روز دختر در ایران و دختر بی‌حجاب بر دیوارنگاره جدید سازمان تحت امر سپاه

ایران اینترنشنال: سال گذشته دیوارنگاره میدان ولی‌عصر با شعار «گره روسری‌مو محکم می‌بندم» به مناسبت روز دختر منتشر شده بود. امسال دختر حاضر در این دیوارنگاره روسری به سر ندارد اما همچنان در حال انجام وظایفی است که جمهوری اسلامی برای زنان تبلیغ می‌کند.

سازمان اوج از جدیدترین دیوارنگاره‌ میدان ولی‌عصر به مناسبت روز دختر پرده‌برداری کرد.

در دیوار‌نگاره جدید این میدان، دختری بدون حجاب اجباری دیده‌ می‌شود که مشغول شیر دادن به یک نوزاد، جارو کشیدن خانه، ماساژ پدر و بازی با برادرش است. مجموعه‌ای از وظایف که معمولا دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی برای زنان تبلیغشان می‌کند.
دیوارنگاره میدان ولی‌عصر به مناسبت روز دختر سال ۱۴۰۳- خانه طراحان انقلاب اسلامیسال گذشته به همین مناسبت، دیوارنگاره میدان ولی‌عصر همراه سرودی با صدای عبدالرضا هلالی، از مداحان حکومتی منتشر شد که در ترانه آن «محکم بستن گره روسری» و «محور خانواده آینده بودن» تم تکرار شونده بود.
دیوارنگاره میدان ولی‌عصر به مناسبت روز دختر سال ۱۴۰۲ - خانه طراحان انقلاب اسلامیدیوارنگاره ۵۰ در ۲۰ متری میدان ولی‌عصر در واقع پیشانی موسسه‌ای به نام «خانه طراحان انقلاب اسلامی» است.

خانه طراحان بعد از خانه فیلم و سریال اوج، مهم‌ترین بخش سازمان هنری-رسانه‌ای اوج، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این موسسه، تبلیغات محیطی همسو با ایدئولوژی جمهوری اسلامی در قالب دیوارنگاره، بیلبورد، پوستر و ویدیوهای کوتاه را بر عهده دارد.
بعضی دیوار‌نگاره‌های سازمان اوج، طعنه‌زنی به سیاست‌های دولت یا مجلس بوده است و شورای شهر هم نتوانسته در دیوارنگاره میدان ولی‌عصر دخالت کند.

ناصر امانی، نماینده شورای شهر تهران که قبلا رییس گزینش سپاه پاسداران بوده است، درباره این دیوار و نقش‌های آن گفته است: «شاید ما اعضای شورای شهر هم منتقد باشیم ولی نمی‌توانیم دخالت کنیم.»
یکی از پوسترهای تهیه شده توسط خانه طراحان انقلاب در اردیبهشت ۱۳۹۷از فروردین سال ۱۳۹۵ که این تابلوی هزار متر مربعی به سازمان اوج رسید، تا به حال ۱۴۴ دیوارنگاره به ترتیب با محتوای سیاسی-مذهبی، مذهبی و گاه مناسبت‌هایی مثل نوروز بر آن نصب شده است. پشت دیوارنگاره‌های میدان ولی‌عصر از سال ۹۵ تا کنون ده‌ها طراح و موسسات «آب و آینه» و «کارگاه سه در چهار» حضور داشته‌اند.

اکثر دیوارنگاره‌های نقاشی به وسیله حسن روح‌الامین کشیده شده‌اند.

محمدرضا دوست محمدی، دیگر طراح پرکار این دیوارنگاره‌هاست. او مدرس دانشگاه است و مدیریت بخش تصویر روزنامه جام‌جم و سمت‌هایی مشابه در مجلات سروش و همشهری جوان داشته است.
محمد امجدی (امجد) مسئول خانه طراحان انقلاب اسلامی، وابسته به سازمان اوجمحمد تقی‌پور رتبه بعدی طراحان پرکار این مجموعه وابسته به سپاه پاسداران را در اختیار دارد. او در نقش زدن حدود ۴۰ دیوارنگاره میدان ولی‌عصر شرکت داشته است.

