نصب بنرهای خواهان گرفتن انتقام از مقامات اسرائیلی در تهران

العربیه: در پی تهدیدهای رسمی مقامات ایرانی، به‌ویژه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران که در واکنش به حمله اسرائیل به ساختمان [مجاور] کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق تهدید کرده بودند «بی‌پاسخ نخواهد ماند» و پاسخ ایران «پشیمان‌کننده» خواهد بود، نصب بنرهایی از سوی طرفداران حکومت در قلب تهران خواستار گرفتن انتقام‌ از مقامات تل‌آویو شده است.

در بنرهای نصب شده در مناطق مختلف پایتخت ایران، تصاویر، نمادها و نوشته‌هایی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عبری با مضمون گرفتن انتقام از مقامات اسرائیلی دیده می‌شود.

از برجسته‌ترین مقامات اسرائیلی که تصاویر آن‌ها در این بنرها آمده است، یوآو گالانت، وزیر دفاع، هرزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش و دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل دیده می‌شود.

ده‌ها تظاهرکننده طرفدار حکومت ایران روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در نزدیکی سفارت سابق اسرائیل در تهران تجمع کرده و خواستار گرفتن «انتقام» شدند.

تظاهرکنندگان در تهران حمله اسرائیل به ساختمان [مجاور] کنسولگری ایران در دمشق که منجر به کشته شدن 16 نفر از جمله فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران و مستشار نظامی ایرانی در سوریه شده است را محکوم کردند.

در مراسم تشییع پیکر 7 مستشار نظامی ایران در روز چهارشنبه 15 فروردین، عزاداران خواستار انتقام کشتن فرماندهان ایرانی شدند که در حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق کشته شدند.
پاسخ به اسرائیل
این تظاهرات همزمان با تهدید روز سه‌شنبه خامنه‌ای بود که بر دادن «پاسخ پشیمان‌کننده» به اسرائیل تاکید کرد.

در همین راستا شبکه اطلاع‌رسانی «راه دانا» به نقل از شبکه خبری «العالم»، گزارش داد که علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی نیز در اشاره به اعلام واشینگتن مبنی بر عدم اطلاع آن از حمله اسرائیل به ساختمان [مجاور] کنسولگری ایران، تاکید کرد که چه واشنگتن از حمله اسرائیل در دمشق آگاه باشد یا نه، [ایران] آمریکا را مسئول می‌داند.
«بی‌پاسخ نخواهد ماند»
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران نیز در بیانیه‌ای که سه‌شنبه 14 فروردین، در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران منتشر شد، گفت که حمله اسرائیل به ساختمان [مجاور] کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق «بی‌پاسخ نخواهد ماند».

رئیسی در این بیانیه با محکوم کردن این حمله، آن را «تهاجم غیرانسانی و نقض آشکار مقررات بین‌المللی» خواند و این اقدام اسرائیل را نتیجه شکست و ناکامی این کشور در برابر «جبهه مقاومت» دانست.
«خواست ملی»
این اظهارات پس از آن بیان شد که محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران نیز در واکنش به حمله اسرائیل، در پیامی با «جاهل خواندن» رهبران اسرائیل، گفت رهبران اسرائیل بدانند که اقدام آنان با «مجازات سخت» مواجه خواهد شد.

این در حالی است که ریاست مجلس «پاسخ قاطع و متناسب» به حمله اسرائیل را «خواست ملی» دانست.

شورای امنیت ملی ایران نیز چهارشنبه بدون ارائه جزئیات بیشتری اعلام کرد که روز سه‌شنبه تشکیل جلسه داده و در مورد حمله به کنسولگری ایران در دمشق «تصمیمات مقتضی» گرفته شده است.

بسیاری از مقامات ایرانی روز دوشنبه، قول دادند که در زمان و مکان مناسب پاسخ قاطعانه‌ای به اسرائیل بدهند، که این نگرانی‌ها از تشدید بیشتر خشونت‌ها میان اسرائیل و متحدان ایران را تقویت کرد، جنگی که از اکتبر گذشته در غزه آغاز شده است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که ایران در موقعیت دشواری قرار گرفته است، چرا که پاسخ به این حمله ممکن است باعث گسترش درگیری شود، در حالی که سکوت ممکن است موقعیت تهران را در منطقه تضعیف یا از بین ببرد.
«پایان جنگ سایه‌ها»
برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که جنگ سایه‌ها میان تهران و تل‌آویو ممکن است اکنون به نقطه غیرقابل بازگشتی رسیده است و جایگزین آن درگیری مستقیم در منطقه یا تشدید بی‌سابقه حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران، چه در عراق یا سوریه و یا حتی حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان خواهد بود.
ضربه‌ای دردناک
حمله به کنسولگری ضربه دردناکی برای تهران بود، به گفته برخی تحلیلگران، در واقع اولین حمله‌ای که کنسولگری‌ها یا سفارتخانه‌های ایران را هدف قرار داد، ضربه‌ای حیثیتی برای تهران به شمار می‌رود.

در حمله منسوب به اسرائیل دوشنبه 13 فروردین مقر فرماندهان نظامی ارشد ایران در ساختمان مجاور سفارت تهران در دمشق هدف گرفته شد و در نتیجه آن 16 نفر از جمله فرماندهان ارشد نظامی ایران کشته شدند که به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه آمار آن شامل 8 ایرانی، 5 سوری و یک لبنانی از حزب‌الله و دو غیرنظامی می‌شود.

ناظران این حمله را بزرگترین حمله اسرائیل از زمان ترور سلیمانی در بغداد در ابتدای سال 2020 ارزیابی می‌کنند.
+2
رأی دهید
-37

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.