سقوط جنگنده اف ۳۵ در نزدیکی فرودگاه نیومکزیکو

بی بی سی: یک فروند جنگنده اف-۳۵بی روز سه‌شنبه در مسیر یک پایگاه هوایی در کالیفرنیا، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی آلبوکرکی در نیومکزیکو سقوط کرد.
 
بر اساس اعلام مقام‌های آتش‌نشانی البوکرکی، این هواپیما حدود ساعت ۲ بعدازظهر ۲۸ مه در تپه‌های اطراف فرودگاه آلبوکرکی سقوط کرده و خلبان این جنگنده که تنها سرنشین آن بود، با جراحات جدی به بیمارستان منتقل شده اما وضعیتش «پایدار» گزارش شده است.
 
شرکت سازنده لاکهید مارتین سقوط این جنگنده اف ۳۵ ب را تایید کرده و گفته که خلبان «به شکل ایمن از مکانیسم خروج اضطراری (صندلی‌پران) استفاده کرده است.» در اعلامیه این شرکت آمده که این جنگنده از پایگاه فورت ورث تگزاس به پایگاه هوایی ادوارد در کالیفرنیا می‌رفته و پیش از سقوط، در پایگاه هوایی کرتلند سوخت‌گیری کرده بود.

جزئیات بیشتری در مورد علت این حادثه اعلام نشده اما لاکهید مارتین گفته در حال اجرای پروتکل‌های بازرسی و تحقیقات در این مورد است.
 
کرتلند در جنوب آلبوکرکی یک پایگاه نیروی هوایی است که مسئول انجام عملیات اتمی و آموزش و تجهیز نیروها و همچنین مرکز تحقیقاتی نیروی هوایی ارتش آمریکا است.
 
این دومین سقوط یک هواپیمای نظامی در نیومکزیکو در ماه گذشته است. در ماه آوریل، یک فروند جنگنده اف۱۶ در منطقه‌ای دورافتاده در جنوب این ایالت سقوط کرد.
 
این هفتمین سقوط این مدل جنگنده فوق مدرن و گران‌قیمت آمریکایی است. پیش از این در پائیز ۲۰۲۳ یک فروند اف۳۵ در کارولینای جنوبی سقوط کرده بود.

به جز آمریکا، ارتش‌های ۸ کشور دیگر از جمله اسرائیل، کره، ژاپن، استرالیا و نروژ این جنگنده را در اختیار دارند.
+11
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.