کشف ارتباط بین کم‌خوابی و دیابت نوع ۲

العربیه: کم‌خوابی یکی از مشکلات بزرگ جوامع مدرن صنعتی و دیگر جوامع است. یک پژوهش جدید نشان داد افرادی که کمتر از شش ساعت در روز می‌خوابند، در معرض خطر دیابت نوع 2 قرار دارند.

بدن افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، در برابر اثرات هورمونی به نام «انسولین» مقاوم می‌شود، و به آرامی ظرفیت تولید کافی این هورمون در لوزالمعده را از دست می‌دهد. انسولین اهمیت بسیار زیادی برای عملکرد سالم بدن انسان دارد، زیرا گلوکز (قند) خون را تنظیم می‌کند، و انتقال مواد مغذی از غذایی که می‌خوریم به سلول‌های بدن را منظم و بهینه می‌کند.

محققان داده‌های پزشکی ده‌ساله 247867 فرد بزرگسال را از «بانک زیستی» بریتانیا، که یک پایگاه بزرگ داده‌های پزشکی است، گرفتند و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها داده‌های خواب را در کنار داده‌های رژیم‌های غذایی داوطلبان بررسی کردند.

از داوطلبان خواسته شد تا بگویند طی 24 ساعت چقدر می‌خوابند. هفت تا هشت ساعت متوسط بود و خواب طبیعی محسوب می‌شد. مدت زمان کم‌خوابی به سه دسته تقسیم شد: خفیف (شش ساعت)، متوسط (پنج ساعت)، و شدید (سه تا چهار ساعت).

حدود 3.2 درصد شرکت‌کنندگان در دوره پیگیری به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. اگرچه عادت‌های غذایی سالم با کاهش خطر کلی دیابت همراه بود، ولی هنگامی که افراد غذای سلامت می‌خوردند اما کمتر از شش ساعت در روز می‌خوابیدند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با افراد واقع در گروه خواب طبیعی افزایش یافت.

محققان دریافتند که خواب پنج‌ساعته، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 16 درصد افزایش می‌دهد. در همین راستا، افرادی که سه تا چهار ساعت در طول روز می‌خوابیدند، در مقایسه با افرادی که هفت تا هشت ساعت می‌خوابیدند، 41 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشتند.
+4
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.