ادامه انتشار تصاویر بدرفتاری با فلسطینی‌ها توسط سربازان اسرائیلی

یک بازداشتی فلسطینی که با پرچم اسرائیل پوشانده شده استبی بی سی: بی‌بی‌سی دریافته است که سربازان اسرائیلی همچنان به انتشار تصاویر فلسطینی‌های بازداشتی در غزه بر روی شبکه‌های اجتماعی ادامه می‌دهند و این به‌رغم وعده‌ای است که پیشتر ارتش اسرائیل برای رسیدگی به بدرفتاری سربازانش داده بود.

کارشناسان حقوقی می‌گویند که فیلمبرداری و انتشار این تصاویر در اینترنت می‌تواند مصداق جرایم جنگی باشد.

بی‌بی‌سی ۴۵ عکس و ویدیو از جمله تصاویر بازداشت شدگان پوشیده با پرچم اسرائیل را بررسی کرده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که با مشاهده «رفتار نامناسب» سربازانش، متخلفان را توبیخ یا تعلیق کرده است اما درباره موارد مشخص یا سربازانی که شناسایی شده‌اند، نظری نداده است.

مطابق قوانین بین‌المللی، نباید با کسانی که بازداشت می‌شوند، بدرفتاری شود و یا آنها را تحقیر کرد در حالی که کارشناسان حقوق بشر بر این باورند که انتشار تصاویر فلسطینی‌های بازداشت شده در جنگ غزه توسط سربازان اسرائیل، دقیقا مصداق این کار است.

در بهمن ماه گذشته تیم راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی، در مورد بدرفتاری سربازان اسرائیلی در شبکه‌های اجتماعی در طول هفت ماه جنگ غزه گزارشی را منتشر کرد. در این گزارش تحقیقی، متوجه الگوی رفتاری مشابه در کرانه باختری شدیم که در همین بازه زمانی شاهد افزایش خشونت بوده است.

به‌رغم گزارش‌های قبلی بی‌بی‌سی از بدرفتاری سربازان اسرائیلی در شبکه‌های اجتماعی و وعده رسیدگی ارتش اسرائیل، «اُری گیواتی» یک سرباز سابق اسرائیل می‌گوید از ادامه اینگونه رفتارها متعجب نیست.

آقای گیواتی سخنگوی سازمانی به نام «شکستن سکوت» است که رفتارهای نادرست سربازان پیشین و فعلی ارتش اسرائیل را فاش می‌کند. او باور دارد که نیروهای سیاسی راست‌گرای افراطی، افزایش این رفتارها را ترغیب می‌کنند.

آقای گیواتی می‌گوید: «هیچ عواقبی وجود ندارد. بالاترین مقام‌ها، سربازان اسرائیلی را تشویق و حمایت می‌کنند. فرهنگ رایج ارتش در مورد فلسطینی‌ها این است که آنها انسان نیستند بلکه فقط هدف هستند. این رفتاری است که ارتش به شما می‌آموزد.»

در مناطق اشغالی کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس، حدود ۱۶۰ شهرک احداث شده که محل سکونت ۷۰۰ هزار یهودی است. زمین‌هایی که اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورد و از نظر جامعه جهانی ساخت این شهرک‌ها غیرقانونی است اگرچه اسرائیل آن را قبول ندارد.
برخی از تصاویری که سربازان ارتش اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اندبررسی ما نشان داد که این ۴۵ عکس و ویدیو توسط ۱۱ سرباز عضو تیپ کفیر منتشر شده است. کفیر بزرگترین تیپ پیاده‌نظام ارتش اسرائیل است که محدوده عملیاتی آن به طور عمده کرانه باختری است. هر ۱۱ سرباز در حال خدمت بودند و هویت خود را در شبکه‌های اجتماعی پنهان نکردند.

بر اساس تحقیق ما روی ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، چهار سرباز عضو گردان ذخیره ۹۲۱۳ تیپ کفیر بودند که محدوده عملیاتی آن بخش شمالی کرانه باختری است.

ما مشخصا درباره رفتار و توبیخ سربازانی که نامشان ذکر شده از ارتش اسرائیل سوال کردیم اما پاسخی دریافت نکردیم.

همچنین تلاش کردیم تا از طریق حساب این سربازان در شبکه‌های اجتماعی با آنها تماس بگیریم. به نظر می‌رسد که یکی از سربازان، دسترسی با ما را مسدود کرد و دیگران نیز تا زمان نوشتن این گزارش پاسخی نداده‌اند.

بیشترین تولید محتوا به یکی از سربازان به نام «یوحای وزانا» مربوط می‌شود.

چندین ویدیو نشان می‌دهد که او به همراه سایر افراد گردان ۹۲۱۳، شبانه وارد خانه‌ها می‌شوند و با بستن دست‌ها و چشمان فلسطینیان، آنها را بازداشت می‌کنند. در این ویدیوها زنان بدون حجابی دیده می‌شوند که در حین فیلمبرداری از آنها، مضطرب شده‌اند.

آقای وزانا خود را «تولید کننده محتوای دیجیتال» می‌خواند و پشت دستانش خالکوبی‌هایی با مضمون «هرگز فراموش نکن، هرگز نبخش، ۷ اکتبر» دیده می‌شود. او برای عملیاتش از واژه «شکار» استفاده می‌کند. از درجه نظامی لباس او که در ویدیوها دیده می‌شود بر می‌آید که او یک استوار است.

