رویترز: خبرگان ۶ ماه پیش نام ابراهیم رئیسی را از فهرست جانشینی علی خامنه‌ای خط زده بود

 ابراهیم رئیسی (راست) در یکی از برنامه‌های بیت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
رادیو فردا: خبرگزاری رویترز در گزارشی خبر داد که مجلس خبرگان رهبری شش ماه پیش ابراهیم رئیسی را از فهرست کاندیداهای احتمالی برای جانشین علی خامنه‌ای خط زده بود.

رویترز این خبر را روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت به نقل از دو منبع نزدیک به این موضوع منتشر کرد.

در گزارش این خبرگزاری با عنوان «مرگ رئیسی می‌تواند رقابت بر جانشینی خامنه‌ای را تشدید کند»، آمده است: «دو منبع نزدیک به این موضوع گفته‌اند که مجلس خبرگان حدود شش ماه پیش به‌دلیل افت محبوبیت ابراهیم رئیسی، وضعیت بد اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا و سوءمدیریت، او را از فهرست جانشینان احتمالی علی خامنه‌ای خط زده بود».

یکی از این منابع گفته که لابی شدیدی از سوی روحانیون متنفذ و حامی رئیسی برای بازگرداندن او به این فهرست در جریان بود.

مجلس خبرگان رهبری متشکل از ۸۸ نماینده است که از میان فهرست تأییدشده توسط شورای نگهبان برگزیده می‌شوند و وظیفه اصلی آن انتخاب رهبر جمهوری اسلامی است.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران، به رویترز گفته است: «هیچ‌کسی به جز تعداد انگشت‌شماری در سلسله مراتب بالا احتمالاً نمی‌داند که روایت مطرح بودن رئیسی به‌عنوان جانشین تا چه اندازه ریشه در واقعیت دارد».

او گفت: «اما اگر این برنامه وجود داشت، مرگ رئیسی باعث ایجاد ابهام بزرگی در جانشینی می‌شود».

الکس وطنخواه، مدیر برنامه ایران در موسسه خاورمیانه در واشینگتن، نیز گفته است: بسیاری بر این باور بودند که نقش خامنه‌ای در برکشیدن رئیسی نشانه‌ای بود از این‌که او می‌خواهد جانشینش شود.

او گفت که مرگ ابراهیم رئیسی «می‌تواند منجر به درگیری‌های داخلی در رژیم شود، برخلاف آن‌چه که ما در اوایل دهه ۱۹۸۰ دیده‌ایم».

ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حالی قرار است امروز (سه‌شنبه) گشایش یابد که این مجلس پیش از افتتاح، دو عضو خود را از دست داد.

ابراهیم رئیسی و محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز، دو عضو ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری بودند که روز ۳۱ اردیبهشت در سانحه سقوط بالگرد در آذربایجان شرقی کشته شدند.

ابراهیم رئیسی در غیاب احمد جنتی، حسن روحانی و صادق لاریجانی، بیشترین بخت را برای تصدی ریاست این مجلس داشت.

احمد جنتی برای این دور از مجلس خبرگان نامزد نشد. صادق آملی لاریجانی نتوانست رای لازم را برای ورود به آن کسب کند و حسن روحانی نیز از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

گزارش رسانه‌های ایران حاکی است که در حال حاضر رقابت اصلی برای کسب ریاست این مجلس بین محمدرضا مدرسی ‌یزدی، هاشم حسینی ‌بوشهری و علی موحدی ‌کرمانی است.

با توجه به کهولت سن علی خامنه‌ای که هم اکنون ۸۵ ساله است، احتمال می‌رود که اعضای دوره ششم مجلس خبرگان وظیفه مهم تعیین رهبر بعدی جمهوری اسلامی را برعهده داشته باشند.
+4
رأی دهید
-30

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    ایشون از همان زمانی خط خورد که شیخ علی‌ گوشش را گرفت و به زور او را رهیس جمهور کرد. چیز جدیدی نیست. همه فحش به رئیسی و ابراز .آقا خودش خوب است دور وری‌ها خوب نیستند. ۴۵ سال است که این بازی را یاد گرفته. البته شاید یکی‌ از دلیل‌ها که باید به این سقوط مشکوک شد. از آن طرف هم باید گفت چرا باید یک مهره سوخته را از راه به در کرد؟
    1
    31
    ‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    خِبره که این مجسمه ی بلاهت و نجاست باشد باید هزار بار به سرنوشت ملت ایران گریست. بعضی میگویند چرا در مرگ رئیسی مردم شادی می کنند!؟ عجب استدلال عجیبی!؟ درمرگ اهریمن شادی نکنید! در مرگ زشتی شادی نکنید؟ لاجرم در مرگ هیتلر و استالین شادی نکنید! هموطن!؟ کدام هموطن!؟ این ها عصاره ی وحوش مسلمان در 1400 سال قبل از عربستان هستند. ممکن است بفرمائید غیر از تکلم کدام چیز این وحوش ایرانی است تا متفقا اشک تمساح بریزیم؟ البته بگویم ایشان را کسانی سر به نیست کردند که نمی خواستند رئیس مجلس خبرگان بشود و به میزان بالا بالگرد ایشان را مجتبی ساقط کرده است
    2
    6
    ‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    ...به قپون با جملات من دستور دادم که هواپیما بسازند، انگا صیغه صلواتیهای رژیمند که دستور داده بچه بدن بیرون، یک روز دسور میداد ۷۲ راس ابوتیاره بسازند ،یک روز دستور میداد دلار بیاد پایین دست اخر داعشعلی هم دستور داد انگوزمانش کنند
    0
    5
    ‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    golden remix - استکهلم، سوئد
    روند انتخاب رهبر در ایران به دلیل پیچیدگی‌ها و نفوذ گروه‌های مختلف، بسیار غیرقابل پیش‌بینی است و عوامل مختلفی از جمله سیاست‌های داخلی و خارجی، نفوذ نهادهای امنیتی و رضایت عمومی می‌توانند در این تصمیم‌گیری نقش داشته باشند. اصلا کشور دمکوراتیک نیاز به رهبر و شخص نداره که، سیستم پارلمانی بهتره، حزبها سر خدمت به جامعه با هم رقابت کنند و مردم وکشور سودش راببرند.
    0
    3
    ‌سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.