محمد شکیبا نیز که پوسترهای برنامه هم‌رفیق شهاب حسینی و سریال پایتخت-۵ را طراحی کرده، در طراحی و نقاشی حدود ۳۰ دیوارنگاره میدان ولی‌عصر حضور داشته است.

دانیال فرخ که دیوارنگاره اخیر را طراحی کرده‌ است، پیش‌تر در ۱۳ پروژه دیگر دیوارنگاره میدان ولی‌عصر همکاری داشته که بیشترشان مربوط به حمایت از گروه‌های فلسطینی بوده است.

او در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری تسنیم گفته است: «عنکبوت نمادی از اسرائیل است. ستاره داوود که در پرچم اسرائیل قرار دارد با پاهای عنکبوت شکل گرفته است.»
دیوارنگاره‌ میدان ولی‌عصر از دانیال فرخ به مناسبت سالروز تاسیس گروه تروریستی حماس، آذر ۱۴۰۲فرخ پس از حملات مهر ۱۴۰۲ حماس به اسرائیل دیوار‌نگاره‌های دردِ فلسطین، عزت اسلام، به مناسبت تاسیس سازمان حماس و مثلا جنگ نیست را برای دیوارنگاره میدان ولی‌عصر طراحی کرده است.
+16
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    در تصویر اول (که مربوط به سال گذشته، با شعار "گره روسری‌مو محکم می‌بندم")، سن دختر، بالای سن بلوغ است (یعنی بنا به دستورات اسلام که می‌گوید "دختر بالغ" باید حجاب سر داشته باشد، می‌باشد)، - اما در تصویر دوم که مربوط به امسال است، دختر در تصویر، هنوز به سن بلوغ نرسیده، پس برای همین، از دید دستورات اسلامی در ایران، نشان‌دادن موهای دختر هنوز بالغ‌نشده، در عکس، نقاشی، تصویر یا فیلم اشکالی ندارد. - اتفاقا این تصویر امسال (از دیدگاه بدون حجاب سر بودن)، خیلی‌ بیشتر با مفهوم "روز دختر" مطابقت دارد، چراکه نام روز، روز نوجوان یا روز جوان نیست، بلکه روز دختر است. - مطلب دیگر این‌که، در فیلم‌های سینمایی پس از ۵۷ تا کنون در ایران نیز، بازیگر دختر در فیلم (یعنی دختری که هنوز بالغ نشده) بدون روسری نشان داده شده و می‌شود، - برای نمونه در فیلم‌های؛ "دزد عروسک‌ها-۱۳۶۸" (با بازی "مهراوه شریفی‌نیا" که آن‌زمان هشت‌ساله بود و چون هنوز بالغ‌نشده بود، بدون روسری با موهایی افشان، در فیلم بازی کرد). همچنین دو خواهر دوقلو که بازیگران دختر بدون روسری در فیلم "خواهران غریب-۱۳۷۴" بودند (الهه و الهام علی‌یاری)
    21
    3
    ‌چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین

