«دشمنان می‌خواهند به مسئولان فشار بیاوریم که علیه دشمنان اقدامی انجام شود»

در کنار تابوت‌های واقعی حامل جنازه‌های فرماندهان سپاه، تابوت‌های نمادینی با پرچم‌های اسرائیل و آمریکا نیز حمل شدبی بی سی: همه ساله در آخرین جمعه ماه رمضان در ایران و برخی کشورهای مسلمان دیگر راهپیمایی‌های تحت عنوان «روز قدس» برای همبستگی با فلسطینیان برگزار می‌شود. راهپیمایی امروز تهران امروز با مراسم تشییع هفت نیروی سپاه پاسداران، شعارهای تند ضداسرائیلی، به آتش کشیدن پرچم‌های اسرائیل و آمریکا و البته توصیه به صبر و دوری از شتابزدگی در انتقام از حمله به کنسولگری ایران در دمشق همراه بود.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنرانی خود همزمان با وعده «تنبیه» اسرائیل گفت که پیام‌هایی که از داخل غزه به سپاه می‌رسد این است که فلسطینی‌ها «هیچ مشکلی برای ادامه استقامت ندارند.»

آقای سلامی گفت: «فلسطینی ها به ما می گویند شما محکم باشید، ما رژیم [اسرائیل] را در غزه مدفون خواهیم کرد.»

ایران اسرائیل را عامل حمله به کنسولگری خود در دمشق خواند و از روز دوشنبه ۱۳ فروردین که این حمله انجام شد،‌ مقامات جمهوری اسلامی پیوسته در حال تهدید لفظی اسرائیل هستند و تابلوهایی با پیام «انتقام پشیمان‌کننده» در تهران به نمایش گذاشته شد.

سرتیپ محمدرضا زاهدی، که در دمشق کشته شد، تازه‌ترین عضو فهرست بلند فرماندهان ارشد تحت امر سرلشکر سلیمانی هستند که در سوریه کشته می‌شوند.

در دی ماه ۱۴۰۲ که سرتیپ رضی موسوی در سوریه کشته شد و زمزمه «انتقام» از اسرائیل بالا گرفته بود، سخنگوی سپاه مدعی شد حملات ۷ اکتبر را «انتقام قاسم سلیمانی» بوده است. اما با تکذیبیه حماس، سپاه ناگزیر شد حرفش را پس بگیرد.

ایران در ماه‌های اخیر سعی کرده است که از حملات مختلف علیه اسرائیل و اهداف مرتبط با آمریکا در منطقه فاصله بگیرد و مسئولیت آنها را از خود سلب کند.

این رویه تهدید به تلافی، بدون اقدام عملی مشخص، باعث شده که حتی برخی از طرفداران حکومت هم از آن انتقاد کنند.
«دشمنان می‌خواهند به مسئولان فشار بیاوریم که علیه دشمنان اقدامی انجام شود»تشییع اعضای سپاه پاسداران که در حمله به کنسولگری ایران در دمشق کشته شدنددر مقابل، امامان جمعه امروز به طور هماهنگ بر به کار بردن «حوصله و دقت در مجازات دشمن» و جلوگیری از «اقدام شتابزده یا اقدامی احساسی» تاکید کردند.

محمد حسن ابوترابی فرد،‌ در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران درباره انتقام ایران گفت که «ایران برای پاسخگویی، فعال و هوشمند با قدرت و صلابت و متناسب با حمله دشمن اما با حوصله و دقت عمل می‌کند.»

محمدمهدی حسینی همدانی در نماز جمعه کرج درباره انتقام گیری ایران گفت که گاهی «خواسته‌ها و مطالباتی در فضای رسانه‌ای» مطرح می‌شود که انجام شدن آنها «نجات دهنده دشمن» است.

او در ادامه افزود که «دشمنان قصد دارند ما با احساسات ضد استکباری خود به مسؤولان کشور فشار وارد کنیم که علیه دشمنان اقدامی انجام شود.»

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدرزن رئیس جمهور ایران هم تاکید کرد که «در مجازات دشمن نباید شتاب‌زده عمل کرد.»

او به همه توصیه کرد که «گوش جان به تدبیر» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بسپارند و افزود: «همه می‌دانیم که در نهایت، تصمیمی گرفته خواهد شد که جز زوال اسرائیل و نابودی این رژیم جعلی، نتیجه و سرانجام دیگری ندارد.»
در راهپیمایی تهران تصویری از محمدرضا زاهدی استفاده شده که با یک اپلیکیشن دستکاری شده و خنده بر لبش آمده استحسن عاملی، امام جمعه اردبیل هم امروز در نماز جمعه گفت که «شرایط اقتضا می‌کند که در خصوص انتقام از اسرائیل از سر احساس تصمیم نگیریم. تردیدی در وجوب انتقام حتی شدیدترین انتقام نیست، اما باید بر اساس یک فکر جامع الاطراف محقق شود.»

