بریتانیا میزبان «۴۰ درصد» از پولشویی‌ها در جهان است

رادیو فردا: یک مقام ارشد بریتانیا می‌گوید حدود ۴۰ درصد از «پول‌های کثیفِ جهان» به لندن و دیگر مناطق فراسرزمینی تحت حاکمیت بریتانیا وارد می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت روزنامه گاردین، آندرو میچل، معاون وزیر خارجه بریتانیا طی سخنرانی در اندیشکده «برایت بلو» این موضوع را مطرح کرد.

او گفت به رغم تصویب قوانین ضد پولشویی در سال ۲۰۱۶ مناطق فراسرزمینی بریتانیا تمایلی به ایجاد دفاتر ثبت عمومی برای افشای مالکان نهایی وجوه مالی ندارند.

او به خصوص به جزایر کایمن و ویرجین بریتانیا اشاره کرد و گفت بنابر برخی برآوردها، «حدود ۴۰ درصد از پول کثیف جهان، خصوصاً منابعی که از مردم آفریقا سرقت شده یا دارایی‌های بازرگانان فاسد، سیاست‌مداران گمراه و جنگ‌افروزان» به لندن و مناطق فراسرزمینی بریتانیا وارد می‌شود.

آقای میچل اضافه کرد که مناطق تحت حاکمیت دولت بریتانیا تاکنون اقدامات لازم برای مقابله با پولشویی را انجام نداده و کماکان بهشتی برای فرار مالیاتی و اقدامات پولشویی هستند.

او مناطق فراسرزمینی را به تبعیت از قوانین بریتانیا دعوت کرد و گفت ما باید مطمئن شویم که کشورمان میزبان پول‌های کثیف جهان نیست و «مناطق فراسرزمینی اگر تحت حاکمیت بریتانیا هستند، باید ارزش‌های ما را نیز رعایت کنند».

معاون وزیر خارجه بریتانیا همچنین اظهار امیدواری کرد که در دوران رهبری دیوید کامرون بر دستگاه سیاست خارجی بریتانیا، مناطق فراسرزمینی این کشور در تبعیت از قوانین پولشویی پیشرفت‌هایی داشته باشند؛ چرا که مبارزه با پولشویی در اولویت‌ها و مرکز توجه آقای کامرون است.

کامرون بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نیز نخست‌وزیر بریتانیا بود و مبارزه با پول‌های کثیف را هدف‌گذاری کرده بود؛ اما در نیمه سال ۲۰۱۶ استعفا داد و پس از هفت سال، در نوامبر پارسال دوباره به عنوان وزیر خارجه دولت ریشی سوناک بر سر کار آمد.

بر اساس برآورد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، حجم پولشویی در جهان سالانه مبلغی معادل ۲ تا ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان، (۸۰۰ میلیارد تا ۲ تریلیون دلار) است.

برای مقایسه، حجم کل اقتصاد ایران تنها ۳۸۵ میلیارد دلار است
+7
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.