رئیس جمعیت هلال احمر می‌گوید موضوع کمک خارجی در مکان‌یابی هلی‌کوپتر حامل رئیسی «شایعه» است

 لاشه هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی و همراهانشصدای آمریکا:مقامات جمهوری اسلامی کمک‌های خارجی در عملیات پیداکردن بالگرد ابراهیم رئیسی را «شایعه» خوانده‌اند، اما آنکارا می‌گوید محل حادثه با کمک یک پهپاد ترکیه شناسایی شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت، اعلام کرد که در عملیات جستجو «هیچ کمک خارجی» وجود نداشت و عنوان کرد «اگر می‌گویند کمک خارجی شده، شایعه است.»

پیرحسین کولیوند گفت که بیش از دوهزار تن در عملیات امداد شرکت داشته‌اند.

این در شرایطی است که ترکیه از نقش پهپاد این کشور در شناسایی محل سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی خبر داده است. پیشتر نیز کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که خدمات ماهواره‌ای نقشه‌یابی را در پاسخ به درخواست‌ کمک جمهوری اسلامی فعال کرده است.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، پهپاد غیرنظامی «آکینجی» با قابلیت دید در شب توانست در مدتی کمتر از دو ساعت محل سانحه را شناسایی کند.

این خبری بود که از چشم روزنامه‌نگاران در ایران هم دور نماند.

مریم شکرانی، خبرنگار، در صفحه «ایکس» نوشت: «آکینجی کمتر از دو ساعت مختصات دقیق اجساد و لاشه هلی‌کوپتر را در شب پیدا می‌کند./خبرگزاری TRT ترکیه . از لحاظ زمان امداد مقایسه کنید با اتفاقات مشابه بدون کمک خارجی...»
روسیه هم اعلام کرده بود که دو دستگاه هواپیمای حامل بالگردهای ویژه به همراه ۵۰ تن نیروی امدادی متخصص در نقاط کوهستانی به تبریز اعزام می‌کند.

در این حال، اشاره نکردن مقام‌های جمهوری اسلامی به استفاده از کمک‌های خارجی در یافتن لاشه بالگرد، با انتقاد برخی روزنامه‌نگاران مواجه شده است.

رضا غبیشاوی، خبرنگار، با یادآوری اقدامات اروپا، ترکیه و روسیه نوشت: « شبکه خبر صداوسیما هیچ اشاره‌ای به کمک اتحادیه اروپا، ترکیه و روسیه به ایران نمی‌کند.»
در پی سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، و همراهان آنها در روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت، تمامی هشت سرنشین آن کشته شدند.

لاشه بالگرد و اجساد سرنشینان آن یک روز بعد در جنگل کوهستانی «دیزمار» در استان آذربایجان شرقی پیدا شد.

این سانحه پس از مراسم افتتاح سد مرزی«قیز قلعه‌سی» میان ایران و جمهوری آذربایجان و در مسیر بازگشت ابراهیم رئسی و همراهان او به تبریز رخ داد.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز هیچ توضیحی درباره دلیل سقوط بالگرد مدل «بِل ۲۱۲» نداده‌اند.
+2
رأی دهید
-48

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    اینجا هم باید گنده گویی کنن قوادها. اقا هیچ .. نیستین. موشکهاتون با دلار ٦٠ هزارتومن راه افتادن با دلار ٧٠ هزارتومن رسیدن اسراییل. جسد شخص دوم اتون رو ٤٨ ساعت کشید پیدا کردین اونهم ترکیه اومد به کمکتون.
    1
    18
    ‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    golden remix - استکهلم، سوئد
    یک مثلی هست میگه از بس آدم اطرفمان نیست داریم به خرس، دایی میگیم. کشور ترکیه به خاطر اینکه وضعیت مشابه ایران داره و فکر میکنه نا آرامی ها ایران ممکنه تمامیت ارضی ایران و پشت بندش ترکیه را به خطر بیاندازه داره لیلی به لالای رژیم ایران میگذاره، غافل از اینکه رژیم ایران آنقدر نانجیب هست قدرنمیداند و لازم باشه همدیگر را هم میخورند چه برسه به خارجی ها و نکته به جناب شاهزاده رضا پهلوی شما به جای نزدیکی به اسرائیل باید با همسایگان ایران مثل ترکیه پاکستان، عربستان، ارمنستان و آذربایجان گرم بگیرید تا شرایط نجات ایران فراهم بشه.
    4
    7
    ‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    هر کسی که راست میگه که راست میگه، اما بابت این دروغ واضح و شفاف، هر کسی که گفته، همان پرچم تابوت رئیس جمهور عنتر با یک میل کرد ۸ متری در ........
    0
    5
    ‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    اردوغان فقط داره بازاریابی برای پهبادهاش میکنه چون با اون حجم ابر و مه و فیلمهایی که خودشون هم پخش کردند جز ابر هیچی دیده نمیشد و حتی دوربین های حرارتی هم کاربرد نداشتند چون باران شدید تقریبا آتش را در عرض کمتر از اون چهار ساعتی که طول کشیده تا پهباد از ترکیه به ایران بیاد قطعا کامل خاموش کرده پس حرارتی وجود نداشته که دوربین هاش رصد کنند از طرفی خودشونم گفتند که چرخبال فاقد سیستم سیگنال یا جعبه سیاه بوده و هیچ سیگنالی هم دریافت نشده پس مشخصه اردوغان و رسانه های ترکیه دارند دروغ میگند و سو استفاده از وضعیت به نفع بازاریابی آت و آشغالهای بیرقدار. در جنگ اکراین هم بیرقدار هیچ عملکرد مهمی نداشت و دیدیم که پس از سروصدا و تبلیغات مشخص شد پهبادهای خود اکراین موفق تر بودند و تبلیغات ترکیه فقط برای فروختن بیشتر در آفریقا بوده وگرنه روسها در همون هفته های اول چیزی از بیرقدارها باقی نگذاشتند. در جنگ قره باغ هم باز هم مشخص شد پهبادهای اسرائیلی نقش اساسی و مهم رو داشتند و بیرقدارها فقط تبلیغات بودند و عملا هیچ عملکرد به درد بخوری نداشتند.
    12
    3
    ‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.