مصرف ماری‌جوآنا از امروز در آلمان قانونی می‌شود

ایران اینترنشنال: آلمان از روز دوشنبه ۱۳ فروردین به بزرگ‌ترین کشور اتحادیه اروپا بدل می‌شود که مصرف تفریحی ماری‌جوانا را قانونی اعلام کرده است. این قانون با وجود اعتراض شدید برخی سیاست‌مداران و انجمن‌های پزشکی به اجرا گذاشته می‌شود.

بر اساس این قانونی جنجالی، افراد بالای ۱۸ سال مجاز ند تا ۲۵ گرم ماری‌جوانای خشک به همراه داشته باشند و حداکثر سه بوته این گیاه را در خانه پرورش دهند.

پیش از این دو کشور اروپایی مالت و لوکزامبورگ به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ مصرف تفریحی ماری‌جوانا را قانونی اعلام کرده بودند.

هلند که به رویکرد سهل‌گیرانه در قبال مصرف این ماده شهرت دارد، در سال‌های اخیر تدابیر سخت‌گیرانه‌تری را برای مقابله با «گردشگری ماری‌جوانا» اتخاذ کرده است.

هم‌زمان با اجرایی شدن قانون جدید در ساعت ۲۴ به وقت آلمان، صدها نفر با تجمع شبانه در اطراف دروازه تاریخی براندنبورگ برلین با روشن کردن سیگارهای ماری‌جوانا از این قانون استقبال کردند.

یکی از حاضران در این تجمع ضمن ابراز خوشحالی از اجرایی شدن قانون جدید، آن را «کمی آزادی بیشتر» خواند.

در گام بعدی از این قانون، افراد بالای سن قانونی می‌توانند از روز ۱۱ تیر با مراجعه به «کلاب‌های ماری‌جوانا» این ماده را تهیه کنند.

این کلاب‌ها می‌توانند تا ۵۰۰ عضو داشته باشند و هر کدام از این اعضا از سهمیه ۵۰ گرم ماری‌جوانا در ماه برخوردار هستند.

دولت ائتلافی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان معتقد است این قانون جلوی رشد بازار سیاه فروش ماری‌جوانا را خواهد گرفت.

در سوی مقابل، فعالان حوزه سلامت می‌گویند قانون جدید می‌تواند به افزایش مصرف این ماده بیانجامد و این موضوع خطرات زیادی را به‌ویژه برای سلامت نسل جوان به همراه خواهد داشت.

برخی کارشناسان هشدار دادند مصرف ماری‌جوانا در میان جوانان سیستم عصبی مرکزی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به اختلالاتی نظیر روان‌پریشی و اسکیزوفرنی منجر شود.

کاتیا سیدل که به عنوان درمانگر در یک مرکز ترک اعتیاد به ماری‌جوانا کار می‌کند، قانون جدید را یک فاجعه خواند.

دولت آلمان در پاسخ به انتقادات اعلام کرده است قصد دارد با به راه انداختن کارزارهای گسترده، در مورد خطرات ماری‌جوانا اطلاع‌رسانی کند.

دولت آلمان همچنین تاکید کرده مصرف ماری‌جوانا برای افراد زیر ۱۸ سال و تا شعاع ۱۰۰ متری مدارس، مهدکودک‌ها و زمین‌های بازی ممنوع خواهد بود.

پلیس این کشور قانون جدید را «گیج‌کننده» خواند و گفت اجرای آن می‌تواند به منازعه میان شهروندان و نیروهای امنیتی بیانجامد.

قانون جدید عطف به ماسبق می‌شود و جرایم مرتبط به ماری‌جوانا در گذشته مشمول عفو خواهند شد. به همین دلیل، بسیاری از منتقدان می‌گویند اجرای این قانون برای سیستم قضایی آلمان با پیچیدگی‌های اداری همراه خواهد بود.
+19
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    الحمدالله پرونده‌ام در آلمان سفید گشت. ❇️
    23
    16
    دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    نسل بی سواد - اسلو، نروژ
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    پس همین !!. نظرات مخالف شما نسبت به بقیه از همین نئشه بودن شما ناشی میشه!!!. تو ابران هم هنگام تجاوز به دختران و پسران دستگیر شده حشیش میزدی نه؟
    1
    3
    دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    تو نزده مستی ، بزنی چی میشی . زیاد نکشی ها باجناقت ولت میکنه . بعد باید دوباره بری حوزه علمیه قم بری توی بشکه . اوه میتونستی از لشکر فاطمیون بیای بیرون خوب میشد ها . راستی شنیدم به شماها که ایندفعه رای دادید شناسنامه ایرانی دادن . پس الان بعد از سالیان طولانی حق داری وارد سایت ایرانیان یوکی بشی . البته اگه سکوت کنی و ادمین محترم رو عصبانی نکنی .
    0
    2
    دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.