آماده‌باش برای جنگ احتمالی با ایران؛ درباره سامانه‌های پدافندی اسرائیل چه می‌دانیم؟

سیستم گنبد آهنین در جنوب اسرائیلالعربیه: با بالا گرفتن وضعیت انفجار آمیز منطقه در پی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و کشته‌شدن 7 فرمانده ارشد سپاه پاسداران و تهدید مسئولان ایرانی در مورد اقدام تلافی‌جویانه علیه اسرائیل، تل‌آویو از تکمیل کلیه آمادگی‌های نظامی برای مقابله با هرگونه سناریوی احتمالی در رویارویی با ایران خبر داد.

اسرائیل در این رابطه تاکید کرده است که سامانه‌های پدافندی به شکلی تمام عیار تجهیز و برنامه ریزی شده‌اند.
جزئیات مربوط به سامانه‌ها پدافندی اسرائیل
اسرائیل ظرف 15 سال گذشته، به شکل قابل توجهی پدافند هوایی خود را مدرنیزه کرده و سامانه‌های جدیدی را برای رهگیری موشک‌های بالستیک پرتاب شده از فواصل تا 2400 کیلومتر،به کار گرفته است.

به گزارش «بلومبرگ»، دامنه عمل این سامانه‌ها مراکز استقرار نیروهای نیابتی ایران در یمن، سوریه و عراق، و همچنین ایران را نیز پوشش می‌دهد.
سال‌ها آزمایش
این سامانه‌های جدید برای عملیاتی شدن، سال‌ها آزمایش را پشت سر گذاشته و پیشتر به رهگیری‌های موفقیت‌آمیز در میدان نبرد دست یافته‌اند، اما هنوز در تعامل با حملات گسترده در مقیاس بزرگ، مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

در سطور زیر نگاهی به سامانه‌های مختلف پدافند هوایی اسرائیل می‌اندازیم که حریم هوایی این کشور را تا حد زیادی در برابر پرتابه‌ها و موشک‌های شلیک شده توسط گروه‌های فلسطینی در نوار غزه و در راس آنها حماس، محافظت می‌کنند.
«گنبد آهنین»
سامانه «گنبد آهنین»، فعال‌ترین و معروف‌ترین سامانه پدافندی اسرائیل است که از سال 2011، هزاران موشک شلیک شده توسط گروه‌های فلسطینی در غزه را رهگیری و منهدم کرده است.

به رغم این واقعیت که گنبد آهنین برای موشک‌های کوتاه برد و پهپادها از 4 کیلومتر تا 70 کیلومتر طراحی شده، اما همچنان یکی از سامانه‌های پیشرفته پدافند موشکی است که اسرائیل در اختیار دارد.

اسرائیل همچنین دارای یک نسخه دریایی از سامانه «گنبد آهنین» با نام «سی دوم» است که طبق گفته شرکت ساخت سامانه‌های پیشرفته «رافائل»، مجهز به همان سیستم رهگیری «گنبد آهنین» زمینی است.

به گفته ارتش اسرائیل، سامانه پدافند موشکی جدید «سی دوم»در اوایل این هفته برای اولین بار از روی ناو جنگی به هدف «رهیگری هدف مشکوک» وارد شده به حریم هوایی منطقه ایلات در جنوب اسرائیل، شلیک شد.
«سامانه فلاخن داود»
اسرائیل سامانه دیگری به نام «فلاخن داود» دارد که در سال 2017 با هدف رهگیری پرتابه‌های میان برد و دوربرد به خدمت گرفته شد.

«فلاخن داود»، محصول مشترک شرکت «رافائل» و شرکت «رایتیون تکنولوجیز» مستقر در آمریکا، برای پر کردن شکاف موجود میان دو سامانه «گنبد آهنین» و سیستم ضد موشکی پیشرفته تر موسوم به « آرو» (پیکان) طراحی شده است.

این سامانه ضد موشکی همچنین قادر به شناسایی و انهدام موشک‌های بالستیک، کروز و پهپادها در محدوده 200 کیلومتر بوده و می‌تواند منطقه نوار غزه و جنوب لبنان را پوشش دهد که حزب الله لبنان مورد حمایت ایران، در این منطقه از قدرت موشکی متشکل از 150 موشک برخوردار است که برخی از این موشک‌ها، دقت هدف گیری بالایی دارند.
سامانه «آرو»
اسرائیل همچنین دارای یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته موسوم به «آرو» (پیکان) است که از «آرو 2» و «آرو 3» تشکیل شده است.

این سامانه می‌تواند موشک‌های پرتاب شده از فاصله 2400 کیلومتری را چه در اتمسفر یا در خارج از جو، رهگیری کند. «آرو» همچنین می‌تواند از یک منطقه بسیار گسترده دفاع کرده و دفاعی فراگیر را برای سایت‌های استراتژیک و مناطق مسکونی بزرگ، فراهم کند..

این سامانه قادر است تهدیدهای دور برد شامل وسایل حامل سلاح کشتار جمعی را نابود کند.
استفاده از «آرو» در برابر حملات حوثی‌ها
ارتش اسرائیل نوامبر گذشته، برای اولین بار از زمان آغاز جنگ غزه، استفاده از سامانه «آرو» را برای مقابله با پرتابه شلیک شده از منطقه دریای سرخ پس از آغاز حملات حوثی‌هابه جنوب اسرائیل، اعلام کرد.
«شعاع آهنین»
ارتش اسرائیل در حال آزمایش سامانه‌ای به نام «شعاع آهنین» است که در آن از پرتو لیزر برای رهگیری پرتابه‌ها از مسافت نزدیک، با هزینه کمتر از سامانه «گنبد آهنین» استفاده می‌شود زیرا هزینه یک موشک سامانه «گنبد آهنین»، به چندین هزار دلار می‌رسد.

پیش بینی نمی‌شود که سامانه « شعاع آهنین» قبل از نیمه سال 2025 به خدمت گرفته شود.
+6
رأی دهید
-7

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.