آمریکا مقامات روسیه را از حمله تروریستی گروه داعش مطلع کرده بود

ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات آمریکا، سیارادیو فرانسه: در پی حمله خونین داعش-شاخه خراسان به کنسرتی در حومه شهر مسکو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، آدریین واتسون، گفت که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در اوایل ماه مارس اطلاعاتی درباره طرح یک عملیات تروریستی در مسکو که قرار بود در تجمعی بزرگ از جمله در یک کنسرت انجام شود به دست آورده و در اختیار مقامات روسیه قرار داده بود.

نشریه آمریکایی "نیویورک تایمز" به نقل از مقامات امنیتی آمریکا نوشته است که مظنون اصلی حمله جمعه بیست و دوم مارس در مسکو گروه داعش-شاخه خراسان است که در سال ٢٠١۵ در نتیجه انشعاب در درون طالبان پاکستان به وجود آمد و خشن‌ترین گروه تروریستی اسلامگرا در افغانستان به شمار می‌رود.

با این حال، هنوز معلوم نیست که افراد دستگیر شده پس از حمله تروریستی دیشب در مسکو اعضای گروه داعش-شاخه خراسان باشند، هر چند در میان گروه‌های جهادی، داعش شاخه خراسان بیش از همه سیاست عملیات تروریستی در سطح بین‌المللی را دنبال و اجرا می کند. اغلب طرح‌های تروریستی این گروه در اروپا خنثی شده و همین باعث شده بود که برخی تصور کنند که توانایی‌های گروه داعش در افغانستان کاهش یافته است.

در سال‌های اخیر گروه داعش-شاخه خراسان حملات تبلیغاتی خود را علیه روسیه تشدید کرده است. داعش، دولت مسکو را متهم می‌کند که دستانش به خون مسلمانان در افغانستان، چچنی و سوریه آغشته است. گروه داعش-شاخه خراسان مسئولیت حمله تروریستی در فرودگاه کابل در اوت ٢٠٢١ را نیز برعهده گرفت که در نتیجه آن ١٣ سرباز آمریکایی و ١٧٠ غیرنظامی کشته شدند. همین گروه مسئولیت عملیات انتحاری در سالگرد مرگ قاسم سلیمانی در کرمان را نیز برعهده گرفت که در نتیجه آن ۸٤ نفر کشته شدند.

در سپتامبر ٢٠٢٢ گروه داعش شاخه خراسان مسئولیت عملیات انتحاری در مقابل سفارتخانه روسیه در کابل را برعهده گرفت. سه شنبه گذشته مقامات آلمان دو افغان را به اتهام تدارک حمله‌ای تروریستی علیه پارلمان سوئد دستگیر کردند. در هفتم مارس گذشته مقامات روسیه اعلام کردند که در جریان عملیاتی در منطقه "کالوگا" واقع در جنوب غرب مسکو تعدادی از اعضای گروه داعش-شاخه خراسان را که سرگرم تدارک حمله به یک سیناگوگ در مسکو بودند، کشته اند. قزاقستان کشته شدن دو تن از اتباع خود را در این عملیات تأئید کرد. 
+16
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۱
    BlackJack - لندن، انگلستان
    نام سالن Crocus بمعنای خانواده گیاهان متعلق به این گروه . Crocus sativus نام علمی گیاه اهلی شده زعفران که در خراسان و کشمیر , اسپانیا و یونان بیشتر پشت میشود. همخوانی اتفاقی عجیب بین حادثه Crocus و داعش خراسان .
    0
    7
    یکشنبه ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.