گزارش‌های اطلاعاتی درباره محل پنهان شدن السنوار، رهبر حماس در غزه

 یک بیلبورد تبلیغاتی در تل‌آویو با مضمونی علیه یحیی السنوار، رهبر حماس در غزهرادیو فردا:ایلیا جزایری
روزنامه «نیویورک تایمز» به‌نقل از مسئولان آمریکایی که نام‌شان ذکر نشده، گزارش داده است که یحیی السنوار، رهبر گروه افراطی حماس در نوار غزه، «در منطقه رفح واقع در جنوب این باریکه پنهان نشده‌ است».

این گزارش افزوده که این گزارش‌های اطلاعاتی می‌تواند بهانه اسرائیل برای عملیات نظامی گسترده در رفح را از بین ببرد.

با وجود مخالفت‌های بین‌المللی ازجمله از سوی ایالات متحده آمریکا، اسرائیل بر اجرای عملیات نظامی در منطقه رفح با هدف اعلام‌شده از میان بردن گروه حماس اصرار دارد؛ گروهی که علاوه بر اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا هم آن را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

رفح منطقه‌ای کوچک در جنوب نوار غزه است که صدها هزار تن از آوارگان جنگ طی هفت ماه گذشته به آن پناه برده‌اند. یکی از نگرانی‌های بین‌المللی احتمال کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان در صورت حمله اسرائیل به رفح است.

اکنون با عملیات ارتش اسرائیل در شرق رفح و دستورهای تخلیه‌ای که ارتش اسرائیل به‌صورت کاغذی از هوا پرتاب می‌کند، بیش از ۳۰۰ هزار تن از آوارگان ساکن رفح مجبور به ترک این منطقه شده‌اند.

مسئولان آمریکایی که با روزنامه نیویورک تایمز گفت‌وگو کرده‌اند، می‌گویند که آژانس‌های اطلاعاتی اسرائیلی هم با ارزیابی ایالات متحده مبنی پنهان نشدن السنوار و دیگر رهبران حماس در رفح اتفاق نظر دارند.
السنوار و تونل‌های چندطبقه زیرزمینی
آژانس‌های اطلاعاتی در آمریکا و اسرائیل بر این باورند که السنوار یا همان یحیی سنوار «شبکه‌ تونل‌های زیرزمینی در خان یونس را ترک نکرده است».

خان یونس بزرگ‌ترین شهر در جنوب نوار غزه است که از پایگاه‌های اصلی حماس به شمار می‌آید و اسرائیل از چند ماه پیش عملیات خود را در آن آغاز کرد. این شهر از شمال حدود هشت کیلومتر با رفح فاصله دارد.

پیش از این روزنامه «تایمز آو اسرائیل» به نقل از دو مقام آگاه گزارش داده بود که ارزیابی‌های تازه اطلاعاتی نشان می‌دهد که السنوار در تونل‌های زیرزمینی منطقه خان یونس پنهان شده است. یک مقام مسئول دیگر هم گفت که السنوار همچنان در شهر غزه است.

این روزنامه نوشته که السنوار و معاونش محمد الضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس، با وجود ادعاهای مکرر مسئولان اسرائیلی که می‌گویند ارتش اسرائیل به آن‌ها نزدیک شده، همچنان دور از دسترس هستند.
تصویری از یک فیلم که ارتش اسرائیل از ورودی یک تونل در نوار غزه منتشر کرده است
آبان ۱۴۰۲
آن‌چه از تونل‌های غزه و روش‌های اسرائیل برای حمله به آن‌ها می‌دانیم
تونل‌های ۱۵ طبقه‌ای حماس در خان یونس
شبکه گسترده تونل‌های وابسته به حماس در خان یونس از دیگر مناطق نوار غزه عمیق‌تر است، به گونه‌ای که گفته می‌شود در برخی مناطق خان یونس این تونل‌ها به ۱۵ طبقه می‌رسد.

مسئولان اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند که السنوار علاوه بر پنهان شدن در تونل‌های چندطبقه، از گروهی از گروگان‌ها نیز به‌عنوان سپر انسانی برای محافظت خود استفاده می‌کند.

اسرائیل از میان برداشتن حماس را به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی برنامه خود در نوار غزه برای رسیدن به هدف نابودی حماس معرفی کرده است.

فوریه گذشته، ارتش اسرائیل ویدئویی پخش کرد با این ادعا که السنوار را به همراه شماری از افراد خانواده‌اش در یکی از تونل‌ها نشان می‌دهد.

از آغاز جنگ، ایالات متحده اسرائیل را در جریان گزارش‌های اطلاعاتی درباره رهبران گروه حماس قرار می‌دهد.

به نوشته «نیویورک تایمز»، مسئولان آمریکایی معتقدند در صورتی که اسرائیل بتواند السنوار و محمد الضیف رهبر شاخه نظامی را از میان بردارد، دولت اسرائیل می‌تواند این اقدام را پیروزی بداند و از آن به‌عنوان بهانه‌ای برای متوقف کردن عملیات نظامی استفاده کند.

تساحی هنگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، به خبرگزاری کان گفته است: «السنوار را از میان خواهیم برداشت، زیرا این چیزی است که بعد از اقداماتش باید روی دهد.»

اسرائیل السنوار را طراح اصلی حمله ۱۵ مهر گروه افراطی حماس به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی می‌داند.
+11
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    موقع شکار این حیوان درنده و‌خونخوار اسلامگرا رسیده.
    1
    6
    ‌چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    الچنار یا المنار یا در دبی یا در تهران تحت حفاظت ماموران سیا و موساد مثل بنلادن زندگی میکنه و به ریش احمقها میخنده
    0
    1
    ‌پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    RAHSHENAS - برلین، آلمان
    زمانش تموم شده . ارباباش میخوان بره زیادی داره تلاش میکنه!
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.