افزایش سرقت مواد خوراکی از سوپرمارکت‌ها در ایران

العربیه: اگر در گذشته موارد بالای سرقت در ایران به «جیب‌بری، کیف‌زنی، سرقت از طلافروشی» و امثال این موارد محدود می‌شد، اما امروز علاوه بر سرقت از سوپرمارکت‌ها، «موبایل‌قاپی، سرقت دریچه‌های فاضلاب، پایه فلزی پل‌های عابر پیاده، علائم راهنمایی و رانندگی، سیم‌های برق و کابل‌های مخابراتی» و غیره نیز به لیست بلند‌بالای موارد سرقت در این کشور افزوده شده است.

روزنامه هم‌میهن یکشنبه 19 فروردین، در گزارشی میدانی از چندین محله تهران از افزایش سرقت از سوپرمارکت‌ها و درخواست نسیه‌فروشی خبرداد.

در این گزارش به نقل از مغازه‌داران تهرانی نقل شده که بالا رفتن قیمت‌ها منجر شده تا برخی از مشتریان ناتوان از خرید، دست به سرقت‌های برخی مواد خوراکی و غذایی بزنند.

مغازه‌داران تهرانی با اشاره به بالا رفتن میزان نسیه‌فروشی به هم‌میهن گفتند: «هرقدر دست مردم خالی‌تر می‌شود، ‌سرقت‌ها هم افزایش می‌یابد».

یک مغازه‌دار با اشاره به عدم امکان شناسایی سارقان گفت: «بیشتر اقلامی که جلوی دست مشتری‌ است و می‌توانند با استفاده از شلوغی مغازه، سرقت کنند مانند تنقلات، ‌نان یا موادی است که در یخچال هست. به‌جز دزدی اما گدایی هم به‌نظرم بیشتر شده است، ‌نه اینکه پول بخواهند،‌ بلکه درخواست مواد غذایی می‌کنند. از سال گذشته تعداد دزدی‌ها و متکدیان بیشتر شده است».

به باور جامعه‌شناسان رابطه معناداری میان آسیب‌های اجتماعی و وضعیت اقتصادی برقرار است، روند افزایشی آمار سرقت در ایران نیز متاثر از وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی است و از فقیر شدن مردم در این کشور حکایت دارد.

اسفند سال گذشته، در همین رابطه وب‌سایت «تجارت نیوز» در گزارشی از افزایش 86 درصدی سرقت در ایران طی یک دهه گذشته خبر داده بود.

بر اساس داده‌های «مرکز آمار ایران» سیر صعودی میزان سرقت در ایران در حالی مشاهده می‌شود که بعد از مصرف مواد مخدر، سرقت دومین جرم عمده در این کشور محسوب می شود.
+7
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.