دو شهروند ایرانی بلوچ بر اثر حمله پهپادی جمهوری اسلامی در خاک ایران کشته شدند

 پژو پارس حامل دو شهروند بلوچ ایرانی پس از حمله پهپادی جمهوری اسلامیصدای آمریکا: دو شهروند ایرانی بلوچ بر اثر حمله پهپادی نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی در محدوده شهرستان زاهدان کشته شدند. این نخستین بار است که گزارشی درباره انجام حمله پهپادی توسط جمهوری اسلامی در خاک ایران و علیه شهروندان ایرانی منتشر می‌شود.

رسانه‌های حکومتی در ایران پنجشنبه ۶ اردیبهشت با انتشار ویدیویی از یک خودرو که در آتش می‌سوزد، مدعی شده‌اند در این عملیات پهپادی، دو «تروریست» کشته شده‌اند.

کمپین فعالین بلوچ و سازمان حقوق بشری حال‌وش در همین ارتباط گزارش دادند دو شهروند کشته‌شده در این حمله پهپادی به یک خودروی سواری پژو پارس، فرامرز شه‌بخش ٢٣ ساله فرزند عبدالحکیم و الیاس قنبرزهی فرزند جلیل اهل شورک زاهدان بوده‌اند.

حال‌وش به نقل از منابع خود افزوده است که این «خودروی پژو پارس در حال حرکت در دوراهی محمدآباد بخش کورین زاهدان بوسیله پهپاد مورد حمله قرار گرفته و منفجر شده که دو سرنشین خودرو در دم بر اثر شدت انفجار و ترکش های آن جان خود را از دست داده‌اند.»

ادعای رسانه‌های حکومتی در ایران مبنی بر «تروریست» بودن دو شهروند قربانی حمله پهپادی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در حالی است که استان سیستان و بلوچستان طی سال‌های گذشته هرازچندگاهی صحنه درگیری‌های پراکنده میان گروه‌های مسلح بلوچ و ماموران مسلح حکومت ایران بوده است.

در یکی از تازه‌ترین موارد این درگیری‌ها که روز سه‌شنبه ٢١ فروردین سال جاری رخ داد، دست‌کم شش مامور نظامی جمهوری اسلامی بر اثر گروه جیش‌العدل کشته شدند.

چند روز پیشتر نیز ١١ مامور مسلح جمهوری اسلامی بر اثر حملات گروه جیش‌العدل به چهار مقر نظامی حکومتی در همین منطقه کشته شده بودند.

بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اخیرا منتشر کرده، استان سیستان و بلوچستان «با اختلاف بسیار بالا» محروم‌ترین استان کل کشور است.

آن طور که مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است ۳۰ درصد از خانوارهای سیستان و بلوچستان در محرومیت به سر می‌برند و اختلاف سطح محرومیت سیستان و بلوچستان با استان تهران ۲۸ درصد است.

فقر گسترده در سیستان و بلوچستان موجب روی آوردن شمار زیادی از ساکنان آن به پدیده سوختبری برای تامین مایحتاج اولیه خود و خانواده‌هایشان شده است.

طی سال‌های گذشته، سوخت‌بران بلوچ همانند کولبران در مناطق کردنشین کشور به طور مستمر هدف شلیک مستقیم ماموران حکومتی قرار گرفته‌اند.

پس از آغاز جمعه‌های اعتراضی از ۸ مهر سال ۱۴۰۱، تمرکز جمهوری اسلامی به سرکوب مردم بلوچستان و ایجاد محدودیت برای مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت، بوده است و شرایط مردم این استان در حوزه رفاه عمومی و دسترسی‌ها نسبت به گذشته بدتر هم شده است.
+25
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    باز هم یک جنایت دیگر از سپاهیان بی لیاقت و ادم کش که بجای انتقام از اسرائیل از مردم بی دفاع ایران انتقام می گیرند. واقعا چگونه اسم خود را نظامی می نامید
    7
    29
    جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    کماندوی سبز - تهران، ایران
    انتقام سخته عرزشی ها و رژیم مردم کش
    7
    25
    جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zavareh - رودسر، ایران

    این حکومت ویرانگر رسما به ایرانیان بخت برگشته اعلان جنگ داده است. این کثافتهای بی شرف تنها و تنها زورشان به شهروندان به گروگان گرفته شده این مرز و بوم میرسد و بس. ولی وای به روزی که ورق برگردد.
    6
    28
    جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.