گزارش یک رسانه داخلی؛ حجاب اجباری تنها «مقابل مأموران» اجرا می‌شود

رادیو فردا: یک رسانه داخلی در گزارشی از حضور گشت‌های ارشاد در خیابان‌ها در قالب «طرح نور» و برخورد با افرادی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، اذعان کرده که تنها در مکان‌ها و زمان‌های حضور این گشت‌ها، ماموران توانسته‌اند وضعیت را به شکل «موقت» کنترل کنند.

در گزارش پایگاه خبری «انصاف نیوز» که روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت منتشر شده و حاصل مشاهدات خبرنگارش در روز جمعه در مناطقی از تهران است، تاکید شده که افراد تنها «در مقابل مأموران» حجاب اجباری را رعایت می‌کنند و پس از آن به حالت قبلی درمی‌آیند.

این رسانه نوشته است: «گشت‌های ارشاد تنها ساعت‌هایی از شبانه روز در کمتر از ۵ درصد از مناطق حضور دارند.»

در این گزارش تصاویری هم منتشر شده است که حضور زنان بدون حجاب اجباری در اماکنی مانند یک گالری نقاشی، یک مرکز خرید و کافه‌ها و رستوران‌ها را نشان می‌دهد.

انصاف نیوز همچنین اشاره کرده در خیابان اشرفی اصفهانی تهران و در نزدیکی پاسگاه پلیس که ون‌های گشت ارشاد مقابلش پارک شده‌اند، نیز پوشش زنان «متنوع» است.

از حدود چهار هفت پیش و با هدف بازگرداندن گشت ارشاد به خیابان‌های ایران، برخورد خشن با زنان مخالف حجاب اجباری و مردان حامی آنها را دوباره آغاز کرده‌اند.

این طرح که «طرح نور»‌ نام گرفته به گفته عباسعلی محمدیان رئیس پلیس پایتخت، «شاه‌بیت» ماموریت‌های پلیس است، «پس از سخنان» علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دستور کار پلیس قرار گرفته است.

اما در این مدت شدت عمل نیروی انتظامی و لباس‌شخصی‌ها در برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری به گونه‌ای بوده که حتی صدای اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را نیز درآورده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز ۱۸ اردیبهشت ماه با انتشار نامه‌ای، با اشاره به گزارش‌های زنان از زمان و نحوه بازداشت خود گفته است که مأموران جمهوری اسلامی هنگام بازداشت از شوکر استفاده می‌کنند و زنان با محاکمه‌های ناعادلانه ، توقیف خودرو یا جریمه‌های نقدی روبرو می‌شوند.

این نهاد حقوق بشری خواستار پایان «‌جنگ»‌ جمهوری اسلامی علیه زنان و لغو قانون حجاب اجباری در ایران و آزادی بی قید و شرط تمام کسانی شد که به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری از سوی حکومت بازداشت شده‌اند.

با آنکه بر أساس رای دیوان عالی کشور توقیف خودروهای شخصی به دلیل رعایت‌نکردن حجاب اجباری غیر قانونی است اما روزانه برای هزاران خودرو در ایران پیامک توقیف به دلیل رعایت نشدن حجاب اجباری فرستاده می‌شود و خودروهای شخصی مردم توقیف می‌شود.

فارغ از دردسرهای ترخیص خودرو و هزینه‌های تحمیل شده بر افراد، در موارد بسیاری نیز گزارش‌هایی از ارسال اشتباهی پیامک کشف حجاب و در نهایت توقیف خودرو منتشر می شود و ظاهرا کسی هم پاسخگو نیست.

مرتضی حسینی، نماینده میانه و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس به تازگی از تجربه خود در مراجعه به یکی از دفاتر پلیس به علاوه ۱۰ خبر داده و گفته که میزان خودروهای توقیف شده خانم‌های «بی‌حجاب» به اندازه‌ای بود که به نظر می‌رسید «یک همایش و تجمع عظیم» در حال برگزاری است.

او در واکنش به اجرای «طرح نور» به خبرگزاری ایلنا گفته است که با قوه قهریه و بگیر و ببند مسئله حجاب به سامان نمی‌رسد و نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

او در عین حال با تاکید بر عدم برخورد و مواجهه مستقیم گفته که این برخوردها در سال‌های گذشته کشور را به «بحران، تنش و التهاب» برده و باعث «خسارات جانی و مالی» شده است.

در جریان اعتراض‌های پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت کشت ارشاد پلیس، ماه‌ها اعتراض‌های خیابانی در شهرهای مخالف ایران درگرفت که به گفته نهادهای حقوق بشری باعث کشته شدن صدها تن شد.
+22
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.