آیا حمله به «کنسولگری ایران در دمشق» به گسترش درگیری تهران و تل‌آویو می‌انجامد؟

العربیه:در پی حمله اسرائیل به [ساختمان مجاور] کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه که 11 نفر از جمله فرماندهان و مستشاران ارشد سپاه پاسداران ایران کشته شدند، نگرانی‌ها در خصوص آغاز نوع جدیدی از جنگ اسرائیل و ایران افزایش یافت.

سال‌ها جنگ ایران و اسرائیل که به عنوان «جنگ سایه» از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران در منطقه عراق، سوریه، لبنان و یمن انجام می‌شد، جریان داشت.
ضربه‌ای دردناک
حمله به کنسولگری ضربه دردناکی برای تهران بود، به گفته برخی تحلیلگران، در واقع اولین حمله‌ای که کنسولگری‌ها یا سفارتخانه‌های ایران را هدف قرار داد، ضربه‌ای اخلاقی برای تهران محسوب می‌شود.

علی واعظ، مدیر بخش ایران در گروه بین‌المللی بحران در این خصوص گفت: «ایران و اسرائیل سال‌هاست درگیر جنگی بوده‌اند که از آن جنگ سایه نام برده می‌شد، اما حمله به کنسولگری ثابت کرد که این اصطلاح ، به‌ویژه با افزایش تنش در جبهه های مختلف در منطقه اشتباه بوده است.»

واعظ در حساب شخصی خود در رسانه اجتماعی «ایکس» در رشته توییت‌هایی توضیح داد، اسرائیل قبلا در سال‌های گذشته اعضای سپاه در سوریه را هدف قرار داده بود، اما این حمله استثنا است. حمله دیروز چه از نظر محل هدف و چه از نظر اعضای کشته شده دارای ویژگی بسیار مهمی بود.

او در ادامه نوشت، عدم پاسخ ایران به این حمله، به ضعف تعبیر می‌شود و در نتیجه اسرائیل حملات بیشتری علیه آن انجام خواهد داد و همچنین پاسخ مستقیم یا غیرمستقیم علیه منافع اسرائیل و یا آمریکا ممکن است به همین نتیجه منجر شود.

واعظ هشدار داد حمله به یک مرکز دیپلماتیک، حمله به خاک ایران محسوب می‌شود، وی در اظهاراتی به روزنامه «نیویورک تایمز» افزود: «عدم پاسخ به این حمله، باعث تضعیف حضوری نظامی ایران در سوریه می‌شود اما اگر پاسخ هم بدهند به دامی می‌افتند که به باور آنه‌ها اسرائیل آن را پهن کرده است تا وارد جنگ مستقیم شوند.»

چارلز لیستر، مدیر برنامه‌های سوریه و مقابله با تروریسم و افراط گرایی در موسسه خاورمیانه در واشینگتن، در توییتی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی «ایکس» تایید کرد، حمله دیروز اسرائیل به دمشق یک تحول بزرگ و تشدید تنش خطرناک است.

پیمان طاهری، تحلیلگر محافظه کار نزدیک به حکومت ایران معتقد است حمله دمشق، ایرانیانی که از شکست دولت در رویارویی با اسرائیل می ترسند را تکان داد. وی گفت: «امنیت ملی ما نقض شده است یا ایران پاسخ دهد تا اسرائیل در حیاط خانه خودمان به ما حمله نکند.»

به نوشته «نیویورک تایمز»، وی همچنین افزود: «ایران اگر نمی‌خواهد پاسخی بدهد، باید با تجدید نظر در سیاست‌ها، حضور نظامی خود در منطقه را کاهش دهد».

درگیری پشت پرده یا آنچه به عنوان جنگ سایه ایران و اسرائیل شناخته می‌شود، سال‌هاست ادامه دارد و هر یک از طرفین، به شیوه‌های مختلف طرف مقابل را هدف قرار می‌دهد. اسرائیل چندین ترور در سوریه و در داخل ایران انجام داده است.

هچنین تهران چندین حمله الکترونیکی را در داخل اسرائیل انجام داده است و به گفته برخی کارشناسان و تحلیلگران، از «بازوهای» خود در منطقه خواسته است تا به منافع اسرائیل و پایگاه‌های آمریکایی ضربه بزنند.
+1
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۱
    اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا

    جواب ١٠٠٪؜ خیر - الان اسراییل کل مراکز نظامی داخل ایران هم بزنه اینا جز قنبول قهرمانانه کاره دیگه ای اصلا نمیتونن بکنن - اینا همه محک اسراییل برای حرکت اصلی و برنامه اصلی
    1
    30
    ‌سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    همین روال و رویه ای که تا امروز بوده دنبال میشه و تغییری نخواهد کرد ! اونها بازم میزنن و اینها عروگوز اضافی و تهدیدهای تو خالی که تا امروز شاهدش هستیم !!
    1
    23
    ‌سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    machan - لس انجلس، ایالات متحده امریکا
    جواب خیر. زیرا در مذهب شیعه ما چیزی داریم به اسم قمبل قهرمانانه. باز جا دارند. وقتی که اسرائیل آمد و زن و مادر آغا را مورد لطف قرار داد، تازه آن وقت دوبل قمبل قهرمانانه هست . الان دوبل قمبل را گذاشتن برای روز مبادا
    0
    5
    ‌سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.