آمریکا از ایران خواست انتقال سلاح به حوثی‌ها را متوقف کند

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در شورای امنیت سازمان مللدویچه وله: ایالات متحده آمریکا از ایران خواست تا انتقال "بی‌سابقه" تسلیحات نظامی به شورشیان حوثی یمن را که برای آنها امکان انجام "حملات غیرمسئولانه" علیه کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ را فراهم می‌آورد، متوقف کند.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه (۱۳ مه) تأکید کرد اگر این شورا به دنبال پایان دادن به جنگ داخلی در یمن است، باید با اجماع کامل به ایران بفهماند که نمی‌تواند "پشت حوثی‌ها مخفی شود" و باید به "فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده" خود پایان دهد.

به گفته وود شواهد گسترده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهند جمهوری اسلامی با نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد در حال ارائه تجهیزات پیشرفته از جمله موشک‌‌های بالستیک و کروز به شورشیان حوثی یمن است. او افزود: «در تأیید نگرانی شورا در مورد نقض مداوم تحریم تسلیحاتی، ما باید اقدامات بیشتری برای تقویت اجرای تحریم‌ها صورت دهیم و از فعالیت ناقضان تحریم جلوگیری کنیم.»

جمهوری اسلامی یکی از حامیان اصلی شبه‌نظامیان حوثی‌ به شمار می‌رود و کشورهای غربی، تهران را متهم می‌کنند که تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته در اختیار این گروه قرار می‌دهد. جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کند.  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پیشتر گفته بود که واشنگتن شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد حوثی‌ها در حملات خود از سلاح‌هایی استفاده می‌کنند که ایران در اختیار آنها قرار داده است.

پس از حمله هفتم اکتبر حماس به خاک اسرائیل و آغاز درگیری‌ها در غزه، شورشیان حوثی حملات متعددی را علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن انجام داده‌اند و امنیت کشتیرانی در این منطقه را به طرز قابل توجهی مختل کرده‌اند. نیروی دریایی ایالات متحده اواخر آوریل اعلام کرد حوثی‌ها از نوامبر ۲۰۲۳ بدین سو، بیش از ۵۰ حمله علیه کشتی‌های در حال تردد در خلیج عدن و دریای سرخ انجام داده‌اند، یک کشتی را توقیف و کشتی دیگری را غرق کرده‌اند.

در پی تشدید بمباران مواضع حوثی‌ها از سوی ائتلاف هوایی به رهبری آمریکا، حملات این گروه شبه‌نظامی شیعه در هفته‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. با این حال هانس گرانبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در سخنانی به شورای امنیت هشدار داد که به رغم کاهش حملات حوثی‌ها، عملیات جنگی این گروه شبه‌نظامی شیعه همچنان ادامه دارد. او با اشاره به اعلامیه حوثی‌ها مبنی بر "گسترش دامنه حملات" خود، این امر را "یک اقدام تحریک‌آمیز نگران‌کننده در وضعیت بی‌ثبات کنونی" توصیف کرد.

از سوی دیگر واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در شورای امنیت، تصمیم اسرائیل برای حمله به شهر رفح را موجب وخیم‌تر شدن وضعیت دانسته و گفت اعلام اسرائیل در روز ۶ مه مبنی بر آغاز عملیات نظامی در شهر رفح در جنوب غزه، مکانی که ۱.۲ میلیون آواره فلسطینی را در خود جای داده، مارپیچ تشدید تنش در منطقه را "یک درجه دیگر افزایش داد."

او با اشاره به حملات اسرائیل تصریح کرد: «هیچ شکی وجود ندارد که این امر بر وضعیت [امنیت] آب‌های اطراف یمن تأثیر خواهد گذاشت.»

سفیر روسیه در شورای امنیت با این حال افزود مسکو "خواستار پایان فوری موشک‌پرانی به سمت کشتی‌های تجاری و هرگونه اقدام دیگری است که دریانوردی را با اختلال مواجه می‌کند." واسیلی نبنزیا در همین حال ایالات متحده و متحدان غربی این کشور را به دلیل "حملات تهاجمی کاملا غیرقابل موجه" در یمن به شدت مورد انتقاد قرار داده و آن را نقض منشور سازمان ملل خواند.
+9
رأی دهید
-20

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا
    آخوندا هم گفتن باشه. بایدن مسخره و اروپای مسخره تر خود دارن به آخوندا حال می دن چون می بیین از اکثر ایرانی جماعت صدایی بلند نمیشه و عملا اخوندارو نماینده امت اسلامی ایران می بینن. تمام.
    2
    11
    ‌سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه
    بایدن: جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی خامنه ای دامت برکاته، don't, don't , عجب، کی باورش میشد آمریکای ابرقدرت به این حقارت بیفته!
    2
    12
    ‌سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    َپارتیزان - سپیدار، ایران
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه
    اگه گوش نکنه دیگه این دفعه بهش خبر ننیدهند که برو مشهد غایم شو تا ما ضد هوایی اصفهان رو بزنیم مستقیم بیت رو خبر نداده میزنیم.
    3
    7
    ‌سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    اگر این دفعه اسلحه بدی میدم لولو تو رو بخوره
    1
    2
    ‌سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    هواپیمای ۵۷ یادتونه؟ کارتر و کسینجر به ریش مردم میخندیدند یادتونه؟ من اگر ایران زجر بکشه برام زجر کشیدن شما یک لذته اصلا دنیا مهم نیست. بخور نوش جانت اینشالا تا بیشتر باشه.
    1
    2
    ‌سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.