رئیس کارتل‌ مافیایی که زمانی واسطه ایران هم بود،در گوگل، در باره رستوران‌ها ریویو می‌نوشت

بی بی سی: رئیس یکی از بزرگترین کارتل‌های مافیایی دنیا که دستکم در سه کشور تحت تعقیب‌ است، صدها اظهارنظر (ریویو) درباره رستوران‌ها، هتل‌ها و گردهمایی‌هایی که در آنها حضور داشته در گوگل نوشته است.

آمریکا برای اطلاعاتی که به دستگیری یا محکومیت کریستی کیناهان و دو پسرش منجر شود، در مجموع ۱۵ میلیون دلار پاداش تعیین کرده است.

تحقیق مشترک ساندی تایمز و وبسایت تحقیقی بلینگکت نشان می‌دهد که کریستی کیناهان ردپای دیجیتال قابل توجهی از خود بجای گذاشته است که برخی از آنها حاکی از فعالیت‌ها و مسافرت‌های اوست.

به گزارش ساندی تایمز، او از سال ۲۰۱۹ تا پارسال بیش از ۲۰۰ ریویو با اسم مستعار کریستوفر وینسنت در گوگل نوشته است همراه با انتشار ۱۱۰۰ عکس و چهار ویدیو. او برای این ریویوها ده هزار امتیاز گرفته است و در سطح هفتم ریویونویسان گوگل قرار دارد.

او که ۶۷ سال دارد به «دیپر دان» هم معروف است برای وسواسی که در لباس پوشیدن دارد. ساندی تایمز او را پارسال به ارتباط با دستگاه اطلاعاتی ایران متهم کرده بود.

به نوشته بلینگکت، هفته‌نامه ایرلندی ساندی ورلد در سال ۲۰۲۲ حساب کاربری کریستی کیناهان را در لینکدین شناسایی کرده بود. این حساب، به اسم مستعار بود: کریستوفر وینسنت.
اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا در تعیین جایزه برای دستگیری کریستی کیناهان و دو پسرشاکنون ساندی تایمز و بلینگکت با بررسی این ریویوها و عکس‌هایی که کریستوفر وینسنت در گوگل منتشر کرده است، دریافته‌اند او همان کریستی کیناهان است. او در آمریکا و بریتانیا و جمهوری ایرلند تحت تعقیب است و در چند کشور دیگر هم پرونده دارد.

یکی از راه‌هایی که بلینگکت و ساندی تایمزهویت اصلی نویسنده این ریویوها را شناسایی کردند، یک آدرس ایمیل بود. این آدرس به یکی از حساب‌های کاربری کریستی کیناهان مرتبط بود. علاوه بر این، این آدرس به یک آدرس واقعی مربوط می‌شد که در بیانیه تحریم وزارت دارایی آمریکا ذکر شده بود.

وزارت دارایی آمریکا کریستی کیناهان و دو پسرش، دانیل و کریستوفر پسر، را در سال ۲۰۲۲ با انتشار بیانیه‌ای تحریم کرد.

اما نشانه‌های دیگری هم پیدا شدند. در یکی از ریویوها برای رستورانی در دوبی همراه با انتشار عکسی از رستوران، چهره آقای کیناهان در شیشه رستوران منعکس شده بود.

سرنخ‌های دیگر، انعکاس چهره او در شیشه یا آینه یا مشابهت هیکل و قامت و لباسش در عکس‌هایی بود که در ریویوهای دیگر از کشورهای مختلف منتشر کرده بود. بلینگکت و ساندی تایمز با بررسی نرم‌افزاری این عکس‌ها، به این نزدیکتر شدند که کریستوفر وینسنت ممکن است همان کریستی کیناهان باشد.

