منبع آمریکایی: اسرائیل پدافند هوایی محافظ تأسیسات نطنز را هدف قرار داد

رادیو فردا: شبکه ای‌بی‌سی نیوز شامگاه جمعه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت اسرائیل در «واکنش محدود» خود به ایران (نسبت به حمله نظامی شنبه شب ایران به اسرائیل)، از خارج از آسمان ایران سه فروند موشک به سوی هدفی که تعیین کرده بود، شلیک کرد.

این مقام، که ای‌بی‌سی نیوز به نام او اشاره نکرده، افزود اسرائیل در این اقدام یک سایت راداری پدافند هوایی در نزدیکی اصفهان را هدف قرار داد که بخشی از حفاظت از تأسیسات هسته‌ای نطنز است و احتمال می‌رود که آن را «از بین برده باشد اما این ارزیابی هنوز مقدماتی است».

منبع آمریکایی افزوده هدف از حمله اسرائیل رساندن این پیام به ایران بوده که اسرائیل دارای «توانمندی کافی هست اما آگاهانه در پی تشدید اوضاع نبود».

مقام‌های رسمی اسرائیل درباره این حمله سکوت کرده و ایران نیز حمله را تایید نکرده است. به همین دلیل هنوز اطلاعات موثقی درباره هدف حمله و خسارات احتمالی آن در دست نیست.
تفسیر یک مفسر ارتش اسرائیل درباره «پیام» اقدام این کشور در ایران
امیر بوخبوط، یک مفسر نظامی اسرائیلی جمعه در مقاله‌ای در سایت والانیوز نوشت عاملی که به ایران حمله کرده، با کاربرد یک دهم از تسلیحاتی که ایران در حمله شنبه شب به اسرائیل استفاده کرد، توانست این پیام را به جمهوری اسلامی منتقل کند که دفعه بعدی در صورتی که ایران اسرائیل را هدف قرار دهد، تأسیسات هسته‌ای ایران «به سهولت مورد ضربه قرار خواهد گرفت».

این تفسیر افزوده است در حمله منتسب به اسرائیل در خاورمیانه، از جمله ایران، سامانه‌های امنیتی اسرائیل «توانمندی بالا، انحصاری و پیچیده خود را، هم در دفاع و هم در تهاجم» نشان دادند و هر چه که محور ایران-روسیه-چین- کره شمالی تقویت شود، این درک بدست آمده نظامی مورد کاربرد بیشتری برای اسرائیل و متحدین آن قرار خواهد گرفت.

والانیوز افزود روسیه نیز باید از خود بپرسد که چرا سامانه دفاع هوایی اس ۳۰۰ آن که در اختیار ایران است، نتوانسته تهدیدی را که بامداد جمعه متوجه ایران شد، برطرف کند. آقای بوخبوط احتمال داده که عامل حمله روز جمعه موفق به «انهدام» سامانه دفاع اس ۳۰۰ در منطقه‌ای در ایران شده باشد که مهاجم آن را به عنوان هدف خود انتخاب کرده بود.

این تفسیر افزوده که هر نوع اقدام تهاجمی اسرائیل در واکنش به ایران، اگر حاوی ابتکار کمتری می‌بود،‎‌ باتوجه به فشارهای آمریکا و متحدین، می‌توانست هم این کشورهای متحد و هم اسرائیل را با خطر روبه‌رو کند و حتی به جنگ جاری اسرائیل با حماس با هدف رسیدن به ۱۳۳ گروگان اسرائیلی اسیر در دست حماس لطمه بزند.

آقای بوخبوط افزود اما وضعیت امنیتی ایجاد شده برای اسرائیل و حفظ اتحادی که در حمایت از این کشور شکل گرفته، اکنون دست ارتش این کشور را در آغاز عملیات زمینی در رفح باز کرده است.
بقایای موشک‌های اسرائیلی در عراق چه چیزی را در مورد حمله به ایران نشان می‌دهند؟
انتشار تصاویری از بقایای موشک‌های اسرائیلی در مناطقی از عراق توسط صابرین‌نیوز، رسانه نزدیک به حشدالشعبی، به گمانه‌زنی‌های دیگری در مورد ماهیت حمله اسرائیل به ایران دامن زد.

فابین هینتس، محقق انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک، در پاسخ به رادیوفردا درباره تصاویر منتشرشده از بوستر موشکی در نزدیکی بغداد می‌گوید: «بیشتر به نظر می‌آید این تصاویر مربوط به موشک هوا به زمینی باشد که اسرائیل نمونه‌های زیادی هم از آن دارد».

به گفته آقای هینتس، «این سلاح می‌تواند بیرون از محوطه دفاع هوایی ایران شلیک شود، و اگر برد کافی باشد حتی می‌تواند بیرون از آسمان ایران شلیک شود که سیستم‌های بزرگتر این برد لازم را دارند».

