افزایش ناگهانى چندبرابری نرخ رسمی دلار توسط بانک مرکزی ایران همه را غافلگیر کرد

العربیه: درحالی که در 6 سال گذشته، بانک مرکزی نرخ رسمی دلار در ایران را در حدود 4200 تومان ثابت کرده بود. بعدازظهر شنبه دوازدهم خرداد، رسانه‌های ایران از افزایش 8 برابری نرخ دلار در سایت بانک مرکزی خبر دادند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، بانک مرکزی با حذف دلار 4209 تومانی، نرخ رسمی دلار را 37 هزار تومان اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی اعلام کرده که این نرخ محاساباتی است و برمبنای حجم معاملات ارزی تعیین شده و جنبه عملیاتی ندارد.

بانک مرکزی می‌گوید با توجه به عدم موضوعیت نرخ ارز 4200 تومانی، نرخ نمایه‌ای و سنجه‌ای ارز محاسبه و منتشر می‌شود.

با این حال نرخ غیررسمی دلار در بازار به بالاتر از 58 هزار تومان رسیده است که از ابتدای سال 1403 رشد چشمگیری داشته است.

افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی سبب افزایش روزانه قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی می‌شود. برخی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند حذف دلار 4200 تومانی می‌تواند روند افزایش صعودی دلار را شتاب بخشد.

حذف ارز 4200 تومانی که از مدت‌ها قبل در دستور کار دولت رئیسی بود و امروز رسما عملی شد، تاثیر مستقیمی بر افزایش تورم داشته است. به گزارش خبرآنلاین،جایگزین کردن ارز 4200 تومانی با نرخی چند برابر در سال 1401 سبب شد تا پس از آن میانگین نرخ تورم 1.5 تا 2.5 برابر بالا برود. در سه سال گذشته تورم در مواد غذایی چون گوشت و مرغ به بالاتر از 2.7 برابر رسیده است.

اردیبهشت ماه گذشته، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گزارشی اعلام کرد سه عامل اصلی رشد تورم، افزایش نقدینگی، نوسان نرخ ارز و میزان تولید ناخالص ملی هستند.

در همین حال محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار را نگران کننده نمی‌داند. به گزارش تابناک، اردیبهشت ماه گذشته او مدعی شده بود چون افزایش نرخ دلار در بازار آزاد رخ می‌دهد تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران ندارد.

این گفته‌ها کمتر از یک ماه پس از تغییر ناگهانی نرخ رسمی دلار در سایت بانک مرکزی ایران ایراد شده بود. این درحالی است که میزان تخصیص ارز ترجیحی 28 هزار تومانی برای تامین کالاهای اساسی کشور در سال جاری به 10میلیارد دلار کاهش یافته است.

تفاوت چشمگیر نرخ ارز رسمی و غیررسمی در ایران همچنین سبب رونق رانت دولتی برای موسسات وابسته به دولت و حکومت می‌شود که از مزایای ارز دولتی برخوردار هستند.
+3
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    با ۸ برابر شدن دلار بانک مرکزی ،روند شتاب رشد تورم بیشتر خواهد شد . ضمنا رانت خواران نظام در آمدنشان ۸ برابر می‌شود.
    0
    22
    یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.