مدودوف: ناتو با ارسال سلاح‌ به کی‌یف می‌خواهد روسیه تمام اوکراین را تصرف کند

العربیه: دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، شنبه 28 اردیبهشت، گفت کارشناسان ناتو، با تامین سلاح‌های دوربرد بیشتر برای کی‌یف، می‌خواهند که روسیه را به تصرف کامل اوکراین تشویق کنند.

مدودف در تلگرام نوشت: «استراتژیست‌های احمق ناتو واقعا می‌خواهند که تقریباً تمام اوکراین تحت کنترل روسیه قرار گیرد. به همین دلیل است که به دولت باندرا سلاح‌های دوربرد می‌دهند.»

اصطلاح «دولت باندرا» اشاره به استفان باندرا، رهبر ملی‌گرای اوکراینی دارد. باندرا رهبر سازمان «ملی‌گرایان اوکراین» (OUN) بود که در دوران جنگ جهانی دوم و پس از آن به‌‌دلیل مبارزاتش علیه اتحاد جماهیر شوروی و نازی‌ها شناخته شد. برخی اوکراینی‌ها او را به‌عنوان قهرمان ملی می‌دانند، در حالی که در روسیه و برخی کشورهای دیگر، او را به‌عنوان همدست نازی‌ها و مسئول جنایات جنگی می‌شناسند.
زلنسکی: به جنگنده‌های «اف 16» بیشتری نیاز داریم
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، اعلام کرد کشورش تنها یک چهارم از تجهیزات دفاع هوایی مورد نیاز را در اختیار دارد.

پنتاگون در پایان ماه گذشته، تأکید کرد که موشک‌های تاکتیکی دوربرد «ATACMS» را برای اوکراین ارسال کرد تا در داخل خاکش از آن‌ها استفاده کند.

پیشتر روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داده بود که اوکراین مخفیانه بیش از 100 موشک دوربرد «ATACMS» از ایالات متحده دریافت کرده است.

زلنسکی، شامگاه جمعه، در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «خبرگزاری فرانسه» گفت که اوکراین تنها یک چهارم سامانه‌های پدافند هوایی مورد نیاز را در اختیار دارد.

او اضافه کرد که کی‌یف برای مقابله با قدرت هوایی روسیه به 120 تا 130 هواپیمای جنگنده «اف-16» نیاز دارد.

او در این زمینه گفت:«ما به سامانه‌های پاتریوت آمریکایی و 120 تا 130 جنگنده F-16 یا دیگر جنگنده‌های مدرن نیاز داریم تا روسیه از نظر قدرت هوایی بر ما برتری نداشته باشد.»

مسکو از دو سال گذشته شهرها و زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف حملات هوایی قرار داده است. علاوه بر این، روسیه در سال جاری صدها موشک و پهپاد به سوی اوکراین شلیک کرده است.
ایجاد توازن قدرت
با توقف تقریباً کامل کمک‌های نظامی ایالات متحده و دیر رسیدن کمک‌های نظامی اروپا به اوکراین طی چند ماه گذشته، کی‌یف ‌در برابر روسیه آسیب‌پذیرتر شده بود. اما اکنون با تصویب ارسال یک بسته کمکی 60 میلیارد دلاری از سوی کنگره آمریکا، زلنسکی انتظار تحویل تسلیحات بیشتری از کشورهای غربی را دارد.

رئیس‌جمهوری اوکراین در این زمینه گفت: «آیا می‌توانیم سه میلیارد دلار برای خرید دو سامانه پاتریوت برای منطقه خارکیف بگیریم تا بمب‌ها روسیه بر سربازان ما فرود نیاید؟»

اوکراین قرار است تابستان امسال پس از اتمام دوره آموزشی خلبان‌هایش، جنگنده‌های «اف 16» بیشتری دریافت کند. زلنسکی به خبرگزاری فرانسه گفت روسیه از 300 جنگنده برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند.
نبرد خارکیف
زلنسکی در این مصاحبه با اشاره به حمله زمینی روسیه به خارکیف گفت، حمله روسیه به این منطقه ممکن است موج اول از یک حمله‌ گسترده‌تر باشد.

خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین و مرکز استان خارکیف است و به عنوان پایتخت منطقه‌ای شناخته می‌شود.

زلنسکی تاکید کرد که با وجود پیشروی روسیه در روزهای اخیر در منطقه شمال شرقی، وضعیت برای نیروهای اوکراینی بهتر از یک هفته پیش است. هفته‌ای که شاهد ورود ناگهانی نیروهای روسیه به اوکراین از مرز بین دو کشور بود.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که ارتش روسیه‌ بین پنج تا ده کیلومتر در امتداد مرز شمال شرقی نفوذ کرده اما نیروهای اوکراینی آن‌ها را متوقف کردند.

زلنسکی تأکید کرد که روسیه می‌خواهد به شهر خارکیف، که تنها چند ده کیلومتر با جبهه درگیری‌ها فاصله دارد، حمله کند. او مدعی شد نبرد برای ارتش روسیه در شهر خارکیف بسیار دشوار خواهد بود.
+3
رأی دهید
-6

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.