وزیر برق عراق به العربیه: برای بی‌نیازی از واردات گاز ایران ۳ تا ۵ سال وقت لازم داریم

 علی فاضل: ایران از عراق خواست که 9 میلیارد دلار بدهی بابت واردات گاز را پرداخت کند.العربیه: زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق در مصاحبه‌ای اختصاصی با «العربیه» گفت که کشورش به‌منظور دور زدن تحریم‌های آمریکایی اعمال شده علیه تهران از طریق کشور ثالثی برای خرید گاز از ایران اقدام خواهد کرد.

وزیر برق عراقی افزود که «بغداد به 3 تا 5 سال زمان نیاز دارد تا از واردات گاز از ایران دست بکشد».

فاضل همچنین تصریح کرد:«تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت تا ساعات تامین انرژی در تابستان آینده بهتر از گذشته شود.»

وی با بیان این‌که کشورش به بیش از 40000 مگاوات برق نیاز دارد، افزود: «ما در حال حاضر نمی‌توانیم به نرخ عرضه 24 ساعته تأمین انرژی در تابستان آینده برسیم، اما طبق برنامه‌ها و چشم‌اندازها بهتر از گذشته خواهد بود».

او خاطرنشان کرد: بزرگترین چالش پیش روی کشورش بحث سوختی است که واحدهای تولیدی را تغذیه می‌کند.

وزیر برق عراق در ادامه گفت: «ایران از ما می‌خواهد 9 میلیارد دلار بدهی واردات گاز را پرداخت کنیم و این پول در بانک تجارت عراق است و با یک هیئت بلند‌پایه از طرف ایرانی جلسه‌ای برای بحث در مورد تمدید قرارداد گاز به مدت 5 سال و افزایش آن وجود دارد. ما کل مبالغ واردات گاز را به صورت ماهانه به بانک تجارت عراق منتقل می‌کنیم که این بانک به‌دلیل تحریم‌های آمریکایی اعمال شده دارای محدودیت ارزی است و از این رو انتقال اموال با محدودیت صورت می‌گیرد».

فاضل با اشاره به این‌که تحریم‌های آمریکا در رابطه با موضوع دلالان واردات گاز ایران استثنا‌ئاتی قائل شده است، در عین حال گفت که روند نظارت بر پرداخت بدهی‌های واردات گاز عراق به ایران با تاخیر انجام می‌شود.

زیاد علی فاضل گفت که بغداد مخالفت خود را با هر گونه کاهش صادرات گاز ایران به عراق به دلیل عدم پرداخت بدهی‌ها به تهران ابلاغ کرده است.

وزیر برق عراق گفت که طرف ایرانی متعهد شد تا تابستان آینده و پرداخت کامل بدهی‌ها، عرضه گاز به عراق را کاهش ندهد.

این مقام عراقی از ارتباط شبکه برق‌رسانی عراق با کشورهای خلیجی و همچنین واردات گاز ایران از طریق کشورهای ثالث و احداث نیروگاه‌های جدید برق و گرایش به طرح‌های انرژی‌های پاک به‌عنوان جایگزین‌هایی برای تامین نیازهای کشورش در این زمینه اشاره کرد.
+0
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.