پوتین برای دیدار با همتای چینی خود وارد پکن شد

 ولادیمیر پوتینرادیو فردا: همزمان با آمادگی نیروهای مسکو برای حمله‌ای دیگر به خاک اوکراین، ولادیمیر پوتین٬ رئیس جمهور روسیه٬ بامداد پنجشنبه برای دیدار و مذاکره با همتای چینی خود وارد پکن شد.

حمله نیروهای روسیه به منطقه خارکیف در شمال شرق اوکراین در هفته گذشته منجر به آوارگی ۸۰۰۰ نفر از خانه‌هایشان شد. گزارش‌ها حاکی است که این مهم‌ترین تهاجم مرزی روسیه از زمان آغاز درگیری‌ها در فوریه ۲۰۲۲ بشمار می‌رود.

به گزارش آسوشیتدپرس در حالی که رهبران دو کشور چین و روسیه به دنبال به نمایش‌گذاشتن اتحاد خود هستند، سفر دو روزه ولادیمیر پوتین در حالی انجام می‌شود که این کشور پس از تهاجم همه جانبه دوسال پیش خود به اوکراین،از منظر اقتصادی بیشتر به چین وابسته شده‌است.

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه و در آستانه این سفر در گفتگو با خبرگزاری شینهوا گفت:« ما آماده گفتگو در مورد اوکراین هستیم، اما چنین مذاکراتی باید منافع همه کشورهای درگیر در این مناقشه از جمله منافع مسکو را در نظر بگیرد.»

ولادیمیر پوتین در این گفتگو با اشاره به اینکه مسکو هرگز از مذاکره«امتناع» نکرده‌است، گفت:«ما به دنبال حل و فصل جامع، پایدار و عادلانه این مناقشه از طریق راه‌های صلح‌آمیز هستیم.»

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که هرگونه مذاکره باید شامل احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج نیروهای روسیه، آزادی همه زندانیان، تشکیل دادگاهی برای مسئولین تجاوز و تضمین‌های امنیتی برای اوکراین باشد.

چین با وجود حمایت از ادعای روسیه مبنی بر تحریک این کشور توسط نیروهای غرب،مدعی است که در مناقشه میان کی‌یف و مسکو موضعی بی طرف اتخاذ می‌کند.

از دیگر سو، ولادیمیر پوتین غرب را مسئول شکست مذاکرات در هفته‌های آغازین جنگ دانسته و از طرح صلح چین برای اوکراین که به مسکو اجازه می‌دهد دستاوردهای ارضی خود را تقویت کند، تمجید کرده‌است.

آقای پوتین در این گفتگو با با بیان اینکه پکن گام‌های عملی و سازنده‌ای را برای دستیابی به صلح پیشنهاد کرده، گفت:« پیشنهاد چین در سال ۲۰۲۳، که اوکراین و غرب آن را رد کردند، می‌تواند زمینه را برای یک فرآیند سیاسی و دیپلماتیک فراهم کند که نگرانی‌های امنیتی روسیه را در نظر گرفته و به دستیابی به یک صلح بلندمدت و پایدار کمک کند.»

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین و شی جین‌پینگ، رهبر چین در این هفته در گفتگوهای خود «درباره همه موضوعات مرتبط با مشارکت جامع و همکاری راهبردی گفت‌وگوی مفصل خواهند داشت و مسیرهای جدید برای توسعه بیشتر همکاری‌ها را بررسی خواهند کرد.»

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در دیدار با همتای اوکراینی خود تاکید کرد که «واشینگتن نگران کمک چین به باسازی صنایع دفاعی روسیه است که می‌تواند به طور جدی در قابلیت [نظامی روسیه] در تهاجم این کشور به اوکراین تفاوت ایجاد کند».

آقای بلینکن با اشاره به سفر خود به پکن تصریح کرد: «ما شاهد بودیم که عمده ابزار و تجهیزاتی که روسیه از خارج وارد می‌کند، از چین می‌آید، از جمله اغلب میکرو الکترونیک‌هایی که در اختیار دارد.»

این در حالی است که چین بارها تاکید کرده است که هیچ سلاح مرگباری برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه نفروخته است.
+6
رأی دهید
-21

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.