او به مساله تاثیر این تهدیدها بر بازار اشاره کرد و تاکید کرد که «این نکته که ایران هوشمندانه عمل خواهد کرد» باید به افکار عمومی جامعه تزریق شود تا نگرانی روانی بازار را «خنثی کند.»

در پی حمله به کنسولگری ایران در دمشق که به کشته شدن ۷ عضو سپاه پاسداران انجامید و احتمالا نگرانی‌هایی که از گسترش تنش در منطقه ایجاد شد به افزایش قیمت سکه و رکوردشکنی ارزهای خارجی در ایران منجر شد.

دو روز پس از حمله به کنسولگری ایران در سوریه،‌ ابراهیم رئیسی،‌ عبدالمالک حوثی، رهبر شبه‌نظامیان حوثی،‌ حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان،‌ اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و چند نفر از رهبران گروه‌های شبه‌نظامی متحد ایران در منطقه همزمان سخنرانی کردند.

رئیس جمهور ایران و رهبران متحدش در صحبت‌هایشان به اقدام مشخصی علیه اسرائیل اشاره نکردند.
رهبر جمهوری اسلامی ایران و کشته‌شدگان سپاه پاسداران در حمله هوایی دوشنبه گذشته به کنسولگری ایران در دمشقسراسیمگی در اسرائیل و آسودگی در ایران
هرچند هنوز نشانه مشخصی از اقدام نظامی مستقیم ایران علیه اسرائیل دیده نمی‌شود، تهدید احتمالی در اسرائیل جدی گرفته شده است.

ارتش اسرائیل تمام مرخصی‌ها در یگان‌های رزمی را لغو کرده و نیروهای ذخیره را برای تقویت واحدهای دفاع هوایی‌اش فراخوانده است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست به نقل از منابع آگاه گزارش داده که سفارتخانه‌های اسرائیل در سراسر جهان با سطح هشدار بالا در برابر تهدید احتمالی علیه دیپلمات‌هایش در آماده‌باش هستند.

دیروز، اسرائیل سیستم موقعیت‌یاب ماهواره‌ای (جی‌پی‌اس) را در بخش‌های وسیعی از این کشور مسدود کرد تا امکان مختل کردن حرکت موشک‌ها و پهپادهای مبتنی بر موقعیت‌یاب ماهواره‌ای مهاجم را داشته باشد.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که علیرغم درخواست ارتش اسرائیل، مردم این کشور سراسیمه به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند و در تلاشند تا موادغذایی ذخیره کنند.

در مقابل این تصویر، این هم جالب توجه است که در تهران در کنار تابوت‌های واقعی حامل فرماندهان کشته‌شده سپاه، تابوت‌های خالی و نمادینی با پرچم‌های اسرائیل و آمریکا حمل می‌شود.
+7
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    اینقدر از این گفته خوشم نیاد: طرف عمودی میره افقی برمیگرده
    0
    17
    جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    دقیقا ، از طرفی مثل بشکه می‌رن ، مثل چنجه برمیگردند .
    0
    12
    جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    "آقای سلامی گفت: «فلسطینی ها به ما می گویند شما محکم باشید، ما رژیم [اسرائیل] را در غزه مدفون خواهیم کرد" 🤣🤣🤣🤣🤣🤣 سردار در قابلمه اخه این چه زر زریه که میکنی ؟؟؟؟؟ فردا پس فردا از رفح هم میندازنشون بیرون نون ندارن بخورن، اونوقت به شما گفتن محکم باشین؟؟؟ الاغ منظور از محکم باشید اینه که بابا ماتحت اتون رو اختیارش رو داشته باشین اینقدر ..های گنده ندین
    0
    6
    جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    نه اتفاقاً هم دشمن هم خودیهاتون، دستانتان را باز گذاشته اند تا ببینند در اینباره شماها چه غلطی میکنید، و هر دو طرف هم میدانند که هیچ غلطی که ننیکنید هیچ، زر مفت و زیادی هم نمیزنید، چرا که کمترین هزینه، پائین آمدن شلوار و پوشک مفعول معظم له هست.
    0
    3
    شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.