها هنوز زنده هستند.

مقامات گروه حماس که تحت حمایت جمهوری اسلامی است، از زمان حمله تروریستی ۱۵ مهر چندین بار تاکید کرده‌اند در صورت توان، حمله‌ای مشابه را بارها تکرار خواهند کرد.

حماس بدون اشاره به تعداد اعضای کشته‌شده خود در نتیجه تهاجم اسرائیل به غزه می‌گوید بیش از ۳۶ هزار فلسطینی ساکن غزه کشته شده‌اند. اسرائیل بارها گروه حماس را متهم کرده است که از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

بخش فارسی صدای آمریکا نمی‌تواند به طور مستقل آمار و ارقام ارائه‌شده از سوی حماس را راستی‌آزمایی یا تایید کند.

ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.
+134
رأی دهید
-9

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    برو جلو به حرف کسی گوش نده. ولی اینو بدون تا مجتبی و علی گدا زنده اند همین آش و همین کاسه هست
    11
    71
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    Homeland - هلسینکی، فنلاند
    رهبر ما بنیامینه حماس رو میدان مینه
    11
    26
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    بقول مشقاسم اگر یک مرد پیدا شه همین هیتلر خان خودمونه! بزن سرویسشون کن لااقل یک مفتخور از مال ملت ایران کمتر
    11
    26
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران

    ذات صهیونیزم در هر شکلی ودر هر جا و شرایطی عینی همین جنگ جو و جنگ طلب صهیونیزم بدون جنگ یعنی مرگ صهیونیزم. و جنگ طلبی صهیونیزم یعنی نفطه ضعف صهیونیزم
    69
    5
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    حق با نتانیاهو میباشد . ختم جنگ و مذاکره با حماس یعنی برسمیت شناختن یک گروه یا یک تشکیلات تروریستی واقعی میباشد .
    7
    59
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    همه میدونن که بقای سیاسی این جنایتکار جنگی به این جنگ و خونریزی بدون نتیجه و هزینه گزاف روی دست دولت و مردم اسرائیل گره خورده و پایان این قائله مصادف است با عزل و پاسخگویی در دادگاه به اتهام فساد مالی خود و خانواده اش ! فلسطینی هم که به هیچ جاش بر نمیخوره ، چون مثل موش زاد و ولد میکنن و تکثیرشون تساعدیست !! در ضمن قبلاً هم گفتم ، حماس و جهاد و فتح و عزالدین قسام ووو همه تنها عناوین بوجود آمده از یک کینه قدیمی هستند ، حافظه تاریخی حوادث المپیک مونیخ و فرودگاه عنطبه در اتیوپی و حوادث ریز و درشت دیگر از این دست و قدیمی که هنوز نه حماس و نه جهادی ، وجود نداشت رو فراموش نمیکنه ! الان نزدیک به سی و هشت هزار فلسطینی در غزه و رفح قتلعام شدند ، خوب کودکان و نوجوانانیکه از این کشته شده ها بجا ماندند ، با کینه ای در دل از این سلاخی ، رشد میکنند و بزرگ میشن و در آینده حوادثی دیگر مثل هفت اکتبر و مونیخ و عنطبه رو با بوجود آوردن سازمانهایی دیگر رقم میزنند !! نتیجتاً ، تا کاسه همین کاسه هست ، آش هم همین آشه ! حالا هی احساسی واسه فلسطین یا واسه اسرائیل بالا پائین بپرید و حال کنید !!
    56
    18
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    فاطی کماندو - قرچک، ایران
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    جانا سخن از زبان ما میگویی 🌹
    14
    25
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دلاور - استهکلم، سوئد

    بله اقای نتانیاهو درست درست می فرماید تا نابودی حماس و ازادکردن گروگانها نباید برای یک دقیقه ایستاد و دست رو دست گذاشت! حماس و دیگر سازمانهای تروریستی فلسطینی نابود و ضعیف شوند نظام پست فرومایه کثیف اخوندی ایران نیز خوشکیده و از بین خواهد رفت!
    5
    46
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    pull.over123 - تهران، ایران
    نسل انتقام جویی که این روزا اسرائیل می‌کارد فردا او را خواهد کشت.
    4
    1
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.