ادعای مقام نفتی: در ۱۰ نقطه از ایران «نفت شِیل» کشف کردیم

 تأسیسات استخراح نفت شیل در ایالت کالیفرنیا، آمریکارادیو فردا: مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران مدعی شده است که در ۱۰ نقطه از ایران، منابع غیرمتعارف «نفت شِیل» کشف شده و ۲.۵ میلیارد بشکه در سال گذشته به دخایر نفت و گاز ایران اضافه شده است.

مهدی فکور روز دوشنبه ۱۳ فروردین در ادامه ادعای خود گفت با «مدل» طراحی‌شده، امکان برداشت از این منابع نفتی میسر خواهد شد.

او توضیحی درباره مدل مورد نظرش نداد، اما مدعی شد «برداشت شیل‌های نفتی در آمریکا حدودا بشکه‌ای ۴۰ دلار هزینه دارد، اما با روشی که ما در نظر داریم، تولید نفت شیل حدود ۲۵ دلار در هر بشکه هزینه در برخواهد داشت.»

نفت شیل بر خلاف نفت معمول که در میادین زیرزمینی بصورت مایع وجود دارد و با حفر چاه فوران می‌کند، در دل سنگ‌های رسی مدفون شده و با فناوری‌های پیشرفته و تزریق مواد شیمیایی در عمق زمین، آزاد گشته و قابل استخراج می‌شود.

آمریکا به مدد پروژه‌های نفت و گاز شیل به بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز جهان تبدیل شده است.

اظهارات مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایراندرباره برنامه‌ریزی برای تولید «نفت شیل» با هزینه ۲۵ دلار در حالی است که ایران حتی در توسعه میادین متعارف و معمولی نفت خود که هزینه تولید هر بشکه نفت در آنها زیر ۱۰ دلار است، با معضل مواجه شده و بعد از خروج شرکت‌های چینی از میادین یادآوران و آزادگان در اواخر دهه گذشته، حتی قادر به توسعه این میادین با فن‌آوری بومی نیز نبوده است.

به رغم این واقعیت، آقای فکور در ادامه ادعای خود گفته است «روشی که برای برداشت منابع شیل در برنامه داریم، یک مدل بومی است و این مدل پیش از این در نقاط دیگر جهان از جمله امریکا اجرایی نشده؛ از این‌رو در حال انجام کار‌های ثبت جهانی این مدل هستیم.»

ادعای دستیابی به مدل بومی باصرفه‌تر از تکنولوژی پیشرفته آمریکا در حالی است که ایران طی چند دهه گذشته نتوانسته ضریب بازیافت میادین نفتی متعارف خود را افزایش دهد و کماکان بیش از سه چهارم ذخایر نفتی ایران غیرقابل استخراج هستند.

ضریب بازیافت میادین نفتی ایران ۲۴ درصد است؛ به عبارتی بدون استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، تنها ۲۴ درصد از ذخایر نفتی ایران قابل استخراج است و بقیه تا ابد در دل خاک مدفون خواهد ماند.

ایران حدود ۶۵۰ میلیارد بشکه ذخایر درجای نفت دارد، اما با فن‌آوری کنونی تنها ۱۵۵ میلیارد بشکه از این ذخایر قابل استخراج است. افزایش هر یک درصد به میزان ضریب بازیافت میادین نفتی ایران معادل ۱۴۰ میلیارد دلار سود بیشتر است؛ در حالی که طی دهه‌های گذشته ایران هیچ موفقیتی در افزایش ضریب بازیافت میادین خود نداشته است.

ایران بعد از برجام تلاش‌های زیادی برای جذب شرکت‌های غربی برای افزایش ضریب بازیافت میادین کشور انجام داد، اما بعد از خروج آمریکا از برجام، هیچ شرکت غربی وارد مذاکره با ایران نشد.

هم‌اکنون ۸۰ درصد نفت ایران از میادین کهنه و قدیمی تولید می‌شود که بخش اعظم آنها پیش از انقلاب اسلامی راه‌اندازی شده و بنابر ارزیابی وزارت نفت ایران و اداره اطلاعات انرژی آمریکا، سالانه ۸ تا ۱۲ درصد از تولید آنها کاسته می‌شود.
+1
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۴
    fanus2013 - مسکو، روسیه
    نه خیر ،این فاضلاب شهری هست نه نفت شیل
    0
    0
    ‌سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.