یاسین رامین درباره تغییر حکم تبرئه‌اش به سه سال حبس: این «تاوان» سکوت نکردن است

یاسین رامینبی بی سی: دیوان عالی ایران با نقض حکم تبرئه یاسین رامین متهم پرونده «اختلاس از سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر» او را به سه سال حبس و ۸۷۳ هزار یورو جریمه محکوم کرد. یاسین رامین می‌گوید او و وکلایش از فرایند رسیدگی و رای بی‌خبر بوده‌اند و این حکم «تاوان عدم سکوت» اوست.

آقای رامین به بی‌بی‌سی گفت: «همان ابتدا بعد از تبرئه، هلال احمر به دیوان عالی شکایت کرده بود. اما همان موقع هم گفتند که ادله‌ای مبنی بر فرجام خواهی وجود ندارد.»

به گفته او حالا «دیوان عالی پرونده‌ای که با حکم تبرئه مختومه شده بود را باز کرده و دراقدامی کم سابقه حکم را تشدید کرده است.»

یاسین رامین که فرزند محمدعلی رامین، یکی از مقام‌های سابق دولت است در سال ۱۳۹۳ با شکایت سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر ایران، بازداشت و بعد از مدت کوتاهی با قرار وثیقه آزاد شد.

پس از آن، دادگاه کیفری مجتمع رسیدگی به جرائم کارکنان دولت او را به ۱۷ سال حبس تعزیری و دو میلیون یورو رد مال محکوم کرد.

در آبان ۱۴۰۰ اما دادگاه تجدیدنظر با نقض حکم دادگاه بدوی، آقای رامین را از کلیه اتهام‌ها تبرئه کرد.

اکنون شعبه نوزدهم دیوان عالی، بالاترین مرجع قضائی در ایران در حکم دیگر، «متهم آقای یاسین رامین را به اتهام خیانت در امانت به تحمل سه سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم» کرده است.

دیوان عالی همچنین در رای خود آقای رامین را «به پرداخت مبلغ ۸۸۷/۸۷۳ یورو بابت اصل خواسته به علاوه هزینه دادرسی پرداختی و حق‌الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی» محکوم کرده است.

یاسین رامین در سال ۱۳۹۸ در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی اتهام‌ها را تکذیب کرد و گفت پرونده او به دلیل «اختلاف حساب» میان شرکت‌های زیرمجموعه هلال احمر بوده است و رقم آن نیز حدود ۸۰۰ هزار دلار اعلام کرد.
یاسین رامین: از ما خواسته شده بود سکوت کنیم
یاسین رامین به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «از جزئیات این رای اطلاعی ندارم. نه به من ابلاغ شده و نه به وکلایم. ما در فرایند رسیدگی حاضر نبودیم. هر اتفاقی افتاده غیابی بوده است.»

این پرونده نزدیک به هفت سال طول کشیده بود.

آقای رامین در واکنش به رای جدید دیوان عالی به بی‌بی‌سی فارسی گفت «در همین خبر چند نکته نهفته است. یکی اینکه برای چندمین بار مستند می‌شود که شایعاتی و افسانه‌هایی که به دروغ درباره پرونده شیرخشک مطرح می‌شد، از اساس وجود نداشته است.»

او بار دیگر تاکید کرد: «من هرگز تجارت شیرخشک نکردم.»

آقای رامین که ساکن آلمان است همچنین گفت: «فارغ از پرونده‌ای که درباره جزئیاتش اطلاع ندارم، اگر ادعایی وجود دارد که با انصاف و شرافت قرار است مطرح شود، هلال احمر در آلمان طرح شکایت کند. یا هر مرجع صالح بین‌المللی دیگری. شرکت رشد در آلمان بوده. من هم ساکن آلمان هستم و طرح دعوا در ایران بی‌اساس است.»

«راه دوم این است که پس از فروپاشی و براندازی جمهوری اسلامی در دادگاه‌های صالح داخل ایران، به این اتهام و مستندات ما رسیدگی بشود و آن رای برای افکار عمومی روشنگر باشد.»

او اضافه کرد که «پس از جنبش مهسا و اتفاقاتی که افتاد مستقیم و غیر مستقیم از ما خواسته شد سکوت کنیم و زندگی آرامی را دنبال کنیم. این رای را می‌شود به تاوان عدم سکوت تعبیر کرد.»
مهناز افشار: تبرئه یاسین رامین را شکستند تا طرفداران رژیم را راضی کنندمهناز افشار و یاسین رامینمهناز افشار بازیگر و همسر یاسین رامین در واکنش به این خبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: « یاسین رامین در مصاحبه آخرش مستقیم مخالفت خودش را با این رژیم اعلام کرد و بابت اتهام‌هایی که بهش زده بودند، پاسخ داد اما طرفداران مخفی و علنی رژیم نخواستن باور کنند.»

مهناز افشار نوشت «حکم تبرئه اورا شکستند» تا «طرفداران» جمهوری اسلامی را راضی کنند.

او در انتقاد تند خود از حکومت ایران نوشت: «امروز شکستن حکم تبرئه و محکومیت سه ساله آن هم بعد از مصاحبه آخر یاسین رامین بابت اتهام دروغ اختلاس بار دیگه به من ثابت کرد ما مسیر درستی در پیش گرفتیم و مسیر در راه آزادی و حقیقت همیشه تاوان دارد.»

او با انتقاد از اظهارنظرها و به‌ویژه رسانه‌های «اصلاح‌طلب» نوشت: «از زمانی که با یاسین آشنا شدم نذاشتن زندگی کنم. یکروز مهریه دروغ میلیاردی، یکروز قتل طلبه، یک روز شیرخشک، و اکثر این خبرها از رسانه اصلاح طلبها و حامیانشان حمایت می‌شد.»

پرونده آقای رامین گاهی در رسانه‌ها با اتهام واردات شیرخشک آلوده گزارش شد که در کیفرخواست و در شکایت‌ها چیزی درباره این اتهام مطرح نشده بود.

خبرهای مربوط به پرونده یاسین رامین از ۱۰ سال پیش تا کنون هر از چندی در رسانه‌ها منتشر شده است به‌ویژه آنکه نام او با پدرش محمدعلی رامین، چهره نزدیک به محمود احمدی نژاد و همسرش مهناز افشار بازیگر شناخته شده سینمای ایران هم گره خورده است.

یاسین رامین پس از تبرئه به آلمان رفت و عکس‌هایش با همسرش مهناز افشار جنجال آفرید.

او هم در مصاحبه‌ای اخیر گفت که «آقازاده نیست» و حتی تاوان این موضوع را می‌دهد. منتقدان اما می‌گویند مردم تاوان تصمیم مسئولانی را می‌دهند که فرزندانشان خارج از ایران زندگی می‌کنند.
+1
رأی دهید
-22

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.