او اضافه می‌کند حالا اسرائیل می‌توانید بگوید که شما بالیستیک یا کروز استفاده کردید، من هم از این موشک‌ها استفاده کردم و در نتیجه از منظر یک تلافی هم قابل توضیح است.

آقای هینتس می‌گوید «به نظر به احتمال زیاد این چیزی است که اسرائیل استفاده کرده است. آنها از از آسمان عراق، موشک هوا به زمین شلیک کردند، بوستر موشک در عراق افتاده و بخشی که باید فرود می‌آمده به هدف خود در داخل ایران اصابت کرده است.

از زمان حمله بامداد جمعه اسرائیل به ایران، رسانه‌ها صحنه جنگ روایت‌ها در مورد منشأ و ماهیت این حمله بوده‌اند و در حالی که مقام‌های مطلع آمریکایی، از ابتدا این حمله را موشکی توصیف کردند، در ایران، این حمله با استفاده از ریزپرنده‌ها و پهپادها معرفی شده است.

پیشتر فرزین ندیمی، تحلیلگر امور دفاعی و امنیتی در مؤسسه واشینگتن، به رادیوفردا گفته بود که این حمله می‌تواند توسط نیروی هوایی اسرائیل و از جایی خارج از محدوده پدافندی اصفهان انجام شده باشد.

به گفته آقای ندیمی، «نیروی هوایی اسرائیل موشک‌هایی دارند که از هواپیماها شلیک می‌شود و برد ۱۵۰ کیلومتر دارد و این موشک‌ها را می‌توانند بدون ورود به حوزه پدافندی اصفهان، از مناطقی از شمال کوه‌های کوهرنگ شلیک کنند. موشک‌هایی که بر دماغه‌اش دوربین دارد و می‌تواند بررسی هدف انجام دهد و مطمئن شود که به هدف مورد نظر برخورد کرده است».
انتقاد مقام حزب‌الله از همکاری چند کشور عربی با ائتلاف حامی اسرائیل در جریان حمله ایران به این کشور
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت گروه او تصور نمی‌کرد که درگیری‌ با ارتش اسرائیل تا این اندازه طولانی ادامه یابد.

نعیم قاسم در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفت حزب‌الله تصمیم دارد تا حملات از مرز جنوبی به اسرائیل را کاهش دهد «اما به هر گونه تشدید تنش از اسرائیل پاسخ خواهد داد».

او از کشورهای عرب منطقه، شامل عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی که در جریان حمله شنبه شب ایران به اسرائیل با ائتلاف غربی حامی اسرائیل همکاری اطلاعاتی و نظامی کردند، انتقاد کرد و عملکرد آن‌ها را توجیه‌پذیر ندانست.

گفت‌وگوی ان‌بی‌سی نیوز با نعیم قاسم پیش از حمله منتسب به اسرائیل در ایران در روز جمعه انجام شده بود.

رسانه‌های اسرائیل احتمال داده بودند که این کشور در واکنش به حمله نظامی شنبه شب ایران به اسرائیل، عملیات وسیع جنگی علیه حزب‌الله را برای رفع خطرات ناشی از این گروه تشدید کند. شماری از سیاستمداران و کارشناسان نظامی اسرائیل به کابینه جنگ اسرائیل توصیه کرده بودند پیش از نشان دادن واکنش به ایران، کار حزب‌الله را یکسره کند.‎‌

حزب‌الله از روز ۱۶ مهر، یک روز پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که به جنگ ارتش این کشور با حماس در غزه منجر شد و کماکان ادامه دارد، تحرکات ایذایی خود علیه اسرائیل را به صورت پرتاب انواع خمپاره و پهپاد به سوی شمال اسرائیل آغاز کرد.

در جریان حمله پهپاد انتحاری حزب‌الله در روز چهارشنبه که رسانه‌های اسرائیل پهپاد را از نوع ایرانی «ابابیل» دانستند، ۱۴ نظامی اسرائیلی زخمی شدند. حمله ظهر چهارشنبه واکنش شدید هوایی اسرائیل را در پی داشت و جنگنده‌های این کشور تا منطقه بعبلک در فاصله حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتری از مرز جنوبی لبنان را با نیت ضربه زدن به اهداف حزب‌الله بمباران کردند.

اسرائیل این هفته سه فرمانده مهم میدانی حزب‌الله را که در حملات شش ماه و نیم اخیر به اسرائیل دخیل بودند، از پای درآورد.