    ۲) پی‌نوشت؛ در ضمن، این پاراگراف در متن بالا، بسیار ناعادلانه و بی‌انصافانه نوشته شده؛ "در دیوار‌نگاره جدید این میدان، دختری بدون حجاب اجباری دیده‌ می‌شود که مشغول شیر دادن به یک نوزاد، جارو کشیدن خانه، ماساژ پدر و بازی با برادرش است. مجموعه‌ای از وظایف که معمولا دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی برای زنان تبلیغشان می‌کند." / - اول این‌که، دختر به نوزاد شیر نمی‌دهد، بلکه با عروسک خود -که در همه‌جای جهان برای دخترکان عروسک همراه با شیشه‌ی شیر اسباب‌بازی در جعبه قرار دارد- مشغول بازی است، تا از سنین کم، با جایگاه مادر‌بودن آشنا گردد. - همچنین، کمک کردن به مادر در کارهای خانه، و ابراز محبت کردن به پدر از راه بوسیدن یا مالش شانه‌های پدر که خسته پس از کار به خانه آمده، و همچنین بازی کردن با خواهر یا برادر، در همه‌جای دنیا امری خوب و لازم به‌شمار می‌آید، و هیچ حالتی‌ ندارد که بگوییم که یک رژیم بخواهد آن‌ها را به‌عنوان وظایف زنان تبلیغ و تفهیم کند!. - (انتقاد سازنده کنید! - برای نمونه، بگوییم که در ایران چرا ختنه‌کردن یهودی‌صفت، و منع یهودی‌صفت خوردن گوشت خوک باید وجود داشته باشد؟)
    22
    2
    ‌چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    shirzan - برلین، آلمان

    زهرا دختر پیغمبر به روایت خودشون هجده سال زندگی کرده و چهار یا پنج فرزند هم داشته یعنی از سیزده چهارده سالگی فقط زائیده ایشون به جز زائیدن چکار کرده که الگوی همه زنان مسلمان شده یکی از اون متخصصان مذهبی لطفا یک پاسخ بده تا ما هم متقاعد بشیم
    2
    38
    ‌چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    بینوایان1 - دوسلدورف، آلمان

