راستی‌آزمایی: پیش‌بینی هواشناسی برای روزی که بالگرد ابراهیم رئیسی سقوط کرد چه بود؟

هواشناسی درباره باران شدید در این منطقه هشدار داده بودبی بی سی: با وجود اینکه دلیل سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و همراهانش همچنان نامعلوم است،‌ احمد وحیدی،‌ وزیر کشور می‌گوید که این بالگرد به دلیل وضعیت بد هوا و مه غلیظ در منطقه مجبور به «فرود سخت» شده است.

اما درباره وضعیت هوا منطقه چه می‌دانیم؟

در ۱۸ ماه مه، یک روز پیش از این واقعه،‌ برنامه پیش‌بینی وضعیت هوای شبکه استانی سهند صدا و سیما که در آذربایجان شرقی پخش می‌شود، بارش شدید باران را برای روز آینده (یعنی روز سقوط بالگرد) پیش‌بینی کرده بود.

در صبح روز سقوط بالگرد،‌ شبکه خبر و شبکه یک صدا و سیما بارش شدید باران را پیش‌بینی کرد.

صبح روز سانحه،‌ فرودگاه تبریز در فاصله ۷۵ کیلومتری محل سقوط بالگرد،‌ آسمان ابری همراه با رعد و برق را در ارتفاع ۱۰۶۷ متری از سطح زمین پیش‌بینی کرده بود.

سایمون کینگ،‌ مجری برنامه هواشناسی بی‌بی‌سی قبلاً کارش این بود که خدمه نیروی هوایی بریتانیا را قبل از انجام ماموریت‌هایشان در خاورمیانه،‌ نسبت به وضعیت هوا مطلع می‌کرد.

او می‌گوید: «اگر به کادر پرواز مشورت می‌دادم که به نظر می‌آید وضعیت هوا بد خواهد بود و پیش‌بینی‌ها حاکی از توده‌های ابر در ارتفاع پایین بود،‌ به طوری که کوه‌ها را بپوشاند و در نزدیکی زمین مه تشکیل شود،‌ در این صورت خطرات زیادی بود که باید مورد توجه قرار می‌گرفت».
+9
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Ginger - چگو، اسپانیا
    رژیم اسلامی سر تا پا لجن،، فرود سخت بجای سقوط ،بازی با کلمات برای خر کردن مردم
    2
    18
    دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    طبق گزارش فوق هوا مساعد نبود ، چرا ۳ خلبان ۳ هلیکوپتر پرواز کردنند ، چرا بدی هوا فقط شامل هلی کوپتر رئیسی شد ؟!؟ مصاحبه با دو خلبان دیگر دو بالگرد همراه خیلی از مسائل را روشن خواهد کرد .
    13
    19
    دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    اگر هوا بد بوده از سه چرخ بال چرا فقط یکی سقوط میکنه؟ چرا همه اوباش اراذل در یک چرخ بال جاسازی میشوند؟ به نظر من اگر حمله موشکی اسرائیل از باکو نبوده باشه قطعا بخشی از درگیری ها و کشمکش های داخلی رژیم بخصوص از جهت برادران طائب برنامه ریزی و هدایت شده که نفوذ زیادی در بخش خشن و تروریستی سپاه دارند و بشدت طرفدار رهبر شدن مجتبی خامنه ای هستند و هر کسی بخواد رقیب مجتبی باشه قطعا کشته خواهد شد شک نکنید.
    12
    19
    دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.