گرمای شدید روی اسپرم انسان تاثیر منفی می‌گذارد

العربیه: پژوهشی جدید در سنگاپور نشان داد که تغییرات اقلیمی روی تعداد، غلظت، و تحرک اسپرم انسان تاثیر منفی می‌گذارد، و گرم شدن مداوم هوا احتمال کاهش اسپرم‌ها را تقریباً دو برابر می‌کند.

برای این پژوهش، نمونه‌های اسپرم از 818 مرد در سنگاپور گرفته شد که مشکلات بچه‌دار شدن داشتند. محققان سوابق آب و هوایی 90 روز قبل از تهیه نمونه، و قرار گرفتن مردان در معرض گرمای شدید، یعنی هنگامی که میانگین دمای روز از 29.8 درجه سانتیگراد بالاتر بود، را در نظر گرفتند.

مردانی که در دوران سه‌ماهه قبل از تهیه نمونه اسپرم در معرض گرمای شدید قرار گرفته بودند، دچار 46 درصد کاهش اسپرم شده بودند، غلظت اسپرم آنها نیز 40 درصد کاهش یافته بود، و سرعت حرکت اسپرم‌های آنها نیز به طرز چشمگیری کمتر شده بود.

یافته‌های عمومی حاکی از این است که کیفیت اسپرم با بالا رفتن سن انسان کاهش می‌یابد، اما آنچه پژوهش جدید نشان داد این بود که مردانی که مورد آزمایش قرار گرفته بودند، در بهترین دوران تولید مثل خود بین 25 تا 35 سالگی قرار داشتند.

بر اساس نتایج این پژوهش، محققان توصیه کردند مردانی که می‌خواهند در یک یا سه ماه بچه‌دار شوند، باید در روزهای بسیار گرم در خانه بمانند. برای تقویت شانس‌شان آنها همچنین باید از رفتن به سونا و حمام‌ گرم خودداری کنند. آنها باید لباس زیر تنگ را نیز کنار بگذارند و تلاش کنند در محیط‌های خنک‌تر بخوابند.

دانشمندان می‌گویند با توجه به افزایش استرس گرمایی در سراسر جهان، باید این پدیده را به فهرست تأثیرات احتمالی آب و هوا بر سلامت انسان، از قلب گرفته تا کلیه‌ها افزود.

مطالعات قبلی همچنین پیوند آلودگی هوا با ناباروری را نشان داده بود. علاوه بر این، گرمای شدید بر چرخه تخمک‌گذاری زنان و کیفیت تخمک‌های آنها تأثیر منفی می‌گذارد.
+3
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.