پلیس اسرائیل به دفتر شبکه الجزیره در بیت‌المقدس یورش برد

بی بی سی: ساعتی پس از آنکه کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که فعالیت شبکه الجزیره را به حالت تعلیق در می‌آورد، پلیس به دفتر این شبکه یورش برد و بنابر گزارش‌ها تجیهزات آن را توقیف کرد. پخش این شبکه در اسرائیل اکنون متوقف شده است.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل الجزیره را متهم کرد که به عنوان «سخنگوی حماس» فعالیت می‌کند. دفتر بنیامین نتانیاهو همچنین الجزیره به «تحریک» متهم کرده است.

اسرائیل همچنین خبرنگاران خارجی را از ورود به غزه منع کرد.

کارکنان الجزیره از معدود خبرنگارانی بودند که همچنان در غزه حضور دارند.

مقامات اسرائیلی برای سال‌ها الجزیره را متهم کرده بودند که «جهت‌گیری ضد اسرائیلی» دارد.

شبکه تلویزیونی الجزیره که مرکز آن در قطر است، اقدام اسرائیل را «مجرمانه» خواند و گفت هدف پنهان کردن «حقایق جنگ در غزه» است.

ساعتی پیش کابینه اسرائیل به اتفاق آرا تصمیم گرفته بود که فعالیت این شبکه را در اسرائیل متوقف کند.

دولت بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای در روز یکشنبه گفت این تصمیم بر اساس قانونی است که پیشتر در پارلمان (کنست) به تصویب رسید.

بنابر این قانون، پارلمان اسرائیل به دولت اجازه می‌دهد شبکه‎‌های تلویزیونی خارجی را که در جنگ غزه تهدیدی برای امنیت ملی به شمار می‌روند، «موقتا» تعطیل کند.

تصمیم به توقف فعالیت الجزیره باید هر ۴۵ روز یکبار تمدید شود.

گفته می‌شود دولت اسرائیل اقدامات دیگری را هم در نظر گرفته است از جمله «مسدود کردن وب‌سایت و قطع پخش این شیکه از شرکت‌های ماهواره‌ای و کابلی.»

الجزیره ضمن رد اتهام روابط نزدیک با رهبران حماس، اقدام اسرائیل را «سرکوب آزادی مطبوعات» خواند.
اسماعیل هنیه و رهبران حماس بعد از تماشای عملیات اسرائیل از تلویزیون الجزیره سجده شکر به جا آوردنداز آغاز جنگ غزه، شماری از سیاستمداران اسرائیلی بارها خواهان تعطیلی دفتر الجزیره شده بودند و این شبکه تلویزیونی را حامی حماس خوانده‌اند.

از ابتدای جنگ شماری از خبرنگاران الجزیره در حملات اسرائیل کشته‌ شده‌اند.

از جمله حمزه الدحدوح، خبرنگار و تصویربردار شبکه الجزیره و فرزند رئیس دفتر این شبکه در غزه که در حمله اسرائیل کشته شد.

شبکه تلویزیونی الجزیره دی ماه (ماه ژانویه) ۱۴۰۲ شمسی، اسرائیل را متهم کرد که خبرنگاران این شبکه در غزه را هدف قرار می‌دهد. اسرائیل این اتهام را رد کرده است.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (سی پی جی) و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (آی‌ اف جی) می‌گویند جنگ غزه مرگبارترین جنگ برای خبرنگاران بوده است.

از آغاز جنگ غزه تا کنون بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه که اغلب آنها فلسطینی بودند، در طول تقریبا هفت ماه گذشته کشته شدند.

ارتش اسرائیل می‌گوید که «هرگز عمدا روزنامه‌نگاران را هدف قرار نداده و نخواهد داد.»

از زمان آغاز جنگ، اسرائیل بارها اتهاماتی را علیه شماری از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران از جمله اطلاع از زمان حمله مطرح کرده بود. اما آبان ماه ۱۴۰۲، رویترز، آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز، ادعای اسرائیل را در این باره تکذیب کردند.

