کشف یک گور مربوط به دوره عصر آهن در استان اردبیل

گور کشف شده در محوطه قلعه تاریخی اولتانبی بی سی: خبرگزاری ایسنا از کشف یک گور مربوط به «دوره عصر آهن» در استان اردبیل خبر داده است.

مهدی جاهد، سرپرست هئیت باستان‌شناسی گورستان «قلعه اولتان» گفت: «در جریان خاکبرداری برای تعریض جاده پارس‌آباد – سربند، در محوطه‌ای به طول ۷۰ و عرض ۲۵ متر، شواهدی از گورهای باستانی آشکار شد و عملیات خاکبرداری بلافاصله متوقف شد.»
گورهای چاله‌ای کشف شده کنار جاده پارس‌آباد - سربندبه گزارش ایسنا پس از صدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پروژه کاوش اضطراری در محوطه قلعه اولتان (اولتان قالاسی) آغاز شد.

به گفته آقای جاهد این گور از نوع چاله‌ای ساده بوده و به همراه اجساد، چهار ظرف سفالی، یک سوزن مفرغی، چند مهره کوچک از جنس عقیق، صدف و خمیر شیشه یافت شده است.

آقای جاهد با اشاره به احتمال وجود گورهای پراکنده دیگر در این محدوده گفت: «کاوش در محوطه تا آزادسازی کامل مسیر جاده و دوربرگردان آن ادامه خواهد داشت.»
گورهای چاله‌ای در محوطه‌ای به مساحت ۷۰ در ۲۵ متر کشف شده‌اندپیش از این نیز در عملیات راهسازی جاده پارس‌آباد به سربند در سال ۱۴۰۱ در محدوده قلعه تاریخی اولتان تعدادی گور باستانی مربوط به دوره‌های سلجوقی و اشکانی کشف شد.

میراث فرهنگی استان اردبیل می‌گوید با توجه به شواهد به دست آمده از این گورها به نظر می‌رسد که این گورستان حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال مورد استفاده ساکنان این شهر تاریخی بوده است.
+11
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.