وحید حقانیان، مسعود پزشکیان و علیرضا زاکانی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند

صبح امروز احمد رسولی‌نژاد، وحید حقانیان و مسعود پزشکیان برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردندبی بی سی: امروز و در سومین روز ثبت نام ازداوطلبان نامزدی برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران پنج نفر تا لحظه تنظیم این خبر در وزارت کشور ثبت‌نام کردند.

صبح امروز احمد رسولی‌نژاد، نماینده دوره‌های چهارم، پنجم، هفتم و یازدهم مجلس و پس از او وحید حقانیان، از اعضای دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و مسعود پزشکیان، وزیر پیشین بهداشت و پس از آنها حبیب‌الله دهمرده، نماینده ادوار گذشته مجلس از استان سیستان و بلوچستان و علیرضا زاکانی، شهردار تهران برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات پیش از ثبت نام دو داوطلب آخر نامزدی ریاست جمهوری به خبرنگاران گفت: «در دو روز گذشته ۹ نفر در ستاد انتخابات کشور ثبت نام رسمی شده است و با احتساب ۳ نفر امروز تعداد ۱۲نفر تاکنون در ستاد انتخابات کشور ثبت نام خود را قطعی کردند.

محمد تقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: «امروز روز سوم ثبت نام است بنابر قانون ۵ روز برای ثبت نام پیش‌بینی شده» و «ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری تمدید نخواهد شد.‌»

وحید حقانیان پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران حاضر شد که سخنان وی سه بار به خاطر قطعی برق، نیمه‌کار ماند و گفت «با تصمیم شخصی» داوطلب نامزدی این انتخابات شده است.

مسعود پزشکیان نیز در جمع خبرنگاران گفت: «آنچه ما و مجریان باید انجام دهند، حرفهای جدید و راه جدید نیست؛ مشکل ما این است که آنچه سیاستهای کلی ابلاغی از سوی رهبری و قانون و برنامه است را یک طرف می‌گذاریم و از خودمان حرف‌های دیگری می‌زنیم. باید برای اهداف سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تلاش کنیم.»

در دو روز گذشته علی لاریجانی، سعید جلیلی، عبدالناصر همتی، محمود احمدی بیغش، محمد خوشچهره، مصطفی کواکبیان، محمدرضا صباغیان بافقی، عباس مقتدایی و قدرتعلی حشمتیان برای نامزدی در این انتخابات ثبت‌نام کردند.

براساس جدول اعلام شده برای ثبت نام که پنج روز بوده است، با احتساب امروز تنها ۲ روز دیگر برای اعلام داوطلبی باقیمانده است.

براساس اعلام محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات ایران تنها کسانی موفق به ثبت نام قطعی می‌شوند که «بعد از بررسی مدارک شرایط لازم» را داشته باشند.

آقای اسلامی همچنین دیروز گفت که تاکنون ۳ خانم برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کرده بودند که «به دلیل نقص مدرک» ثبت‌نام از آنها صورت نپذیرفته است.
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوریعلیرضا زاکانی کیست؟ *   علیرضا زاکانی، متولد ۱۳۴۴ در شهر ری
*    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار پزشکی هسته‌ای است و در بیمارستان امام خمینی
*   شهردار تهران از سال ۱۴۰۰ تا امروز
*    دستیار در امور مدیریت آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران از سال ۱۴۰۲
*    نماینده دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم از ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰
*   رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰
*    رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸
*   رئیس سازمان بسیج دانشجویی ایران از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲

آقای زاکانی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ نامزَد شد، اما شورای نگهبان او را رد صلاحیت کرد، اما این شورا در انتخابات ۱۴۰۰ صلاحیت او را تایید کرد و در نهایت به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات کنار کشید.
آشنایی کوتاه با وحید حقانیانآقای حقانیان در زمان تنفیذ دومین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، حکم تنفیذ را به آیت‌الله خامنه‌ای داد*    وحید حقانیان، متولد ۱۳۴۰ شهر تهران
*   معاون اجرایی بیت رهبری از سال ۱۳۸۰
*    عضویت در دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و همکاری با سیدعلی‌اصغر میرحجازی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۹
*    عضو سپاه قدس در سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱
*    فرمانده گشت ثارالله سپاه پاسداران از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶
*    حفاظت اطلاعات نیروی دریایی سپاه
*    عضویت در سپاه پاسداران در سال ۱۳۶۳
*    عضو گروه ضربت کمیته منطقه غرب تهران

آقای حقانیان که با عناوینی چون «سردار وحید» و «آقای وحید» در عرصه سیاست ایران شناخته می‌شود در یکی از مهمترین‌ زمان‌هایی که ایفای نقش کرد، مراسم تنفیذ دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود که حکم تنفیذ را به آقای خامنه‌ای تحویل داد تا او آن حکم را به محمود احمدی‌نژاد تحویل دهد، در حالی‌که این کار معمولا توسط رئیس‌جمهور قبلی یا رئیس مجلس خبرگان یا افرادی در رده‌های مشابه انجام می‌گرفت.

