محمد رسول‌اف، فیلمساز شناخته‌شده، به «۸ سال زندان» محکوم شد

رادیو فردا: محمد رسول‌اف، کارگردان شناخته‌شده و منتقد جمهوری اسلامی، توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی به هشت سال زندان، شلاق و جزای نقدی محکوم شده است.

بابک پاک‌نیا، وکیل آقای رسول‌اف، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، اعلام کرد موکلش به موجب حکم صادره از شعبه‌ی ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی به تحمل هشت سال حبس (۵ سال قابل اجرا)، شلاق، جزای نقدی و ضبط مال محکوم شد.

او در ادامه تصریح کرد این حکم در شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عینا تایید و اکنون پرونده به اجرای احکام ارسال شده است.

آقای پاک‌نیا می‌گوید دلیل اصلی صدور این حکم، امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و‌ مستند است که از نظر دادگاه، این اقدامات مصداق «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» محسوب می‌شود.
او ۱۰ اردیبهشت نیز از احضار برخی از عوامل فیلم سینمایی «دانه‌ انجیر معابد» ساخته‌ محمد رسول‌اف خبر داد و گفت که شماری از آنها طی هفته گذشته و هفته جاری بازجویی شده‌اند.

پیش از این نام این فیلم بر اساس ترجمه نام انگلیسی آن «دانه انجیر مقدس» اعلام شده بود که بعد از انتشار تصویری تبلیغاتی، مشحص شد نام فارسی آن «درخت انجیر معابد» است.

وکیل این فیلم‌ساز می‌گوید برخی از عوامل فیلم توسط «ضابطین» ممنوع‌الخروج شده و بنابر اظهاراتشان، پس از چند ساعت بازجویی از آنها خواسته شده تا از کارگردان بخواهند فیلم را از فستیوال کن خارج کند.

جشنواره فیلم کن روز ۳ اردیبهشت اعلام کرد فیلم جدید آقای رسول‌اف در کنار دو اثر دیگر به بخش مسابقه اصلی دوره پیش روی این رویداد افزوده شده است.

آقای رسول‌اف در سال‌های گذشته با فیلم‌های «به امید دیدار»، «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» و «لِرد» در بخش نوعی‌نگاه و با فیلم «جزیره آهنی» در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن حاضر بود.

او با «لِرد» جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه جشنواره کن را به دست آورده بود.

روز دوشنبه وب‌سایت اسکرین دیلی فاش کرد فیلم «‌دانه انجیر معابد»‌ داستانی حول محور اعتراضات «‌زن، زندگی، آزادی» ‌در ایران در سال ۱۴۰۱ دارد.

بر اساس این گزارش، ماجرای فیلم درباره «ایمان، قاضی تحقیق در دادگاه انقلاب تهران، است که با تشدید اعتراضات سیاسی سراسری و ناپدید شدن مرموز اسلحه‌اش، با بی‌اعتمادی و پارانویا دست و پنجه نرم می‌کند.»

اسکرین دیلی در ادامه خلاصه داستان آورده بود: «این مقام امنیتی با مشکوک شدن به دخالت نجمه، همسرش، و رضوان و ثنا، دخترانش، در ناپدید شدن اسلحه‌اش، اقدامات شدیدی را در خانه اعمال می‌کند که به تنش در محیط خانه می‌انجامد؛‌ تنشی که با فضای ملتهب اجتماعی در اعتراضات سراسری گره می‌خورد.»

تصاویر منتشر شده از صحنه‌های فیلم نشان می‌دهد بازیگران زن فیلم بدون حجاب اجباری در آن مقابل دوربین رفته‌اند.

بر مبنای این تصاویر، سهیلا گلستانی و میثاق زارع از جمله بازیگران ساخته تازه محمد رسول‌اف هستند و آن را می‌توان تازه‌ترین اثر ساخته شده در داخل ایران بدون رعایت سانسور حجاب اجباری بازیگران زن دانست.
نمایی از فیلم «درخت انجیر معابد» ساخته محمد رسول‌افمحمد رسول‌اف در تیر ماه سال ۱۴۰۱ در پی امضای بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» بازداشت شد و سپس بهمن همان سال آزاد شد، اما ممنوع‌الخروجی او پابرجا ماند.

او سال گذشته به همراه جعفر پناهی دیگر کارگردان شناخته‌شده سینما، به دیدار توماج صالحی، رپر زندانی، پس از آزادی موقت او رفته بود.

آقای صالحی نیز اخیرا از طرف دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شد.

جمهوری اسلامی فشارها علیه هنرمندان، به ویژه به دلیل حمایت آنان از اعتراضات مردمی را افزایش داده است.
+7
رأی دهید
-15

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    من میگم این زندانی برای او خیلی کم است و باید ۸۰ سال زندانیش کنید تا او باشد برای ما بی غیرتها و بی سپاس ها جایزه و مقام نیاورد. ولی قبل از این حبس آن سازمانهای داخلی که به او جایزه دادند و از او تقدیر کردن و برای او کف زدن و از شادی هورا کشیدن را اعدام کنید
    3
    5
    ‌چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    با قیچی کردن عقیده اسلام کثیف زودتر خواهد مرد
    2
    5
    ‌چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.