اردوغان: نسل‌کشی به روش نتانیاهو باعث حسادت هیتلر می‌شود

رئیس جمهوری ترکیه، اسرائیل را متهم کرد که غزه را به یک «زندان فضای باز» تبدیل کرده است. این در حالی است که دیوید کامرون،‌وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که «پاسخ بهتر» این است که حماس، توافق تبادل گروگان‌ها را بپذیرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز یکشنبه ۱۲ مه (۲۳ اردیبهشت) در اظهاراتی تازه اعلام کرد که «روش‌های نسل‌کشانه‌ای» که بنیامین نتانیاهو در نوار غزه پیاده می‌کند به جایی رسیده است که اگر آدولف هیتلر،‌ رهبر نازی‌های آلمان زنده بود به آن حسادت می‌کرد.

اردوغان در مصاحبه‌ای با روزنامه یونانی کاتامیرینی، اسرائیل را به هدف قرار دادن غیرنظامیان، بیمارستان ها و کاروان‌های کمک‌رسانی، گرسنگی دادن عمدی به فلسطینیان در محاصره، و تبدیل کردن غزه به یک «زندان روباز» متهم کرد.

او گفت: «نتانیاهو به سطحی رسیده است که هیتلر به روش‌های نسل‌کشانه او حسادت می‌کند.»

این اولین بار نیست که اردوغان نتانیاهو را با رهبر نازی ها مقایسه می‌کند. او در ماه دسامبر گفت که نخست‌وزیر اسرائیل از هیتلر بدتر است و مطرح کرد که مقصر نسل‌کشی خود نتانیاهو است.

رئیس جمهوری ترکیه در ماه مارس نیز ادعا کرد که «نتانیاهو و دولتش با جنایات علیه بشریت در غزه، مانند نازی‌های امروزی، نام خود را در کنار هیتلر، موسولینی و استالین می‌نویسند.»

علاو بر این، اردوغان در مصاحبه روز یکشنبه خود مدعی شد که اقدامات حماس نوعی پاسخ طبیعی به کنترل اسرائیل بر سرزمین های فلسطینی است و خواسته این گروه فلسطینی این است که «سرزمین های فلسطینی اشغال شده توسط اسرائیل را پس بگیرد و کشور خود را داشته باشند.»

«اگر فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و پایتختی بیت‌المقدس شرقی، یک کشور مستقل و از لحاظ جغرافیایی یکپارچه می‌بود،‌ آن وقت آیا نیازی به این مقاومت بود؟»

علاوه بر این، اردوغان مدعی شد که حماس نیز اعلام کرده که اگر این اتفاق بیفتد، شاخه نظامی خود را منحل کرده و به عنوان یک حزب سیاسی به راه خود ادامه خواهد داد.

اردوغان روز یکشنبه مدعی شد که حماس اخیراً با توافق آتش بس موافقت کرده است، «اما اسرائیل خواهان آتش‌بس نیست، چرا که می‌خواهد تمام غزه را اشغال کند.»
اما و اگرها از فروش تسلیحات به اسرائیل در آستانه حمله به رقح
دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز روز یکشنبه اعلام کرد که اگر فروش تسلیحات بریتانیا به اسرائیل به دلایلی همچون حمله زمینی اسرائیل به شهر رفح در نوار غزه متوقف شود، آنگاه اتفاقی که خواهد افتاد این است که گروه فلسطینی حماس بار دیگر تجدید قوا می‌کند.

آقای کامرون در عین حال خاطرنشان ساخت که با توجه به اینکه هیچ طرح و برنامه‌ای برای حفاظت از صدها هزار غیرنظامی فلسطینی که در شهر مرزی رفح پناه گرفته اند وجود ندارد، در نتیجه بریتانیا از عملیات در رفح حمایت نمی‌کند.
 اردوغان: نتانیاهو تفاوتی با هیتلر ندارد بریتانیا با ایالات متحده فرق دارد
وزیر امور خارجه بریتانیا افزود که کشورش از نظر ارائه تسلیحات به اسرائیل «موقعیتی کاملا متفاوت» با ایالات متحده دارد و خاطرنشان کرد که کمتر از یک درصد از تسلیحات اسرائیل از بریتانیا می آیند که همان میزان هم توسط یک مقررات سفت و سخت کنترل می شود.

کامرون گفت که «پاسخ بهتر» این است که حماس، توافق تبادل گروگان‌ها را بپذیرد.
+23
رأی دهید
-114