روزنامه‌نگاران تحت حمایت قوانین بین‌المللی هستند که براساس آن با آنها باید به عنوان افراد غیرنظامی رفتار شود و در طول درگیری‌ها از آنها محافظت شود.

در سال ۲۰۲۱ جنگنده‌های اسرائیل در ادامه حملات هوایی به غزه، ساختمان محل استقرار دفتر شبکه خبری الجزیره و خبرگزاری آسوشیتدپرس را هدف قرار دادند که این حمله واکنش بسیاری به دنبال داشت.

اسرائیل در آن زمان اعلام کرد که این ساختمان چند طبقه محل استقرار تجهیزات حماس بود اما صاحب ساختمان این موضوع را رد کرد.

دفتر شبکه الجزیره در میانه تلاش‌ها برای آتش‌بس بسته شد.

قطر، جایی که دفتر اصلی این شبکه در آن قرار دارد، در هفت ماه گذشته به عنوان میانجی برقراری آتش‌بس فعالیت می‌کرده است. میانجی‌گری این کشور یکبار هم به آتش‌بسی کوتاه مدت و آزادی شماری از گروگان‌ها در غزه منجر شد.
نتانیاهو: اسرائیل نمی‌تواند خواسته‌های حماس را بپذیرداردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه به ویرانه‌ای تبدیل شده استدر حالی طرف‌های گفتگو در تلاشند تا در قاهره، دومین روز مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه را از سر بگیرند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که نمی‌تواند درخواست حماس را بپذیرد. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس هم نخست وزیر اسرائیل را به «خرابکاری» در تلاش‌ها برای میانجی‌گری در مذاکرات متهم کرد.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه گفت در طرح فعلی آتش‌بس، حماس همچنان غزه را در کنترل خود خواهد داشت و این موضوع تهدیدی برای اسرائیل است.

اسماعیل هنیه هم که در قطر مستقر است گفت نتانیاهو می‌خواهد برای ادامه «تجاوز گری و تهاجم، گسترش شعاع تنش‌ها و به هم زدن مذاکراتی که از طریق واسطه‌ها پیش می‌رود بهانه‌ تازه بتراشد.»

گمان می‌رود دائمی یا موقت بودن آتش‌بس موضوع مورد اختلاف بین طرف‌های جنگ است. حماس تاکید کرده که تنها زیر بار آتش‌بس دائمی می‌رود.

گفته می‌شود در پیشنهاد فعلی آتش‌بس، در ازای آزادی گروگان‌ها، جنگ به مدت ۴۰ روز متوقف خواهد شد. در این طرح، اسرائیل نیز تعداد از زندانیان فلسطینی را آزاد خواهد کرد.

یکی از مشاوران آقای هنیه می‌گوید که این گروه با «جدیت»، پیشنهاد اخیر را بررسی می‌کند.

او اما با تاکید بر مواضع رهبری حماس گفت که هر پیشنهادی باید پایان جنگ و همچنین خروج نیروهای اسرائیلی از غزه را به عنوان بخشی از توافق در نظر بگیرد.

آقای نتانیاهو اما روز یکشنبه در سخنانی گفت: «ما زیر بار شرایطی نمی‌رویم که در آن گردان‌های حماس از پناهگاه‌هایشان بیرون بیایند و غزه را دوباره در کنترل خود بگیرند، زیرساخت‌های نظامی‌شان را بازسازی کنند و دوباره شهروندان اسرائیل را در کیبوتص‌های جنوب یا دیگر نقاط اسرائیل، مورد تهدید قرار دهند.»
+44
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    یورش نبردند. یک ماه از مرتب خواهش که بی‌ طرفی را به عنوان شرکت خبر به اجرا در آورند. الجزیره هم یک جوری مثل کیهان خودمان شده. تا دیگر صبر تمام شد. با حکم دادستان این دفتر را بستند و محترمانه خواهش کشور را ترک کنند. درست مثل NGO ها در غزه. اسمشان NGO است ولی‌ امکانات در اختیار حماس می‌‌گزارند. هم خدا هم خرما نمی‌‌شود.
    3
    14
    یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.