دو دستگی در کابینه اسرائیل در مورد چگونگی اداره غزه پس از پایان جنگ با حماس

 بنیامین نتانیاهو (راست) همراه با یوآ گالانت، وزیر دفاع، در کنست اسرائیلرادیو فردا: کابینه جنگ اسرائیل به‌دنبال مخالفت علنی وزیر دفاع این کشور با نخست‌وزیر در مورد طرح‌های اداره نوار غزه پس از پایان جنگ با گروه افراطی حماس، دچار اختلاف و دودستگی شده است.

حماس در فهرست تروریستی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

یوآو گالانت، هم‌حزبی بنیامین نتانیاهو در حزب حاکم لیکود، شامگاه چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت از نخست‌وزیر خواست برنامه خود برای اداره غزه بعد از جنگ را ارائه کند.

او گفت مخالف اداره سیاسی و ایجاد یک حکومت نظامی از سوی اسرائیل در نوار غزه است و تقاضایش برای استقرار یک نهاد حکومتی جایگزین حماس، با پاسخ روشن نخست‌وزیر روبه‌رو نشده است.

به گفته وزیر دفاع، اداره نظامی یا غیرنظامی غزه از سوی اسرائیل، دستاوردهای این کشور را که با قربانیان و هزینه سنگین به‌دست آمده است، بر باد می‌دهد و هزینه‌های اقتصادی سنگینی به اسرائیل تحمیل خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو ساعتی بعد در یک ویدئو از دفتر نخست‌وزیری گفت مخالف جایگزینی حکومت جنبش فتح و تشکیلات خودگردان به جای حماس است.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «من حاضر نیستم فتحِستان را با حماسِستان عوض کنم» و شرط اول برای طرح‌های مرتبط با غزه پس از جنگ، نابودی حماس است و باید بی‌چون و چرا انجام شود.

آقای نتانیاهو افزود فتح و تشکیلات خودگردان هنوز حمله حماس به خاک اسرائیل را محکوم نکرده‌اند و ۸۰ درصد از ساکنان فلسطینی در اراضی تحت کنترل تشکیلات خودگردان حامی جنایات حماس علیه مردم اسرائیل هستند.
گمانه‌زنی در مورد آینده گالانت
علنی شدن اختلافات میان بنیامین نتانیاهو با یوآو گالانت که دولت جو بایدن در آمریکا از موضع او حمایت می‌کند، منجر به گمانه‌زنی‌هایی در خصوص ادامه حضور وزیر دفاع در ترکیب دولت کنونی شده است.

این در حالی است که جنگ اسرائیل با حماس در غزه دویست‌ و بیست‌وسومین روز خود را پشت سر می‌گذارد و بنیامین نتانیاهو تمامی فشارهای جهانی برای پذیرش آتش‌بس را رد کرده و خواهان ادامه جنگ است.

پارسال در میانه اختلافات سیاسی شدید در اسرائیل بر سر «اصلاحات قضایی» مورد نظر جناح راست، که مخالفان آن را «کودتا» علیه دموکراسی در این کشور می‌دانستند، آقای نتانیاهو ژنرال گالانت را به‌دلیل درخواست برای کنار گذاشتن طرح «اصلاحات قضایی» برکنار کرد.

اخراج وزیر دفاع موجب اعتراضات گسترد‌ه‌ای شد و پیش از آن‌که اخراج او ظرف ۴۸ ساعت عملی شود، نخست‌وزیر ناچار به پذیرش ادامه کار وزیر دفاع شد. مدتی بعد از این رویداد، جنگ رخ داد.

از آغاز حمله حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال که بیش از ۱۲۰۰ کشته برجا گذاشت و بیش از ۲۵۰ نفر از سوی حماس ربوده شدند، جنگ در نوار غزه جریان دارد.

با آغاز این جنگ، بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو ژنرال پیشین ارتش، با پیوستن به ائتلاف دولت، عمدتاً از مواضع ژنرال گالانت در برابر بنیامین نتانیاهو حمایت کرده‌اند.

گانتس چهارشنبه شب نیز گفت که گالانت «حقیقت را بیان کرده و کادر رهبری کشور باید اقدامات درست را به هر بهایی انجام دهد».

از سوی دیگر، ایتامار بن‌گویر وزیر امنیت ملی، و بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی، که رهبران دو حزب راستگرای هم‌پیمان با ائتلاف بنیامین نتانیاهو هستند، اظهارات وزیر دفاع را دلیل دیگری برای تکرار درخواست خود مبنی بر برکناری او از دولت دانستند.