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    خردگرا - برن، سوییس

    تفاوت این اندوغان با ملایان مفعول فقط در یک کراوات هست.
    15
    35
    یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    افعی را وقتی نیمه جان رها کنی دوباره جان میگیرد و بدتر از قبل نیش میزند. این اراذل و اوباش قرون وسطایی مخصوصا نامردانه وسط زنان و کودکان میلولند و جرات مبارزه مثل یک چریک معمولی را ندارند. حتی کفتارها بچه های خودشان را سپر بلا نمی کنند. مخ این ها فاسد است. فکر میکنند که کودک وقتی کشته شد مستقیما به بهشت (فاحشه خانه ی خیالی مسلمین) میرود
    14
    29
    یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    و نتانیاهو خودش به اردوغان حسادت می کند!
    2
    14
    یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ۱-دیکتاتورها درسرکوب مردم درهرمنطقه ای(خاورمیانه) متحد هم هستند.ولی درسیاست منطقه ای ازیکدیگرسبقت می گیرند. مثلاًحکومت ج.ا.درسرکوب کردها با حکومت عراق وترکیه متحداست.درسرکوب بلوچها با پاکستان هم قسم است.درموقع اختلاف ج.ا سید محمد باقر صدر وحزب الدعوه را علیه دولت صدام پرورش داد.صدام ازمجاهدین خلق رونمایی کرد.دولت پهلوی هم ازهمین متداستفاده میکرد، شاه ازکردهای عراقی حمایت کرد،صدام هم ازجدایی طلبان عرب وبلوچ پشتیبانی نمود.تیمور بختیاررا علیه شاه پروراند.دولتهای ترکیه ازابتدا تا حکومت سلطنتی اردوغان درسرکوب کردها به یکسان عمل کرده اند،آنها را ترک کوهی می نامند!
    6
    15
    یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ۲- حالا اردوغان با ماهیت اخوان المسلمینی ازبرادران حزبی خود چون مرسی درمصرو برای حماسی های فلسطینی آستین بالا زده است.منتقد ناتانیاهوشده است.درصورتیکه بیشترین قراداد تجاری را با اسراییل دارد.ناتانیاهو واردوغان وجه تشابه بسیاردارند. فارغ از هرچیز اردوغان چه بگوید وچه نگوید جنایات اسراییل درطی این چندماه لکه ای ننگ برای یهودیان ثبت شده است.ایرانی های صهیونیست وتندروهم ازکشتار فلسطینیان سرخوش هستند. درصورتیکه تب خودی ندارند. چونکه مشکلات درونی ندارند.قتل بلوچ وکردوعرب ولر وفارس وغیره را نمی بینند.
    6
    16
    یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    ۳-انسانیت وقتی بادوام است که ازکشتن هیچ انسانی درهرجایی نباید خوشحال شد.حالا متاسفانه تعدادی هوچیگر پیروپاتال صهیونیست با چرندیات یکنواخت وحرفهای بی کیفیت وتکراری ازجنایات دولت اسراییل پشتیبانی میکنند.کاسه داغترازآش شده اند.تب وعرق ملی اشان این است،که با بیشرمی تمام قتل انسانهای بیگناه را تاییدبکنند وخوشحال بشوند.ولی بدون شک صندلی خالی برای محاکمه ناتانیاهو واسماعیل هنیه رزرو خواهدشد.
    9
    16
    یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    وقتی این افعی های کودک کش را از توی غارهای جهالت بیرون کشیدند و شکست قطعی شد دیگر کسی موعظه نمی خواند. این ها همانند داعش هستند. اندیشه ی مخرب اسلامی نمیمیرد اما این اراذل و اوباش که همانند لشکریان صدر اسلام هستند پی می برند که برای هر شقاوت باید بهای زیادی بپردازند. این ها همانند کسانی هستند که روزگاری بر اجداد من و شما یورش اوردند و هنوز زهر ان ها را همه جا می بینید. وقتی شکست خوردند کسی و چپول ها هم مثل داعش برایشان دلسوزی نخواهد کرد چون این هاپلیدترین ادمیان روزگارند که پشت بچه های دبستانی و کودکستانی سنگر میگیرند. ببینید اش چقدر شور است که کشورهای عربی هم از ان ها بیزارند
    1
    4
    دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    چغولیسم تنها عامل جنگ های تاریخ در هزار سال گذشته است، حتی همین جنگ حماس و اسرائیل، جنگ اکراین و روسیه، سرکوب کردها، فارس ها و سایرین در شبه قاره هند و ایران، چغولیسم تنها عامل توقف تمدن و تاریخ و فرهنگ بشریت در تمام اعصار بوده و هست.
    0
    0
    ‌سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    باشما هم عقیده هستم. حضور تندروهای طالب(پتان ها یا پشتوها) وازبک وترکمن درایران نشان این خطراست.ولی درعصرکنونی تحولها طوری سرعت می گیرند،که افراد فرصت طلب تحت نامهای مختلف را نمیتوان تعقیب کرد. یعنی اردوغان پخی محسوب نمیشود. یکی نمونه اش در اینجا هم همین .. (گفتگوگر) است که خودرا صهیونیست میدانست. ولی حالا خجالت میکشد تاابراز بکند وبگوید صهیونیست هستم.این مزدور منافع اسراییل را برمنافع ملی ایران ترجیح میدهد.همیشه تحت حرفهای تکراری اسلامی وچپولیسم وغیره تلاش میکند تا مثبت بگیرد.مقاله اش درارشاد ج.ا. تحت نام ٭آیا شاه شوهرداشت٭ هم ثبت شده است. اسم این مزدور هم کامران فرزان است.خودش در همین سایت اسم خودش را اعلام کرد.ولی حالا شده ضدرژیم!دراینجا هم دارد سلطنت طلب ها را گول میزند.این بشر یک هوچی گر ۷خطی است،یکسرش به آخوند وصل است،یک سرش به اسراییل.دمش هم به سلطنت طلبها!
    0
    0
    ‌سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.