بنزین در ایران؛ کارت سوخت شخصی «تا ۲۰ میلیون تومان فروخته می‌شود»

بی بی سی: رسانه‌های ایران گزارش‌هایی از بازار داغ اجاره و فروش کارت سوخت شخصی با قیمت‌های میلیونی منتشر کرده‌اند. قیمت کارت‌های سوخت از ۳ میلیون تا ۲۰ میلیون گزارش شده است.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران چندی پیش اعلام کرد که به زودی سوخت‌گیری فقط با کارت سوخت شخصی انجام می‌شود.

تصمیم به ابطال کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها به گمانه‌زنی درباره احتمال گران شدن نرخ بنزین و گازوئیل یا کاهش سهمیه‌ها منجر شده است.

روزنامه اعتماد روز پنجشنبه نوشت: «به نظر می‌رسد دولت با تحولات جدیدی که در حوزه کارت سوخت شخصی ایجاد کرده، به دنبال اهداف بزرگ‌تری است که شاید یکی از آنها، زمینه‌سازی برای تعدیل قیمت بنزین و همسان‌سازی آن با تورم و قیمت‌های موجود است.»

مصطفی میرسلیم، نماینده‌ دوره کنونی مجلس که کارش به زودی به پایان می‌رسد، دیروز ۱۶ فروردین با انتقاد شدید از قیمت بنزین خواستار افزایش آن شد. او نرخ فعلی و روند عرضه یارانه به آن را «ریخت‌وپاش» توصیف کرد و گفت: «امروز بنزین بسیار ارزان و به ثمن بخس به مردم عرضه می‌شود.»

در چنین فضایی است که قیمت اجاره و فروش کارت‌های سوخت در بازار سیاه و شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است.

جواد اوجی پیشتر گفت که بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۳، وزارت نفت مکلف است که ۹۵ درصد خرید سوخت از طریق کارت‌های شخصی صورت بگیرد.

آقای اوجی نخست اعلام کرد که سوخت‌گیری «تنها با کارت سوخت شخصی» ممکن خواهد بود، اما کمی بعد معاونش صحبت او را تعدیل کرد و گفت که کارت‌های اضطراری که در اختیار جایگاه‌ها است کماکان وجود خواهد داشت.

جعفر سالاری، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم ۱۶ فروردین گفت: «تکلیف ما استفاده ۹۰ درصدی مردم از کارت سوخت شخصی است و این موضوع در قانون عنوان شده و باید رعایت شود و اکنون هم در حال اطلاع رسانی این قانون هستیم.»

آقای سالاری درباره خرید و فروش کارت سوخت گفت: «در کارت شخصی دارنده خودرو نیز ۶۰ لیتر بنزین یارانه ای و ۱۰۰ لیتر بنزین با نرخ آزاد موجود است بنابراین منطقی نیست این میزان ۱۶۰ لیتر با نرخ هایی که در فضای مجازی با ارقام یک تا ۵ میلیون عنوان شده فروخته شود.»

حساسیت به نرخ بنزین در ایران بالا است.

اقتصاد ایران سالی دیگر را با تورم بالای ۴۰ درصدی پشت سر گذاشته است، اما دستمزدها به این میزان بالاتر نرفته است.

شبکه توزیع بنزین ایران با مشکل امنیت پایین و اختلال در پی هک روبرو بوده است.

همچنین کیفیت پایین و آلایندگی بالای بنزین تولید داخل یکی از محورهای انتقاد همیشگی درباره سوخت است.

به جز اینها قیمت بنزین یک حساسیت سیاسی بالا نیز دارد. در آبان ۹۸ که شورای سران سه قوه با حمایت علی خامنه‌ای تصمیم به سه برابر کردن ناگهانی قیمت بنزین گرفت اعتراضات سراسری بزرگی در ایران بروز کرد که با سرکوبی خونبار همراه شد.
+1
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.