سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی «با تصمیم وزارت کشور» قطع شده است

رادیو فردا: مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد طبق مصوبه جدید، سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی، شامل اسنپ و تپسی، قطع می‌شود، اما مدیرعامل این شرکت مدعی شد این سهمیه از چند ماه قبل با تصمیم وزارت کشور قطع شده است.

علی‌اکبر عرب‌عامری روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین تصریح کرد سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی امسال اختصاص پیدا نخواهد کرد و شرکت ملی پخش در این زمینه تصمیم‌گیر نبوده است.

پیشتر سهمیه خودروهای تک‌سوز فعال در تاکسی‌های اینترنتی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۷۵ لیتر بنزین بود که تا سقف ۳۰۰ لیتر در اختیار خودروهای اینترنتی قرار می‌گرفت.

همچنین خودروهای دوگانه‌سوز به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۲۵ لیتر بنزین، اعتبار سهمیه سوخت داشتند که تا سقف حداکثر ۱۸۰ لیتر در ماه در اختیارشان قرار می‌گرفت.

اگرچه آقای عرب‌عامری موضوع قطع سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی را در روز سه‌شنبه مطرح کرده، اما گزارش‌های زیادی وجود دارد که این تاکسی‌ها از ماه‌ها پیش موفق به دریافت سهمین بنزین نشده بودند.

ساعتی بعد، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌ای نفتی اعلام کرد این سهمیه از مهرماه سال گذشته قطع شده است، چون «هیچ بودجه‌ای در این راستا تخصیص پیدا نکرده است.»

جعفر سالاری‌نسب گفت: «در راستای مدیریت مصرف و کاهش مصرف سوخت چنین تصمیمی از سوی وزارت کشور اخذ شده و شرکت پخش فراورده‌های نفتی تنها مجری است.»

ایران به خاطر عدم توسعه پالایشگاه‌ها طی سال‌های گذشته و ورود سالانه بیش از یک میلیون خودرو بی‌کیفیت تولید داخل با راندمان بسیار نازل به بازار، از تابستان ۱۴۰۱ با کسری بنزین مواجه شده است.

ایران از ابتدای پارسال بخشی از مازوت خود را با بنزین خارجی تهاتر می‌کند تا کسری بنزین را جبران کند.

همچنین یک سند محرمانه وزارت نفت که به دست رادیو فردا رسیده، نشان می‌دهد جمهوری اسلامی روزانه نزدیک به ۱۰ میلیون لیتر مواد شیمیایی، آروماتیک، «ام‌تی‌بی‌ای» و غیره به بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها اضافه می‌کند تا کسری بنزین کشور را جبران کند.

افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ منجر به اعتراضات گسترده مردمی شد و دولت به رغم سقوط شدید ارزش ریال طی سال‌های گذشته دست به ریسک افزایش دوباره قیمت بنزین نزده است.
رد گزارش‌ها درباره کیفیت بنزین
آقای عرب‌عامری همچنین گزارش‌های منتشر شده درباره «تفاوت کیفیت بنزین جایگاه‌های مختلف در شهرها» را تکذیب کرده، در حالی که گزارش محرمانه وزارت نفت که به دست رادیو فردا رسیده این موضوع را تایید می‌کند؛ بطوری که بنزین با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ تنها در چند شهر بزرگ کشور، خصوصا تهران، توزیع می‌شود.

او در ادامه ادعای خود گفته است کیفیت بنزین جایگاه‌های سطح شهرها یکسان است و چنین شایعاتی درباره متفاوت بودن کیفیت بنزین برخی جایگاه‌ها، بی پایه و اساس است.
+3
رأی دهید
-23

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.