آقای اسموتریچ گفت در صورت عدم اخراج گالانت، نخست‌وزیر باید این توان را داشته باشد که او را به اجرای سیاست‌های کابینه جنگ وادار کند.

انتقاد از وزیر دفاع به درون حزب لیکود نیز کشیده شده است. شلومو کارعی، وزیر ارتباطات، گفت وزیر دفاع که بحران حمله تروریستی حماس در زمان مسئولیت او رخ داده، خوب است کمی فروتنی نشان دهد؛ «ولی تا زمانی که او وزیر دفاع است، قطعاً امکان اصلاح وجود ندارد».

یاریو لوین، وزیر دادگستری و عضو دیگر لیکود، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد مردم اسرائیل تحقیر شدن و تحمل یک فاجعه دیگر را در صورت واگذار شدن اداره غزه به تشکیلات فلسطینی ندارند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، چهارشنبه شب در بیانیه‌ای گفت واشینگتن از اشغال دوباره غزه توسط اسرائیل حمایت نمی‌کند و «البته حامی دولت حماس در غزه نیز نیست زیرا دیدیم که چنین حکومتی چه عواقبی برای مردم غزه و اسرائیل به‌دنبال داشت».

با این حال، برخی ناظران در اسرائیل گفته‌اند گالانت با اتخاذ مواضعی که مورد حمایت آمریکا نیز هست، از هم‌اکنون جایگاه خود را در هر ائتلاف سیاسی بعدی اسرائیل، در صورت برگزاری انتخابات و انحلال دولت فعلی، تحکیم می‌کند.

اسماعیل هنیه، رئیس «دفتر سیاسی حماس» در خارج از سرزمین‌های فلسطینی، چهارشنبه شب در بیانیه‌ای گفت حماس و سایر جناح‌های فلسطینی بخشی از هر نوع حکومت در اداره غزه پس از جنگ خواهند بود.

حماس تا قبل از جنگ اخیر به مدت ۱۷ سال اداره غزه را به صورت انحصاری در دست داشت و جنبش فتح و تشکیلات خودگردان را در جریان یک کودتای خونین از نوار غزه بیرون کرده بود.
رویترز: مصر پیشنهاد اسرائیل برای مدیریت مشترک گذرگاه رفح را رد کرد
خبرگزاری رویترز پنج‌شنبه گزارش داد مصر پیشنهاد اسرائیل برای مدیریت مشترک گذرگاه رفح را رد کرد.

ارتش اسرائیل از اواسط هفته گذشته بر این گذرگاه که نوار غزه را به شبه جزیره سینا در مصر وصل می‌کند، مسلط شده است.

دو مقام امنیتی مصر به رویترز گفتند پیشنهاد اداره مشترک گذرگاه رفح در جریان سفر روز گذشته هیئتی از مقامات شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، به قاهره ارائه شد.

یک مقام اسرائیلی با تأیید سفر هیئتی از سازمان شین‌بت به مصر گفت آخرین تحولات مربوط به گذرگاه رفح مورد بحث قرار گرفت. اما او به پیشنهادی که مقامات امنیتی مصر از آن سخن گفتند، اشاره نکرد.

به نوشته رویترز، مصر اصرار دارد که این گذرگاه به تنهایی از سوی خود فلسطینیان اداره شود.
+6
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    چه علی‌ خواجه .چه خواجه علی‌.اول غزه از این خلقی‌ها و طرفداران مستضعف خالی‌ کنید، بعد چانه بزنید .یک حکومت عاقل مستقل بدون دخالت ایران یا قسمت از اسراهیل. من که می‌‌گویم قسمتی از اسراهیل. در ده سال دیگر غزه می‌‌شود مرکز توریست .چپ میلیونر در دنیا کم نیست. چرا بروند در کنار دریاچه لوزان سویس ویلا بخرند. در وسط امپریالیست. در غزه کنار آب. ویلا یک صدم قیمت لوزان. هی‌ چپیه هم بزنند. عکس تویتر. اینستا گرام. بله ما در نزد خلق فلسطین هستیم آمدیم اینجا سرمایه گذاری. و ویلا خریدم. برای پیرزن هم خوب است.هی‌ قمپز در می‌‌کند.من در بالکان ویلا دارم.می‌ فروشد و در غزه یکی‌ می‌‌خرد. اگر بدید دست خودشان روز از نو روزی از نو. این‌ها آدم بشو نیستند
    2
    3
    ‌پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.