رزمایش «شیر آماده» با حضور نیروهای نظامی ٣٣ کشور در اردن آغاز شد

 پرچم پادشاهی اردن و یک هلیکوپتر در حال پرواز. (آرشیو)صدای آمریکا: ارتش اردن از آغاز رزمایش «شیر آماده» با حضور نیروهای زمینی، دریایی، و هوایی ٣٣ کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسرائیل در این رزمایش که علاوه بر اردن با حضور ۱۰ کشور عرب و ٢٢ کشور غیرعرب از جمله آمریکا، بریتانیا، و فرانسه برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کند.

مصطفی الحیاری، سخنگوی ارتش اردن، در یک کنفرانس خبری گفت رزمایش که شامل آموزش ضدتروریسم و پدافند هوایی است، روز پنجشنبه ٢٣ مه (٣ خرداد) به پایان می‌رسد.

به گفته او، هدف از برگزاری «شیر آماده» کمک به مبارزه با «سازمان‌های تروریستی» و پاسخ به «تکثیر پهپادها و جنگ‌افزارهای کشتار جمعی بیولوژیکی، شیمیایی، و هسته‌ای» و فجایع بزرگ و نیز «مقابله با تهدیدهای در حال ظهور و فرامرزی در این دوره» است.

سخنگوی ارتش اردن افزود که این «بزرگ‌ترین» رزمایش از زمان برگزاری اولین دور آن در سال ۲۰۱۱ است.

برگزاری «شیر آماده» همزمان با افزایش کم‌سابقه تنش‌های منطقه‌ای و تداوم جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه و همچنین درگیری‌های پراکنده اسرائیل و حزب‌الله در امتداد مرز مشترک اسرائیل و لبنان است.

اردن در کنار ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، و فرانسه به رهگیری و انهدام پهپادها و موشک‌های شلیک‌شده از سوی جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل در ماه گذشته کمک کرد.

علیرغم این، سخنگوی ارتش اردن گفت این رزمایش «هیچ ربطی به تحولات منطقه‌ای ندارد.»

اردن طی سال‌های اخیر با قاچاقچیان مواد مخدر در سوریه مقابله کرده است.

این کشور می‌گوید فروشندگان مواد مخدر با شبه‌نظامیان طرفدار حکومت ایران ارتباط مستقیم دارند و مواد مخدر، اسلحه و مواد منفجره را از مرز سوریه حمل می‌کنند.

قاچاقچیان در سال‌های اخیر از اردن به‌عنوان مسیری مهم برای قاچاق قرص‌های آمفتامین کاپتاگون از سوریه، عمدتا به کشورهای نفت‌خیز عربی خلیج فارس، استفاده کرده‌اند. این قرص‌ها بسیار اعتیادآور هستند.

از دیگر کشورهای شرکت‌کننده در رزمایش «شیر آماده» می‌توان به عربستان سعودی، مصر، عراق، لبنان، مغرب، لهستان، ژاپن، نروژ، رومانی، و استرالیا اشاره کرد.
+12
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    دیارکو - قره تپه، آذربایجان
    از عرب جماعت بی غیرت و بی وجودتر ندیدم پفیوزا غزه را با خاک یکسان کردند و عرب های ترسو و خائن نه تنها هیچ غلطی نکردند بلکه در کشتار مردم عرب خودی مستقیم مشارکت می‌کنند حالا نمی دونم این مانورهای علکی واسه چیه. تف به شرف نداشته تون
    17
    9
    یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.