اما یکی از بارزترین مدارک از ریویوی یک رستوران دیگر در دوبی به دست آمد. این رستوران در اینستاگرام خود عکسی از فضای داخلی‌اش منتشر کرد که به نظر می‌رسید «کریستوفر پسر» را در کنار پدرش نشان می‌دهد که پشت به دوربین نشسته است. شباهت عکس کریستوفر پسر با اعلامیه آمریکا برای تعیین جایزه، چشمگیر بود.
عکسی که یک رستوران در دوبی از فضای داخلش در اینستاگرامش منتشر کرد و بلینگکت آن را بازنشر کرده استدر بین فعالیت‌های گسترده آقای کیناهان، یکی که جلب توجه می‌کند در ساندی تایمز در اکتبر سال ۲۰۲۳منتشر شد. این گزارش به فعالیت‌های تجاری آقای کیناهان در آفریقا می‌پرداخت، از جمله به سفر او به زیمبابوه در سال ۲۰۱۹. به نوشته ساندی تایمز، او می‌خواست یک شرکت هواپیمایی کوچک در زیمبابوه راه بیندازد. اما آقای کیناهان یک هدف دیگر را «پنهانی» دنبال می‌کرد، «امکان خرید هواپیمای دست دوم» برای ایران و فناوری‌های کنترلی برای دستگاه امنیتی ایران.»

بنابر این گزارش، او همچنین واسطه فروش «تجهیزات فردی نظامی به ارتش موزامبیک بود که در ایران ساخته شده بودند که مقدمات این معامله در دوبی انجام شده بود.»

ساندی تایمز امروز (یکشنبه) نوشت که آقای کیناهان در ریویوهایش نوشته بود برای یک کنفرانس ارتباط تجاری به هراره، پایتخت زیمبابوه رفته بود. او در ریویوهایش از این کنفرانس و جاهایی که رفته بود، عکس‌هایی منتشر کرد که چند نفر همراهش دیده می‌شدند و بنا به بررسی ساندی تایمز، چند نفر از آنها ایرانی بودند و یکی شرکتی را در تهران اداره می‌کرد.

هیچ یک از ریویوهای آقای کیناهان از کشوری بجز امارات متحده مربوط به بعد از سال ۲۰۲۲ نیستند، زمانیکه دولت آمریکا اعلام کرد که او تحت تعقیب است.

او در ریویوهایش درباره مکان‌ها و همایش‌هایی در کشورهای مختلف مثل پرتغال، اسپانیا، هلند، آفریقای جنوبی، هنگ‌کنگ، مصر و مجارستان اظهار نظر و از برخی تمجید و از برخی سخت انتقاد کرده بود.
دانیل کیناهان پس بزرگ کریستی کیناهان در سال ۲۰۱۰ در اسپانیا بازداشت شده بودکریستی کیناهان کیست؟
کریستی کیناهان رئیس یک باند تبهکار است که در تجارت مواد مخدر و اسلحه، پولشویی و تبانی در شرط‌‌بندی وجعل دست دارد. به گفته پلیس جمهوری ایرلند او حدود یک میلیارد دلار دارایی دارد. گفته می‌شود آقای کیناهان شبکه گسترده‌ای در چند قاره دنیا تشکیل داده است.

او از سال ۲۰۱۶ همراه دو پسرش از جمهوری ایرلند به امارات رفت پس از درگیری مسلحانه با یک باند رقیب در دوبلین. باند رقیب قصد جان پسر بزرگ آقای کیناهان یعنی دانیل را داشت که موفق نشد. اما در انتقام‌جویی، درگیری‌هایی رخ داد که هجده نفر کشته شدند.

به گفته یوروپل، پلیس اروپا، او به مشارکت در قتل بیست نفر متهم است.

ساندی تایمز می‌نویسد که او فقط برای فرار از دست پلیس به امارات نرفته است، محرمانه بودن شدید اطلاعات مربوط به فعالیت‌های تجاری و بانکی در امارات، دلیل مهم دیگری بوده است.

به نوشته این روزنامه بریتانیایی، امارات متحده با جمهوری ایرلند قرارداد استرداد ندارد و با اینکه مقامات جمهوری ایرلند برای استرداد او به امارات سفر کرده‌اند، دولت امارات در همان زمان برای آقای کیناهان تسهیلات فراهم می‌کرده است.

امارات متحده بسیار بندرت کسی را به کشور دیگر تحویل می‌دهد حتی اگر جرایم جدی مرتکب شده باشد.

کریستی کیناهان سال‌ها پیش دو بار در جمهوری ایرلند زندانی شده بود، یک بار برای قاچاق یک محموله بزرگ هرویین و یک بار برای چک‌ مسروقه.

بنابر گزارش‌ها، او زمانیکه در زندان بود دو زبان یاد گرفت که برای تشکیل شبکه بین‌المللی‌اش خیلی مفید بوده است.
+5
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.