شدیدترین درگیری‌ حماس و گروه‌های مسلح فلسطینی با اسرائیل؛ تانک‌ها به محله‌های پرازدحام جبالیا رسیدند

یورونیوز: طرفین درگیر در نوار غزه در روز چهارشنبه اعلام کردند تیراندازی شب گذشته بین اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس، جهاد اسلامی و سایر گروه‌های کوچک‌تر فلسطینی، یکی از شدیدترین درگیری‌ها در چند ماه اخیر در شمال و جنوب غزه بود.

بنا به گزارش‌ها، تانک‌های اسرائیلی به محله‌های پرازدحام و کوچه‌های تنگ و باریک اردوگاه جبالیا در شمال شرقی نوار غزه رسیدند و با مقاومت شدید نیروهای فلسطینی مواجه شدند. به گفته ساکنان این منطقه، ارتش اسرائیل چندین خانه‌ را در مناطقی که تا به حال به آنجا حمله نکرده بود ویران کرد.

شاخه مسلح جهاد اسلامی اعلام کرد که اعضای شبه‌نظامی این گروه در جریان درگیری‌های شدید در شرق اردوگاه جبالیا (بزرگترین اردوگاه از هشت اردوگاه آوارگان غزه که پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ ساخته شده است)، تعدادی از سربازان پیاده اسرائیلی را کشته و شماری را زخمی کردند.

ابوجهاد، یکی از ساکنان این اردوگاه که از ترس شناسایی شدن، نام مستعار خود را به رویترز داده است، گفت: «متجاوزان در تلاش هستند که این اردوگاه را ویران کنند. آن‌ها خانه‌ها را بالای سر ساکنان آن بمباران می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها در خانه‌های خود گرفتار شده‌اند.»

ارتش اسرائیل اعلام کرد که از شب گذشته یک عملیات علیه «زیرساخت های تروریستی» در مرکز جبالیا آغاز کرده است.

در بیانیه‌ ارتش اسرائیل آمده است که «نیروهای ارتش در طی روز گذشته، در این منطقه درگیر نبردهای شدید با ده‌ها هسته تروریستی شدند و تعداد زیادی از تروریست‌ها را نابود کردند.»
«دسترسی به غیرنظامیان میسر نیست»
مقامات بهداشتی غزه اعلام کردند که گروه‌های امدادی در پاسخ به درخواست‌های کمک ساکنان، نتوانسته‌اند خود را به مناطقی برسانند که ارتش اسرائیل در حال عملیات است.

ابوجهاد گفت که شبه‌نظامیان فلسطینی نیز در حال نبرد شدید بودند. او از طریق یک اپلیکیشن چت به رویترز گفت: «جنگجویان ما درس‌های دردناکی [به اسرائیل] می‌دهند، صدای انفجارها را می‌شنویم، بله آنها هواپیماها و تانک‌ها دارند، اما رزمندگان ما از جبالیا، مهد همیشه شناخته شده انقلاب، دفاع می‌کنند.»
در جنوب غزه چه خبر است؟
در آن سوی دیگر نوار غزه، در جنوبی‌ترین نقطه این باریکه که بیش از یک میلیون آواره جنگ را در خود پناه داده است، ساکنان شهر رفح خبر می‌دهند که نیروهای نظامی در شرق محله السلام و جنینه و همچنین در جنوب شرقی به عملیات خود ادامه می‌دهند.

به گفته آن‌ها، نیروها و تانک‌های اسرائیل تلاش کردند به سمت مرکز رفح حرکت کنند اما با مقاومت شدید افراد مسلح به رهبری حماس مواجه شدند.

اسرائیل نیز اعلام کرد که یک مجتمع آموزشی حماس در شرق رفح را هدف قرار داده و در تیراندازی‌ها و نبردهای خیابانی نیز تعدادی شبه‌نظامی فلسطینی را کشته‌ و مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات پیدا کرده است که در واقع برای شبیه‌سازی تجهیزات نیروهای نظامی اسرائیل طراحی شده بودند.
آوارگی مجدد فلسطینیان ار رفح به تاریخ ۹ مه ۲۰۲۴اولین تلفات نظامی اسرائیل در رفح
پیشتر گفته شده بود که یک سرباز اسرائیلی روز سه‌شنبه در درگیری در جنوب نوار غزه کشته شده است. یک خبرنگار رادیو کان اسرائیل گزارش داد که این اولین کشته نظامی در رفح از زمان آغاز عملیات زمینی در هفته گذشته است.

اسرائیل به غیرنظامیان دستور تخلیه بخش‌هایی از رفح را داده است و آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در غزه (اونروا) تخمین می‌زند که حدود ۴۵۰ هزار نفر از ششم ماه مه (۱۷ اردیبهشت) تا کنون این شهر را ترک کرده‌اند.

بیشتر این افراد به مکان‌هایی مانند المواسی که یک منطقه ساحلی فاقد امکانات بهداشتی برای میزبانی از آوارگان است، نقل مکان کرده‌اند.

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) روز چهارشنبه اعلام کرد که این خانواده‌های فلسطینی دوباره و به اجبار نیروهای اسرائیلی و افزایش عملیات نظامی در رفح آواره شده‌اند.

این آژانس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با وجود اینکه به نیازهای حیاتی بشردوستانه نیاز هست، اما محدودیت‌های دسترسی و فقدان گذرگاه امن، مانع تلاش‌های سازمان‌های بشردوستانه برای دسترسی به مردم در سراسر نوار غزه می‌شود.»
+35
رأی دهید
-5

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.