اسرائیل چگونه از «نشست کنسولگری» در دمشق آگاه شد؟

العربیه: علی خامنه‌ای، رهبر ایران، سه‌شنبه 14 فروردین، اسرائیل را به دلیل حمله به ساختمان [مجاور] کنسولگری ایران در دمشق که منجر به کشته شدن محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه قدس در سوریه و لبنان و معاونش محمد هادی حاج رحیمی و پنج افسر دیگر شد، تهدید به مجازات کرد. این حمله از زمان ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در بغداد در سال 2020، دردناک ترین ضربه به تهران عنوان شده است.

سوالات زیادی در مورد پاسخ احتمالی تهران یا آگاهی اسرائیل از زمان و مکان این نشست در کنسولگری و سوالات دیگری مطرح شده است.
پاسخ مستقیم و فوری
محمد محسن ابوالنور، استاد دانشگاه، رئیس «انجمن عربی برای تحلیل سیاست‌های ایران» و عضو شورای روابط خارجی مصر حمله تل‌آویو به کنسولگری ایران را تحول بسیار بزرگی دانست به ویژه اینکه محل حمله یک مقر دیپلماتیک و بین المللی است و این حمله بزرگترین عملیات پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در نوع خود است.»

ابوالنور در اظهاراتی به «العربیه» گفت، تهران به دو دلیل اساسی به طور مستقیم به این حمله پاسخ خواهد داد و از متحدانش در پاسخ به این حمله کمک نخواهد گرفت.

رئیس «انجمن عربی برای تحلیل سیاست‌های ایران» گفت: «تهران باید به زودی پاسخ این حمله را بدهد زیرا این به نفع اپوزیسیون داخلی به نمایندگی از جبهه اصلاح طلبان خواهد بود که مدام از دولت محافظه کار انتقاد می‌کنند.»
جنوب لبنان و سوریه
ابوالنور با تاکید بر اینکه ایران برای گسترش جبهه در جنوب لبنان و سوریه آماده می‌شود، افزود: «عدم پاسخ به این حمله، بر حامیان تهران در منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت.»

این تحلیل‌گر گفت: «ایران به دو دلیل هیچ چاره‌ای جز پاسخ ندارد. یک؛ حفاظت نظام در داخل در مقابل جبهه‌های مخالف. دو؛ حفظ تصویر ذهنی از ایران و حفظ سرمایه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی که تهران برای عوامل خود در سال‌های اخیر در منطقه هزینه کرده است.»

به گفته ابوالنور، عدم پاسخ مستقیم تهران به حمله اسرائیل، نظام ایران را در معرض انتقاد در صفوف نهادهای نظامی قرار خواهد دهد، به این معنی که تهران ممکن است به قول او «به زودی» به این حمله پاسخ دهد.
جاسوسان داخلی
وجدان عبدالرحمن، تحلیل‌گر سیاسی متخصص در امور ایران گفت: «اسرائیل توانست از طریق جاسوس‌های خود در داخل اطلاعات ایران از زمان و مکان ملاقات در کنسولگری در دمشق مطلع شود و بنابراین حملات را دقیق و حساب شده انجام داد.»

این تحلیل‌گر به «العربیه» گفت: «ایران به این حمله مستقیما پاسخ نخواهد داد، بلکه از طریق بازوهای خود در عراق، لبنان، سوریه، یمن و گروه‌هایی که در غزه و فلسطین از آنها حمایت می‌کند، پاسخ خواهد داد.»

عبدالرحمن در ادامه گفت: «ایران در همه این کشورها جبهه دارد و می‌تواند از آن‌ها علیه منافع اسرائیل استفاده کند.»

اسرائیل دوشنبه 13 فروردین با حمله به کنسولگری ایران در دمشق، 13 نفر از جمله زاهدی، رحیمی معاون وی و 5 نفر دیگر را کشت.

ناظران این حمله را بزرگترین حمله اسرائیل از زمان ترور سلیمانی در بغداد در ابتدای سال 2020 دانستند.
+5
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۳
    عقل و انصاف - ایران، ایران
    نفوذ اسرا ییل در ساختار اطلاعاتی ایران کاملاً واضح است.اما پرسشی که کمتر به آن پرداخته شده این است:. این چه کنسولگری است که با انهدام آن فقط نظامیان بلند پایه کشته شده اند؟ مگربه پادگان حمله شده است؟ جمهوری شیطانی با سابقه تسخیر سفارت آمریکا حمله به سفارت انگلیس و آتش زدن کنسولگری عربستان باید بتواند منطق حمله به اماکن دیپلماتیک را درک کند!!!!!!
    0
    0
    جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.