    shirzan - برلین، آلمان
    داداش همینکه لنگهاش ۲۴ بالا بوده خودش خدمتی در آبیاری اسلام بوده است٬آمین
    2
    24
    ‌چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    این چیز‌ها را توی حوزه به شما یاد می‌‌دهند.؟ ضمنا ختنه کردن یهودی صفت نیست.ظرف نظر که اینکه یهودی صفت در خود آنتی سیمیت است. اگر منبع ختنه را دوست داری بدونی. خود یهودی‌ها از مصر باستان گرفتند. فرعون ها مصر همه ختنه بودند چون در آن زمان مار مقدس بود و نشان قدرت. به قول خودشان با این کار قدرت می‌‌گرفتند چون شباهت به مار پیدا می‌‌کرد
    3
    11
    ‌چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    shirzan - برلین، آلمان
    یکی از صفات حضرت زهرا این است که وقتی دید حق امامش دارد ضایع می‌شود دلیرانه از امامش دفاع کرد، و در راه دفاع از حریم ولایت شهید شد.
    13
    4
    ‌چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    با سلام ، ۱- اگر به شما بگم ماله کشی به شما نمیاد و یا ماله کشی به شما میاد ، درر هر دو حالت ناراحت می شوید . کم و یا زیادش مهم نیست، مهم آن درک و احساستان از کلمه ماله کشی است . ۲- کتاب اول دبستان فارسی دختر بچه ای را نقاشی کردن که فکر کنم ۴ یا ۵ سالش باشه . دختر بالغ یا نابالغ برای نوشتن و ماله کشی شما اینجا صدق نمیکنه چون طبق نوشته های همین آخوندا ومذهبی ها دیدن نقاشی و عکس حتی اگر برهنه باشد اشکالی ندارد . مسلما خیلی آخوندا عکسهای لخت آیت الله فلسفی و دیگران را با آن دختر حتما دیدن . اما طبق کتاب همین آیت الله های بیسواد سکس با دختر نابالغ حرام است ، این یعنی دختر نابالغ باید حجاب داشته باشد چون آخوند حشری میشه یا هوس اونجوری میکنه . از روضه من ناراحت میشی برو زیر منبر ولی با علم و معرفت
    3
    13
    ‌چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    بنده تا کنون حداقل دو بار اینجا از منابع یهودی، داستان پیداش ختنه رو بازنوشت کردم - این‌که؛ همسر ابراهیم ایستاده بوده، ناگهان می‌بینه که یک فرشته از آسمان آمده به زمین و می‌خواد پسر نوزادش رو بکشه، - بعد همسر ابراهیم، چاقو برمی‌داره، و پوست سر آلت نوزادش رو می‌بره و پرت می‌کنه سمت اون فرشته (که می‌خواسته این نوزاد رو بکشه)، - فرشته هم می‌ترسه و برمی‌گرده به آسمون!. - عصر یا شب اون‌روز، همسر ابراهیم، برای ابراهیم این ماجرا رو تعریف می‌کنه، و ابراهیم هم می‌گه پس از این به بعد، پیروان من، باید همین کار رو (یعنی‌ بردیدن پوست سر آلت نوزاد پسر رو) برای نوزادان پسرشون انجام بدن. / - حالا حرف بنده این‌که، این ماجرا خیلی‌ خنده‌دار هست، اما در منابع یهودی ذکر شده، و یا شاید هم، یهودی‌هایی‌ که کتاب‌های دینی‌شون رو می‌نوشتن (برای تفکیک دادن مذکر یهودی از مذکر غیر یهودی)، از خودشون این داستان رو نوشتن و نسبت دادن به ابراهیم، تا امت‌شون حرف رو باور کنه و سپس با انجام ختنه قابل شناخت بشه و فرق داشته باشه با دیگران.
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    با سلام خدمت شما. ۱) هر چی‌ که دوست دارید -هر صفتی که به نظرتون می‌یاد-، به بنده بگید و نسبت بدید، - اون قبل‌ها بود که از تهمت ناراحت می‌شدم، اما دیگه ناراحت نمی‌شم. راحت باشید. / ۲) در مورد بخش شماره‌ی دوم صحبت‌تون، راستش سه بار خوندم، اما متوجه نشدم (اشکال از بی‌سوای بنده هست). / سلامت باشید همگی‌ ~ وقت خوش ~
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    با سلام مجدد ، قصد توهین نبود و صفت بد هم نبود ، منظورم این بود که با کلمات بازی نکن و دروغ ننویس . قسمت دوم هم واضح بود چون حقیقت است و میتوانید کتاب های فارسی کلاس اول را ببینید و همچنین رساله رهبران دینی ات را ببین که مالیدن به نوزاد و رویت عکس و حتی عکس لخت و یا فیلم را جایز دانستند
    0
    1
    ‌پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    خواهش می‌کنم. هیچ توهین یا صفت بدی نیز از جانب شما به بنده گفته نشده (اگر هم بشه، ناراحت نمی‌شم). / من هیچ رهبر دینی ندارم، چون از سال ۱۳۷۹ یا ۸۰، یعنی قبل از مهاجرت به اینجا، دین را کامل بستم و گذاشتم کنار. - در مورد آن فتوای زشت (که یا راست یا دروغ هست) نیز، بنده مسئول‌ش نیستم، و اصلا هیچ ربطی‌ به مقاله‌ی این پست و آن دو کامنتی که اول نوشتم هم نمی‌تواند داشته باشد. / - همیشه فقط دیدگاه‌ام رو می‌نویسم، اهل دروغ‌گفتن نیستم. حالا هر جور که میل دارید، تفسیر بفرمایید. / این آخوندها حالاحالا‌ حاکم ایران خواهند بود، چون ۱) مردم ایران و ایرانی‌جماعت به‌صورت خودجوش اهل مقدس‌نمایی‌ و بت‌پرستی‌ دینی هستند. ۲) دشمنان ایرانی جمهوری اسلامی (همچون اوپوزسیون، سلطنت‌طلب و امثال آن)، در اکثر موارد چنان اشکال‌های غیر‌منطقی‌ و بنی‌اسرائیلی از حکومت ایران می‌گیرند (نمونه‌اش همین مقاله‌ی بالا)، که انسان واقعا خنده‌اش می‌گیرد.
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.