استرالیا چند فرمانده ارشد سپاه پاسداران و نیروی دریایی آن را تحریم کرد

 پنی وانگ وزیر خارجه استرالیارادیو فردا: دولت استرالیا در واکنش به آنچه «رفتار بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی نامیده، تحریم‌های هدفمندی را علیه پنج فرد ایرانی و سه نهاد دیگر اعمال کرد.

محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع ایران و اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله مقامات ارشد تحریم‌شده روز سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت توسط استرالیا هستند.

وزارت خارجه استرالیا در بیانیه‌ خود، سپاه پاسداران را «بازیگری بدخیم» معرفی کرده و نوشته که این شاخه نظامی، «تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و مردم ایران» بوده است.

تحریم‌شدگان همچنین شامل مقامات ارشد ایرانی، تجار و شرکت‌هایی می‌شوند که در توسعه برنامه‌های موشکی و پهپاد ایران مشارکت داشته‌اند.

بر اساس این بیانیه، «گسترش و ارائه این فناوری‌ها به کشورهای نیابتی‌ جمهوری اسلامی، سال‌ها بی‌ثباتی را در سراسر منطقه تقویت کرده است.»

علاوه بر اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه و محمدرضا قرای آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، افرادی چون غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء، امیر حاتمی مشاور فرمانده کل قوا و وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و مهدی گوگردچیان، مدیر عامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) هم در فهرست تحریم‌های جدید استرالیا قرار گرفته‌اند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه استرالیا، نیروی دریایی سپاه، شرک طراحی و ساخت موتورهای هواپیما (داما) و شرکت فناوران صنعت ارتباطات سازنده سامانه‌های هدایت موشک نیز تحریم شده‌اند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تازگی یک کشتی غیرنظامی مرتبط با اسرائیل (با پرچم پرتغال) را در آب‌های بین المللی توقیف کرد. استرالیا همچنان خواستار آزادی فوری کشتی و خدمه آن شده است.

وزارت خارجه استرالیا تاکید کرده که فهرست‌ تحریمی امروز بدین معناست که دولت این کشور که تاکنون۹۰ فرد و ۱۰۰ نهاد مرتبط با جمهوری اسلامی را تحریم کرده، «متعهد به مقابله قوی» با حکومت ایران اسلامی است.

استرالیا افزوده به اعمال فشار بر ایران برای توقف فعالیت‌های «مخرب» حکومت این کشور و پایبندی به قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد.

پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر قصد استرالیا برای تروریستی اعلام‌کردن سپاه پاسداران منتشر شده بود که اسکای‌نیوزِ استرالیا در گزارشی اختصاصی از «عقبگرد» دولت این کشور از این تصمیم خبر داد.

به گفته اعضای اپوزیسیون در استرالیا، دولت این کشور در میانه ژانویه سال گذشته میلادی به تروریستی اعلام کردن سپاه «بسیار نزدیک» بوده، اما در کمتر از سه هفته نظر دولت برگشته و اعلام کرد که بر اساس قوانین کشور نمی‌تواند سپاه را گروهی تروریستی اعلام کند.

آمریکا در فروردین ۱۳۹۸ سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد، و در پی آن از متحدانش خواست که آنها هم از این اقدام پیروی کنند،‌ با این حال بریتانیا و استرالیا و اتحادیه اروپا تاکنون از این اقدام خودداری کرده‌اند.

پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط موشک‌های سپاه پاسداران، شمار زیادی از فعالان سیاسی خارج از کشور از جمله انجمن خانواده‌های پرواز و آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات، تلاش‌های بسیاری برای قرارگرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اروپا کرده‌اند.
+27
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

    ظلم را باید از ریشه کند و این تحریم ها دردی را دوا نمیکنه
    0
    22
    ‌سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا

    همه دنیا میگن سپاه سازمان تروریستی هستش ولی نمیدونم چرا کل سپاه رو تحریم نمیکنن
    0
    23
    ‌سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    ساتراپ11 - تهران، ایران
    استرالیا یکبار چین را تحریم کرد و چین هم تنها وارداتی که از استرالیا داشت و آنهم شراب بود،، تحریم کرد ،، استرالیا تحریمش را لغو کرد!!!😃
    0
    4
    ‌سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    ساتراپ11 - تهران، ایران
    Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا
    بخاطر این تحریم نمیتونن بکنند ، چون سپاه شریک اقتصادی شان هست،،،سپاه یه مافیای جهانی هست و از سهامداران مهم از کارتل های مهم و حساس در جهان هست،، آخوندا نوچه سپاه هم بحساب نمیان،،،
    0
    8
    ‌سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.