تشدید حملات اسرائیل به حزب‌الله پس از آن بود که این گروه در شب حمله نظامی بی‌سابقه ایران به اسرائیل، حدود ۱۵۰ فروند راکت و خمپاره به سوی اسرائیل شلیک کرده بود. ‌‎

حزب‌الله جمعه تأیید کرد که یک عضو دیگر خود را از دست داده که بر اساس داده‌های این گروه، دویست و هشتاد و دومین شبه‌نظامی این گروه است که در دوره اخیر کشته شد.

حملات حزب‌الله به اسرائیل مرگ ده‌ها تن دیگر در لبنان را نیز در پی آورده و همچنین سبب تخلیه شمار زیادی از شهرک‌ها و روستاهای جنوب لبنان شده و دست‌کم صد هزار تن در داخل لبنان آواره شده‌اند.
ادعای یک رسانه نزدیک به شبه‌نظامیان شیعه متحد ایران درباره یافتن «لاشه» دو موشک در نزدیکی بغداد
کانال تلگرامی صابرین نیوز که رسانه گروه‌های مسلح شیعی متحد ایران در عراق محسوب می‌شود، تصاویر و فیلم‌هایی را منتشر کرده که به گفته این کانال، قطعاتی از لاشه دو موشک پرتاب شده از هواپیماهای جنگی «اسرائیل» در حمله بامدادی جمعه به ایران بوده است.

این کانال مدعی شده که این مهمات در نزدیکی شهر بغداد مشاهده شده و نیروهای امنیتی برای بردن آن به محل رسیدند.

رون بن‌ییشای، مفسر نظامی روزنامه یدیعوت آحرونوت نوشت قطعاتی که در تصویر صابرین نیوز دیده می‌شود، الزاما موشک رها‌شده از جنگنده نیست.

برخی تحلیلگران نظامی دیگر اسرائیل گفتند قطعات یافت شده در خاک عراق می‌تواند مخزن سوخت برای افزایش برد هواپیماها باشد.

روزنامه جروزالم پست نوشته است که حمله منتسب به اسرائیل با هواپیماهای جنگی دورپرواز صورت گرفته است.


ادعای حمله با جنگنده و رها کردن موشک از آن در حالی است که عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش ایران از برخورد سامانه دفاع هوایی ایران در اصفهان با «شئ مشکوک» خبر داده و وزیر خارجه ایتالیا نیز در این روز در نشست همتایان خود در جزیره کاپری، از «عملیات پهپادی» اسرائیل در ایران سخن گفت.

شبکه کان اسرائیل جمعه گزارش داده بود که همزمان با حمله منسوب به این کشور در ایران، حملاتی نیز به سوریه و اقلیم کردستان عراق انجام شد تا سامانه‌های رهگیری در این مناطق که ممکن بود اطلاعات آن‌ها به ایران برسد، انجام دادند تا رهگیری‌ها را «کور کنند». سوریه انجام حملات در این کشور را تأیید کرده است.

دولت عراق پس از حمله نظامی شنبه شب ایران به اسرائیل گفته بود که از خاک آن کشور حمله‌ای متوجه اسرائیل نشده است.

محمد شیاع سودانی، نخست‌وزیر عراق، که در نخستین سفر خود به آمریکا پس از احراز این پست در ۱۹ ماه اخیر در روزهای گذشته با جو بایدن در واشینگتن دیدار کرد، در مقاله‌ای در روزنامه فارین افرز تأکید کرده بود که عراق دیگر نمی‌خواهد صحنه تسویه حساب میان ایران و آمریکا یا ایران و اسرائیل باشد
+77
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    فیل دانا - سیدنی ، استرالیا

    تحصیل کرده های جنگی برنامه میریزن واسشون نه چهار تا دنگول شپشو. تو این حمله تجهزات پدافندی از کار میفته حتما تو حمله بعدی خود تاسیسات میره رو هوا. مال ما که اتیش بازی بود ترقه بازی. انگار جهاز عروس میبردن. اینها بی سر و صدا زدن و رفتن تا حمله بعدی. اینها هم انکار میکنن چون گفته بودن جواب حمله رو تو کسری از ثانیه جواب میدن ولی فعلا تو سوراخ موش قایم شدن
    6
    56
    جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    آهنگ رهایی - وایاکیل، اکوادور

    دشمن دشمن ما دلیلی بر دوست ما بودن ندارد آزاده باشید
    39
    4
    جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    کماندوی سبز - تهران، ایران

    جان دلم اسراییل جان،بزن این حـ... های وحشی تارو و مار کن که دیگه رو دختر ایرانی نتونن دست بلند کنن
    5
    48
    جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان

    مطمن باشید ایران خیلی ترسو تر از این است که به این حمله جواب دهد
    7
    46
    جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

    اگه شرف داری باز بگو مرگ بر شاه ، مگه نه ممل ژندونی
    6
    38
    جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.