آقای وزانا ۲۲ ویدیو و یک عکس در فیسبوک و تیک‌تاک منتشر کرده که به نظر می‌رسد توسط دوربین روی لباسش حین گشت‌زنی ضبط شده و بازداشت فلسطینیان را نشان می‌دهد.

شرکت تیک‌تاک تایید کرد که دو ویدیویی که ما به آنها اشاره کردیم را برای نقض قوانین تیک‌تاک از حساب آقای وزانا پاک کرده است. شرکت تیک‌تاک می‌گوید این قوانین کاملا مشخص کرده که تیک‌تاک محتوایی که قصدش تحقیر قربانیان فجایع خشونت‌بار باشد را برنمی‌تابد.

متا، شرکت مالک فیسبوک، می‌گوید مشغول بررسی این محتواست و هرآنچه که ناقض قوانینش باشد را پاک خواهد کرد.
تصویری از یکی از ویدیوهای یوحای وزانا، اعضای گردان او را نشان می‌دهد که به زور وارد یک خانه شده و جلوی یک زن و کودک فلسطینی ژست می‌گیرندتصویر بالا یکی از فریم‌های ویدیوهای یوحای وزانا است و اعضای گردان او را نشان می‌دهد که به زور وارد یک خانه شده و جلوی یک زن و کودک فلسطینی ژست می‌گیرند.

«اُفر بابروف» یک سرباز دیگر، در تعدادی از این ویدیوها کنار آقای وزانا دیده می‌شود. متن این ویدیوها غالبا با هشتگ ۹۲۱۳ همراه است که نشان می‌دهد او هم گردان آقای وزانا است.

ویدیوهای عملیات آقای بابروف در کنار کلیپ‌هایی از رقص، خوش‌گذرانی و آماده شدن برای گشت‌زنی سربازان و زندگی روزمره آنها منتشر می‌شود.

یک ویدیو که در تاریخ ۲۳ بهمن در تیک‌تاک منتشر شده، حاوی چند عکس از افراد بازداشتی است که با دست و چشمان بسته روی زمین هستند و سربازی با پرچم اسرائیل در دستش، پشت سر آنها ایستاده است.

سرباز دیگری از همین گردان با نام کاربری «سامی بن» هشت ویدیو و یک عکس از فلسطینی‌های بازداشت شده در اینستاگرام منتشر کرده است.

آقای بن در این پست‌ها نوشته است که او و همرزمانش «تروریست‌هایی» را بازداشت کرده‌اند که پرچم حماس را به همراه داشتند. اسرائیل مانند بریتانیا، آمریکا و کشورهای دیگر، حماس را یک گروه تروریستی توصیف می‌کند.
یک سرباز اسرائیلی با پرچم اسرائیل در کنار بازداشتیان دست بسته عکس منتشر کردهدکتر مارک الیس، مدیر اجرایی کانون وکلای بین‌المللی که دفتر مرکزی آن در لندن مستقر است، درخواست تحقیق درباره این تصاویر را داده است و از ارتش اسرائیل می‌خواهد که سربازان خاطی را مجازات کند.

سر جفری نایس، وکیل بین‌المللی حقوق بشر، که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ با دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در شهر لاهه هلند در پرونده دیکتاتور سابق یوگوسلاوی همکاری داشت نیز با دکتر الیس هم‌نظر است اما بعید می‌داند که کسی مجرم شناخته شود.

ارتش اسرائیل در پاسخ به تحقیقات بی‌بی‌سی نوشت: «برای سربازان خود یک استاندارد حرفه‌ای را قائل است و در صورت مشاهده رفتار غیرقابل قبول، سربازها تنبیه و حتی از خدمت در ارتش تعلیق شده‌اند.»

آقای گیواتی، فرمانده پیشین ارتش اسرائیل در کرانه باختری، گفت از رفتار سربازان اسرائیلی با بازداشت شدگان شرمسار و منزجر است.

او به بی‌بی‌سی گفت: «ما باید با آنها طوری رفتار کنیم که انتظار داریم با ما رفتار شود. اگر ما به این رفتارها ادامه دهیم هیچ آینده‌ای به عنوان یک جامعه نخواهیم داشت.»
+16
رأی دهید
-9

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    tabatabayi - آلمان، آلمان
    چرا بی بی سی، یا بی بی سکینه، پیر خرفت استعمار، چیزی در مورد بدرفتاری ها و جنابت ها و درآوردن اعضای بدن دستگیرشدگان تظاهرات در ایران چیزی نمی نویسد؟ چرا در مورد تجارت اعضای بدن زندانیان معترض در ایران و دفن شبانه جسدهای خالی شده آنها نمی نویسد؟ چرا در مورد اعدام های بیشمار در ایران نمی نویسد؟ خون فلسطینی رنگین تر است؟ یا بی بی سکینه همانند آخوندها، از اسرائیل هم حق و حساب طلب می کند تا خفقان بگیرد؟
    2
    20
    شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    نباید لد لسرا بد رفتاری کرد طبق قوانین بیت المللی بای اونها را یا فرستاد گوانتانامو در جا اعدام کرد مثل برادران یو اس آی ی
    1
    2
    یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.