سفیر ایران: ۳۳ ماهی‌گیر و ملوان ایرانی محبوس در سومالی آزاد شدند

رادیو فردا: سفیر ایران در کنیا اعلام کرد ۳۳ ماهی‌گیر و ملوان ایرانی که توسط مقام‌های سومالی بازداشت شده بودند، بعد از چند ماه آزاد شده‌اند و در حال بازگشت به ایران هستند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز یکشنبه ۵ فروردین به نقل از علی غلامپور نوشته است که کفیل وزارت امور خارجه سومالی این خبر را به او داده است.

ایرنا نوشته است این ملوانان و ماهی گیران در تابستان سال گذشته در آب‌های اقیانوس هند توسط نیروهای سومالی دستگیر و به شش سال حبس و پرداخت چند صد هزار دلار جریمه نقدی محکوم شده بودند.

آبان ماه سال ۱۴۰۲ وب‌سایت حال‌وش که اخبار مربوط به استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، ویدئویی از «۴۰ ملوان» بلوچ اهل شهرهای چابهار و کنارک و زندانی در سومالی منتشر کرد که از مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواستند برای آزادی آنها تلاش کنند.

حال‌وش نوشته بود این ملوانان بعد از «چند ماه شکنجه و نگهداری در وضعیت نامناسب هریک به ۱۲ هزار دلار جریمه نقدی از سوی دادگاه سومالی محکوم شدند.»

آنها همچنین گفتند تاکنون هیچ یک از مسئولین سفارت و کنسولگری ایران اقدامی برای آزادی آنها نکرده است.

مشخص نیست چرا تعداد ملوانان و ماهی‌گیران آزاد شده در اعلام سفیر ایران کمتر از تعداد ملوانانی است که درخواست کمک داده بودند.

خبرگزاری ابرنا نوشته است آزادی این شهروندان ایرانی با «پی‌گیری» وزارت امور خارجه و «مساعدت و همراهی» خانواده‌های آنان صورت گرفت، اما اشاره نکرده است که آیا آنها بعد از پرداخت جریمه آزاد شده‌اند یا دادگاه سومالی آنها را بخشیده است.

ایران در سومالی سفیر مجزا ندارد و علی غلامپور، سفیر ایران در کنیا به عنوان «سفیر آکردیته» در این کشور نیز فعالیت می‌کند.

در سال‌های گذشته تعدادی از صیادان ایرانی توسط دزدان دریایی در سومالی ربوده شدند که شماری از آنها پس از پرداخت هزنیه‌های گزاف به عنوان «باج» آزاد شدند و شماری نیز به علت «شکنجه‌های جسمی» دزدان دریایی کشته شدند.

بهمن ماه سال گذشته نیز نیروی دریایی هند در دو روز پیاپی اعلام کرد که دو قایق ماهیگیری ایرانی را از چنگ دزدان دریایی سومالیایی نجات داده است.
+4
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.