هشدار نخست‌وزیر بریتانیا درباره «محور حکومت‌های خودکامه» شامل روسیه، چین و ایران

 ریشی سوناک در پژوهشکده محافظه کار «پالیسی اکسچنج» در لندن سخنرانی کردرادیو فردا: ریشی سوناک، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا، که حزبش در انتخابات آینده خطر از دست دادن قدرت پس از ۱۴ سال را حس می‌کند، در مورد تهدیدهایی که بریتانیا در آینده با آن‌ها روبرو است، هشدار داد.

سخنرانی آقای سوناک در روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت علاوه بر حمله به رقیب خود کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر، شامل پیش‌بینی‌های خوشبینانه و از سوی دیگر هشدارهای جدی در مورد مقابله با حکومت‌های «خودسر و اقتدارگرا» از جمله روسیه، چین، ایران و کره شمالی بود.

ریشی سوناک گفت تعهد او به افزایش بودجه دفاعی بریتانیا به ۲.۵ درصد از تولید ناخالص کشور تا سال ۲۰۳۰ برای مقابله با «محور حکومت‌های خودکامه» شامل روسیه، چین، ایران و کره شمالی، حزب محافظه کار را در مقایسه با احزاب دیگر در موقعیت بهتری قرار خواهد داد.

او به عنوان نمونه‌هایی از رفتار حکومت‌های خودکامه به حمله روسیه به اوکراین، حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران به مسیرهای کشتیرانی در دریای سرخ و حملات سایبری چین به اعضای پارلمان بریتانیا اشاره کرد.

این در حالی است که اواخر فروردین ماه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، حکومت‌های ایران، روسیه و کره شمالی را «گروه جدید مستبدان» خوانده و هشدار داده بود که کشورهای این قاره باید برای دفاع از خود در برابر تهدیدات این کشورها گام بلندی به جلو بردارند.

آقای سوناک در بخشی از سخنرانی روز دوشنبه در پژوهشکده محافظه کار «پالیسی اکسچنج» در لندن گفت: «در چند سال آینده از دمکراسی و جامعه ما گرفته تا اقتصاد و مهمترین مسایل مثل جنگ و صلح، همه عرصه‌های زندگی ما تغییر خواهد کرد. نحوه برخورد با این تغییرات، نه فقط حفاظت از مردم بلکه درک و استفاده از فرصت ها، عامل تعیین‌کننده در موفقیت بریتانیا در سال‌های آینده خواهد بود.»

حدود یک هفته قبل از این سخنرانی، حزب محافظه کار بریتانیا در انتخابات محلی شکست سنگینی متحمل شد و اکثر صاحبنظران پیش‌بینی می کنند که حزب کارگر در انتخابات سراسری بعدی اکثریت پارلمان بریتانیا را به دست خواهد گرفت.

براساس قانون آقای سوناک تا ۱۷ دسامبر امسال فرصت دارد اعلام انتخابات سراسری کند و رأی‌گیری ۲۵ روز کاری پس از فراخوان انتخابات انجام خواهد شد.

او اعلام کرده که زمان انتخابات را در نیمه دوم سال اعلام خواهد کرد ولی هنوز به‌رغم درخواست‌های مکرر مخالفان، تاریخ دقیق آن را اعلام نکرده است.

ریشی سوناک در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: «حزب کارگر با دامن زدن به ناامیدی و نگران کردن مردم از وضعیت خدمات اجتماعی نظیر حقوق بازنشستگی قصد دارد راه خود برای پیروزی را هموار کند. تنها استراتژی آنها این است که مردم را آنقدر ناامید و بدبین کنند که دیگر نپرسند اگر حزب کارگر به پیروزی رسید چه خواهد کرد.»

در واکنش به این سخنرانی، کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر بریتانیا، اظهارات آقای سوناک درباره کم شدن امنیت بریتانیا در صورت قدرت گرفتن حزب کارگر را رد کرد.

او گفت دولت محافظه‌کار درباره امنیت ملی صحبت می‌کند و در ادامه عملکرد دولت را زیر سوال برد که به گفته او باعث ضعف نیروهای مسلح کشور شده و همچنین «نقشه معتبری» برای آینده ندارد.

جاناتان اشورث، یکی از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان، سخنرانی آقای سوناک را «تلاشی مذبوحانه برای فرار از عملکرد اسفناک دولت محافظه‌کار» توصیف کرد.

اد دیوی، رهبر حزب لیبرال دمکرات، یکی دیگر از احزاب مخالف دولت، گفت: «این دولت محافظه کار با مردم و نیازهای آن‌ها و با زمانه امروزی هیچ پیوندی ندارد و ریشی سوناک باید کار درست را انجام دهد که فراخوان انتخابات و دادن حق انتخاب به مردم است.»

آقای سوناک در بخش دیگری از سخنانش به احساس اضطراب و ابهام در میان مردم بریتانیا اذعان کرد ولی خاطر نشان کرد که برخی از دلایل این وضعیت چالش‌های بین‌المللی مثل همه‌گیری کووید ۱۹ بود.

او گفت: «به رغم طوفان‌هایی که در آینده با آن روبه‌رو خواهیم بود، کاملا اطمینان دارم که فناوری‌های دگرگون کننده‌ای نظیر هوش مصنوعی می تواند منبع پیشرفت باشد.»
+7
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    نخست وزیر هندی محترم یا نامحترم،این هشدار های پوچ و تو خالیت را باور کنیم یا حرف وزیرت که رک و راست تروریستی اعلام کردن سپاه جنایتکار رو خلاف منافع ملی شما میدونه؟ بالاخره کدوم؟ اعتراف کن عین چپهای کثیف اروپا و بایدن ترجیح میدید تا جایی که بشه با همین جمهوری اسلامی کثیف مماشات کنید حتی وقتی تو پایتختتون تروریست میفرستن خبرنگار رو با چاقو بزنن یا باوجود اینکه مجبور میشید جلوی دفتر یک تلویزیون فارسی گارد ویژه ضد ترور مستقر کنید و بهشون توصیه کنید برای امنیت به آمریکا برن.
    3
    8
    ‌سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.