علی لاریجانی و عبدالناصر همتی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند

 علی لاریجانی و عبدالناصر همتی
رادیو فردا: در دومین روز از ثبت‌نام برای شرکت در دور تازه انتخابات ریاست‌جمهوری که به دلیل مرگ ابراهیم رئیسی باید اجرا شود، علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و عبدالناصرهمتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی و نامزد انتخابات دوره قبل ثبت‌نام کردند.

ثبت‌نام متقاضیان برای نامزدی در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد آغاز شد و تا ۱۴ خرداد در وزارت کشور ادامه خواهد داشت.

لاریجانی در حالی در روز جمعه برای این دور از انتخابات ثبت نام کرد که شورای نگهبان صلاحیت او را برای انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ رد کرده بود.

علی مطهری، نماینده سابق مجلس که داماد خانواده لاریجانی است، در آن زمان، علت رد صلاحیت او را «حضور دخترش در آمریکا» عنوان کرد.

صادق لاریجانی، برادر علی لاریجانی که در آن زمان در شورای نگهبان عضویت داشت، در بیانیه‌هایی نسبت به این ردصلاحیت و اثرگذاری نهادهای امنیتی در آن اعتراض کرد و مدتی بعد از عضویت در این شورا استعفا داد.

علی لاریجانی روز دهم خرداد با انتشار توییتی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس تصویری منتشر کرده بود که به نظر می‌رسد مسیر بین وزارت کشور و خیابان پاستور (محل استقرار ریاست جمهوری) را نشان می‌داد.

این تصویر که با جمله «بدون شما به مقصد نمی‌رسیم» همراه بود، با تمسخر شماری از اصولگرایان تندرو در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

شماری از کاربران نوشته‌اند اشاره لاریجانی به رای مردم بوده و عده دیگری نوشته‌اند این تصویر کنایه از کسب تکلیف از دفتر رهبر جمهوری اسلامی برای حضور در انتخابات و تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان است.

برخی از کاربران نیز به لاریجانی یادآوری کردند که «مسیر بهینه و مطلوب برای رسیدن به مقصد، مسیری است که از آزادی بگذرد».

علی لاریجانی در سخنانی در محل ثبت‌نام برای انتخابات گفت: «زمانی برای از دست دادن نداریم، برای عبور از موانع باید از روش‌های منسوخ، ارتفاع بگیریم.»

او وعده داد که در دولت احتمالی او، «هر کاربلد و توانایی، با هر سلیقه سیاسی به کار گرفته می‌شود».

بعدازظهر جمعه رسانه‌ها تصاویری از حضور عبدالناصر همتی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر کردند.

آقای همتی تنها نامزد نزدیک به جناح اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ بود که در رقابت باقی ماند و در نهایت تنها حدود دو و نیم میلیون رأی به دست آورد و بعد از ابراهیم رئیسی، آرای باطله و محسن رضایی در رده چهارم قرار گرفت.
حضور عبدالناصر همتی در وزارت کشور برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوریبیشتر احزاب اصلاح‌طلب در آن انتخابات حاضر به حمایت از او نشده بودند.

بر اساس اعلام رسانه‌های ایران، در روز نخست ثبت‌نام برای انتخابات نیز ۳۰ نفر به محل ثبت‌نام در وزارت کشور مراجعه کردند که بیشتر آنها فاقد شرایط لازم بودند.

از میان چهره‌هایی که شناخته‌شده بودند و موفق به ثبت‌نام شدند می‌تواند به مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری، محمدرضا صباغیان وعباس مقتدایی، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قدرتعلی حشتمیان، رئیس خانه احزاب ایران ‌و نماینده ادوار مجلس و سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد.

در این فهرست سعید جلیلی از چهره‌های تندرویی است که پیش از این دو بار در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۴۰۰ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده، اما ناکام مانده بود. او در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۳۹۶ نیز در انتخابات ثبت‌نام نکرد و از ابراهیم رئیسی حمایت کرد.

محمود احمدی بیغش نماینده شازند در مجلس یازدهم هم که از ورود به مجلس دوازدهم باز مانده بود، روز جمعه برای داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

محمد خوش‌چهره، نماینده دور هفتم مجلس و استاد اقتصاد دانشگاه تهران هم از دیگر ثبت‌نام‌کنندگان روز جمعه بود.

یک مقام وزارت کشور مدعی شده که بر اساس یک نظرسنجی وزارت ارشاد، مشارکت در این دوره از انتخابات «بیش از ۷۰ درصد» خواهد بود.

این در حالی است که میزان مشارکت در انتخابات مختلف سال‌های اخیر در ایران به‌شدت کاهش یافته، به‌ویژه در دو انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و مجلس.
+1
رأی دهید
-18

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.