تیراندازی «دانش آموز ۱۲ ساله» در مدرسه‌ای در فنلاند باعث کشته شدن یک کودک شد

 حضور پلیس فنلاند در اطراف مدرسه محل تیراندازی مرگباررادیو فردا: تیراندازی در مدرسه‌ای واقع در حومه هلسینکی، پایتخت فنلاند، باعث کشته شدن یک کودک شد و دو کودک دیگر نیز به شدت مجروح شدند. پلیس می‌گوید یک دانش‌آموز ۱۲ ساله به عنوان مظنون به انجام این حمله بازداشت شده است.

پلیس فنلاند روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد که مظنون بدون وقوع خشونت و دور از مدرسه بازداشت و اسلحه‌ای که در این تیراندازی از آن استفاده شده بود، توسط ماموران ضبط شده است.

پلیس اطلاعات بیشتری در مورد این دانش آموز ۱۲ ساله فنلاندی منتشر نکرد و افزود که در حال حاضر مظنون دیگری تحت تعقیب نیست.

آنا ماجا هنریکسون، وزیر آموزش و پرورش فنلاند، ساعات بعد از وقوع این تیراندازی در نشستی خبری به گریه افتاد. او گفت: «یک کودک ۱۲ ساله هرگز از مدرسه به خانه بازنخواهد گشت.»

بیمارستانی که مجروحان این حمله مسلحانه به آنجا منتقل شده‌اند، در بیانیه کوتاهی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت آنها برای جراحات شدید تحت درمان هستند.

پلیس گفت مظنون در اولین مصاحبه به تیراندازی به سوی دانش آموزان مدرسه خود اعتراف کرده و جرایم او به عنوان قتل و اقدام به قتل بررسی خواهند شد.

طبق قوانین فنلاند کودک نمی‌تواند در بازداشت بماند و برای نگهداری به اداره خدمات اجتماعی سپرده خواهد شد.

پلیس افزود که انگیزه تیراندازی هنوز مشخص نیست و تحقیقات نشان داده که جواز حمل اسلحه کمری که در این تیراندازی مورد استفاده قرار گرفته به نام یکی از اقوام دانش‌آموز مظنون است.

به گفته شهرداری محل وقوع حادثه، مدرسه‌ای که این تیراندازی در آن روی داد حدود ۸۰۰ دانش آموز از کلاس اول تا کلاس نهم و حدود ۹۰ آموزگار و کارمند دارد.

ماری رانتانن، وزیر کشور فنلاند، در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «روز به شکل وحشتناکی شروع شد. فقط می‌توانم نگرانی و درد بسیاری از خانواده‌ها را تصور کنم.»

پتری اورپو، نخست وزیر فنلاند، نیز این تیراندازی را تکان دهنده توصیف کرد و در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «در فکر قربانیان هستم و با خانواده‌های آنها و محصلان و کارکنان مدرسه همدردی می‌کنم.»

تیراندازی در مدارس فنلاند در گذشته قوانین و سیاست‌های این کشور در مورد مالکیت اسلحه را زیر ذره‌بین برده است.

در سال ۲۰۱۷ دانش آموزی در یکی از مدارس حومه شهر هلسینکی پس از کشتن شش دانش آموز، پرستار و مدیر مدرسه خودکشی کرد.

در سال ۲۰۱۸ نیز دانش آموزش دیگری در مدرسه‌ای واقع در شمال غربی فنلاند ۹ دانش آموز و یک کارمند مدرسه را کشت و با شلیک گلوله‌ خودش را کشت.

فنلاند در سال ۲۰۱۰ مقررات مالکیت اسلحه را سخت‌تر کرد. یک آزمایش تشخیص صلاحیت به مقررات خرید و مالکیت اسلحه افزوده شد و سن قانونی خرید اسلحه از ۱۸ به ۲۰ سال افزایش یافت.

وزیر کشور فنلاند پس از تیراندازی روز سه‌شنبه گفت هنوز برای نتیجه‌گیری از این حمله برای تغییر مقررات مالکیت اسلحه زود است.
+8
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.