یک پناهجو در بریتانیا پس از دریافت ۳ هزار پوند، داوطلبانه به رواندا فرستاده شد

این پناهجو احتمالاً به کیگالی، پایتخت رواندا فرستاده شده است
بی بی سی: بریتانیا برای اولین بار یک پناهجو را که درخواست پناهندگی‌اش رد شده بود، به رواندا فرستاد. این فرد به صورت داوطلبانه و پس از دریافت ۳ هزار پوند (حدود ۴ هزار دلار) ، روز دوشنبه (۲۹ آوریل) در یک پرواز تجاری راهی رواندا شد.

برنامه‌ای که این پناهجو در چارچوب آن به صورت داوطلبانه به رواندا فرستاده شد، با برنامه دولت برای اخراج اجباری پناهجویان «غیرقانونی» به رواندا متفاوت است.

پارلمان بریتانیا هفته گذشته طرح رواندا را با وجود انتقاد گروه‌های حقوق بشری و سازمان ملل تصویب کرد. دولت بریتانیا در نظر دارد روند اخراج اجباری پناهجویان را در ماه ژوئیه سال جاری آغاز کند.

روزنامه «سان» چاپ بریتانیا که نخست این خبر را گزارش کرد، می‌گوید که این پناهجو یک مرد است. جزئیات بیشتری از هویت او منتشر نشده است.

مسئولان نیز حاضر به ارائه جزئیات بیشتر نیستند و فقط می‌گویند که پناهجوی مذکور مستحق اقامت در بریتانیا به عنوان پناهنده نبوده است.

دولت رواندا نیز تایید کرده است که یک پناهجو روز سه‌شنبه (۳۰ آوریل) با پروازی از لندن وارد این کشور شده است.

حزب کارگر در بریتانیا گفته است که این اقدام نشان‌دهنده «درماندگی» مسئولان دولت است که می‌خواهند قبل از انتخابات محلی روز پنجشنبه در انگلستان، حداقل یک پرواز به رواندا را در کارنامه خود داشته باشند.

به نظر می‌رسد این طرح که در ماه مارس اعلام شد، شکل تغییر یافته یک طرحی قدیمی‌تر و موجود برای بازگشت داوطلبانه پناهجویان ردشده در بریتانیا باشد.

مجرمان خارجی و سایر کسانی که حق اقامت در بریتانیا ندارند هم می‌توانند در چارچوب این طرح داوطبانه از بریتانیا خارج شوند.

وزارت کشور بریتانیا می‌گوید پناهجویان می‌توانند از مبالغی که بر اساس این طرح به آن‌ها پرداخت می‌شود، برای تامین هزینه‌ اسکان موقت در کشور مقصد، هزینه‌های تحصیلی یا هزینه راه‌اندازی یک کسب‌وکار کمک بگیرند.

کمی بادنوک، وزیر بازرگانی بریتانیا گفت رفتن داوطلبانه فردی به رواندا، این استدلال را زیر سوال می‌برد که می‌گویند رواندا کشور امنی نیست.

او در پاسخ به انتقادات از پرداخت ۳۰۰۰ پوند (حدود چهار هزار دلار) به داوطلبان، به اسکای نیوز گفت برای کنترل مرزها «هیچ گزینه بدون هزینه‌ای» وجود ندارد.

بر اساس آمار رسمی، سال گذشته ۱۹ هزار و ۲۵۳ نفر که حق اقامت در بریتانیا را نداشتند، به‌طور داوطلبانه از این کشور اخراج شدند.

از این تعداد، ۳۳۱۹ نفر یا کمک مالی دریافت کردند یا هزینه پروازشان از سوی وزارت کشور بریتانیا پرداخت شد.
دولت گفته اجرای طرح رواندا باعث خواهد شد مهاجران و پناهجویان از کانال مانش با قایق‌های کوچک عبور نکنند
دولت بریتانیا می‌گوید اجرای طرح رواندا باعث خواهد شد مهاجران و پناهجویان با قایق‌های کوچک از کانال مانش عبور نکنندژاکلین مک‌کنزی، وکیل امور مهاجرت گفت که اخیراً از طریق تماس افراد مطلع شده است که دولت به پناهجویان زیادی پیشنهاد کرده که با دریافت پول داوطلبانه به رواندا بروند. افرادی که به گفته خانم مک‌کنزی برخی از آنها بسیار آسیب‌پذیر هستند.

او در مصاحبه‌ای با «رادیو ۴» بی‌بی‌سی گفت: «اگر این ایده خوبی است، تعجب می‌کنم که با توجه به تعداد تماس‌هایی که انجام شده، چرا افراد زیادی نرفته‌اند.»

ایوت کوپر، وزیر امور خارجه دولت سایه از حزب کارگر اخبار مربوط به رفتن داوطلبانه یک پناهجو به رواندا را یک «ترفند پیش از انتخابات» توصیف کرد و گفت «۳۰۰۰ پوند به یک داوطلب برای سوار شدن به هواپیما» از پول مالیات‌دهندگان پرداخت شده است.

او افزود: «حزب محافظه‌کار آنقدر برای انجام یک پرواز قبل از انتخابات محلی به رواندا درمانده است که اکنون به کسی پول داده‌ است که برود.»

در همین حال وزارت کشور بریتانیا تایید کرد که رواندا پذیرفته است در آغاز اجرای برنامه اخراج اجباری پناهجویان، گروهی متشکل از ۵۷۰۰ پناهجو را بپذیرد.

اجرای این طرح که دولت مدعی است مهاجران و پناهجویان را از آمدن به بریتانیا از طریق کانال مانش منصرف خواهد کرد، به دلیل چالش‌های قانونی به تاخیر افتاد.

با این حال، در نهایت به‌رغم رای منفی دادگاه عالی، پارلمان بریتانیا این طرح را تصویب کرد و قرار است اجرای آن در تابستان پیش‌رو آغاز شود.

وزارت کشور بریتانیا گفته است که در حال حاضر ۲۱۴۳ پناهجو واجد شرایط اخراج به رواندا را می‌تواند فورا شناسایی کند.

اما این وزارتخانه ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه اطلاعات و محل اقامت ۳۵۵۷ پناهجوی دیگر را که لازم است تحت نظارت متفاوتی باشند، رد می‌کند.

ارقام پناهجویانی که گفته شده ارتباط مسئولان با آن‌ها قطع شده پس از انتشار سندی درباره سیاست عمومی دولت در این مورد، همگانی شد. اما دفتر نخست‌وزیری بریتانیا روز سه‌شنبه تاکید کرد که از محل اقامت همه پناهجویان آگاه است.

با این حال، یک منبع دولتی اذعان کرد که ممکن است برخی از آنها قبل از بازداشت شدن، فرار کنند.
+16
رأی دهید
-9

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Lovegod - لندن، انگلستان
    از دست نژاد آنگولا ساکسون و پاکستانی راحت شد
    1
    9
    ‌چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.