اظهارات وحید حقانیان در سال ۱۳۹۶ در مورد اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی نیز جنجالی شد. آقای حقانیان از افراد منتقد پروژه مسکن مهر انتقاد کرده و گفته بود «خدا لعنت کند معاون اول رییس جمهور آقای جهانگیری، اولین تخم لق سیاسی را ایشان گذاشت». پس از آن برخی چهره‌های سیاسی جمهوری اسلامی از این نحوه سخن گفتن آقای حقانیان انتقاد کرده بودند.
مسعود پزشکیان کیست؟*    مسعود پزشکیان، متولد ۱۳۳۳ شهر مهاباد
*    فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران
*    نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در دوره‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم بین سال‌های ۱۳۸۷ تا امروز
*    نایب رئیس اول مجلس از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹
*   وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴
*    معاون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی وزارت بهداشت سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰
*    رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹

آقای پزشکیان پیش از این در سال ۱۳۹۲ نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود که در آن انتخابات انصراف داد و شورای نگهبان صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را رد کرد.
چرا انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود؟انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران پیش از موعد مقرر و در پی مرگ ابراهیم رئیسی برگزار خواهد شد. آقای رئیسی در سقوط بالگرد در ۳۰ اردیبهشت (۱۹ مه ۲۰۲۴) کشته شد.

مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در صورت مرگ رئیس جمهور، باید در مدت ۵۰ روز انتخابات ریاست جمهوری مجددا برگزار شود.

ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تا ۱۴ خرداد (۳ ژوئن) ادامه خواهد یافت و پس از آن شورای نگهبان فرصت دارد در ۷ روز صلاحیت‌ها را بررسی کند.

براساس جدول وزارت کشور ایران اسامی نهایی کاندیداهای تایید‌شده در ۲۲خرداد (۱۱ ژوئن) اعلام خواهد شد.

پس از آن نامزدها ۱۵ روز برای کارزار انتخاباتی فرصت دارند. چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در هشتم تیر، (۲۸ ژوئن) برگزار خواهد شد.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران با شرایط خاص شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند. بسیاری از منتقدان می‌گویند این شورا در دوره‌های گذشته «سلیقه‌ای» و همسو با منافع سیاسی گروهی مشخص اقدام به تایید یا حذف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کرده است.

در آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰، شورای نگهبان صلاحیت تعداد زیادی از چهره‌های سیاسی شناخته‌شده را رد کرد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور وقت و علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس هم در بین آنها بودند.

این انتخابات به قدری غیررقابتی بود که پس از ابراهیم رئیسی مجموع آرای باطله بیشتر از آرای نامزدهای دیگر بود.

آن دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی پایین‌ترین میزان مشارکت را داشتند.

قرار بود انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران در خرداد سال ۱۴۰۴ برگزار شود ولی به علت مرگ ابراهیم رئیسی، تیرماه امسال برگزار خواهد شد.
شرایط نامزدی چیست؟ستاد انتخابات وزارت کشور از کاندیداها خواسته «اگر حائز شرایط قانونی هستند» در این مدت برای ثبت‌نام اقدام کنند.

براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند.»

همچنین به جز محدودیت جنسیتی که برای کاندیداها در جمهوری اسلامی اعمال می‌شود، محدودیت سنی هم برای آنها در نظر گرفته شده و باید بین ۴۰ تا ۷۵ ساله باشند.
+0
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    Stopmindcontrol - سائو پائولو، برزیل
    دلقک ها ی نظام انگل اسلامی دارن ظاهر میشن یکی یکی. پیف پاف ملت رو باید زد دم ...شون.
    0
    11
    شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    در فیلمهای راز بقا، در ساعات اولیه پیدا کردن لاشه حیوانات، لاشخورها بی مهایا به لاشه حمله میکنند و اما چندی بعد با نزدیک شدن شغال و کفتار و سایر مردارخواران با احتیاط بیشتری به لاشه نزدیک می‌شوند. همه و همه مردارخواران فعلی در ایران از رده های بالا تا تفاله هایشان در این سایت حالا خیلی خوب فهمیده‌اند که تا بحال مثل دستمال توالت از ایشان استفاده شده و هر لحظه بدلایل خیلی امنیتی 😂سرشان زیر آب خواهد رفت. به همین دلیل کرم به تنبانشان افتاده و خیلی با احتیاط حرکت می‌کنند. دیگر نمی‌دانند هیتلر و صدام و قذافی همه زیاد گنده گویی کردند اما همگی با استناد به سناریوهای مختلف کله پا شدند. طلوع آزادی نزدیک است و ما قلندران شب بیداریم، همانند هزاردستان برای حراست خاک و هویت ایرانی خود همچون اجدادمان. پاینده باد نام ایران زمین تحت رهبری یگانه سمبل یکپارچگی و ناجی ایران فرزند راستین ایران شاهرضا پهلوی 🍎✅
    0
    6
    شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    sabbas - لندن، انگلستان
    چقدر با جرعتن اینا دیگه. یا خیلی خرند و حالت و وضعیت سیاسی روسای جمهور قبل را درک نمیکنن!!!
    0
    7
    شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    این ها نماینده ی کیانند؟! از چه حزبی، و از چه مردمی؟
    0
    1
    شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.